Η υγραεριοκίνηση & η εξέλιξη του υγραερίου ως καύσιμο…

car_green

Με την τιμή της αμόλυβδης να πλησιάζει επικίνδυνα τα 2 €/lt οι οδηγοί αναζητούν «εναλλακτικούς» τρόπους για να ανεφοδιάσουν τα οχήματα τους. Ένας απ’ αυτούς είναι το υγραέριο και κατ’ επέκταση η υγραεριοκίνηση, δίνοντας διέξοδο απέναντι στην ακριβότερη τιμή της βενζίνης.

Τι είναι το υγραέριο;

  • Θέρμανση  χώρου και νερού
  • Οικιακή χρήση
  • Φωτισμό
  • Παραγωγή ισχύος
  • Βιομηχανική επεξεργασία και θέρμανση
  • Κίνηση οχημάτων
*Το LPG υγροποιείται στις 2 atm όμως η αποθήκευση του στα οχήματα ή γενικότερα στις δεξαμενές αποθήκευσης γίνεται στις 9 με 14 atm ανάλογα με τη σύσταση και τις θερμοκρασιακές συνθήκες αποθήκευσης, ώστε να βεβαιωθεί ότι θα παραμείνει σε υγρή φάση.

Υγραεριοκίνηση-μετατροπή κινητήρα

Συμβατότητα του κινητήρα

*References: Chiu J and Matthews R, The Texas Project: Part 2 – Control System Characteristics of After-market CNG and LPG conversions for Light-Duty Vehicles, SAE 962099

Μετατροπή πετρελαιοκινητήρα σε LPG

*πηγή : http://www.go-lpg.co.uk/diesel.html

(* viagas.gr, Μάρτιος 2012)

Ενεργειακή απόδοση του υγραερίου

  • 45,400 KJ/ kg  για το πετρέλαιο diesel
  • 44,400 kJ/kg   για την βενζίνη
  • 46,000 kJ/kg για το LPG

Οικονομικό όφελος και απόσβεση κόστους

Σύμφωνα με την Ford η κατανάλωση για το Falcon είναι:

  • 14,9 L/100km  για LPG
  • 9,9 L/100km για βενζίνη

Παίρνοντας σήμερα* τις μέσες τιμές του υγραερίου και της βενζίνης ανά λίτρο, βρίσκουμε ότι το κόστος μετακίνησης στα 100 km  είναι:

  • 14,9*0,9=13,41 €
  • 9,9*1,7=16,83  €

Δηλαδή το οικονομικό όφελος για αυτό το μοντέλο υπολογίζεται λίγο παραπάνω από  20%.

*(Μάρτιος 2012)

Γιατί η τιμή του υγραερίου είναι χαμηλότερη των άλλων καυσίμων;

Το υγραέριο ως καύσιμο στην Ελλάδα

Κίνηση με υγραέριο ή φυσικό αέριο;

Εξέλιξη της υγραεριοκίνησης

  • Βάση ευρωπαϊκής οδηγίας, η τιμή του υγραερίου θα παραμείνει σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με την τιμή των άλλων καυσίμων, τουλάχιστον μέχρι το 2018.
  • Υπάρχει μεγάλο απόθεμα υγραερίου, για το οποίο δεν υπάρχει μέχρι στιγμής αντίστοιχη αγορά, όπως συμβαίνει με την βενζίνη και το πετρέλαιο diesel ( υπολογίζεται ότι   μόνο 2% των οχημάτων χρησιμοποιούν υγραέριο)

Περιβαλλοντική σκοπιά -ρύποι

Παράδειγμα νούμερο 2:

Σύμφωνα με τη Ford, η κατανάλωση καυσίμου για το Falcon είναι:

  • 14,9 L/100km  για LPG
  • 9,9 L/100km για βενζίνη

Μπορούμε εύκολα να διαπιστώσουμε (κάνοντας κλικ εδώ) την σχηματιζόμενη μάζα CO2 ανά λίτρο καυσίμου :

  • 1,51 kg /L για το LPG
  • 2,31 Kg/ L για την βενζίνη

(*στην πράξη θα προκύψει ελαφρώς λιγότερη ποσότητα CO2 από τη θεωρητική γιατί λόγω ατελούς καύσης θα έχουμε και σχηματισμό CO και ελεύθερων HC)

Οπότε, στα 100 km, η συνολική εκπομπή CO2 θα είναι

  • 1,51*14,9=22,49 kg για το υγραέριο
  • 2,31*9,9=22,89 kg για την βενζίνη

Βιβλιογραφία

-Συγγράμματα

o   Κυριακής Ν., Μηχανές Εσωτερικής Καύσης, εισαγωγή στη χρήση και τη λειτουργία, Εκδόσεις Σοφία, Θεσσαλονίκη, 2006

o   Ζαχμάνογου Θ., Καπετανάκης Γ., Καταμπίλας Π., Σπόζιτο Π., ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ, ΥΓΡΑΕΡΙΟ (LPG) & ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ (CNG), Αθήνα, 2011

o   Yunus A. Cengel, Michael A. Boles, Θερμοδυναμική για μηχανικούς, 7η Έκδοση, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη

Διαδικτυακοί τόποι :

Exit mobile version