H εξέλιξη και το μέλλον του ESP!

ESP Electronic Stability System evolution technical analysis caroto (13)

Τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας δεν είναι μια καθόλου εύκολη υπόθεση αφού πέρα από την ασφάλεια καλύπτουν πλέον και διάφορες αδυναμίες των σασί…

Τα συστήματα ελέγχου της δυναμικής ευστάθειας (ESP, DSC, VDC, ESC, ASC, DSTC, VCA, VSC κ.α.) των σύγχρονων αυτοκινήτων έχουν μπει πλέον για τα καλά στην αυτοκινητοβιομηχανία αποτελώντας βασικό εξάρτημα μέχρι να φτάσει και τυπικά πλέον η στιγμή που η Ε.Ε. θα εκδώσει οδηγία για την υποχρεωτική τοποθέτησή τους. Ήδη γίνονται διάφορες ενέργειες προς αυτή τη κατεύθυνση από διάφορους φορείς, μέχρι και ο ανεξάρτητος οργανισμός Euro NCAP που δίνει επιπλέον βαθμούς σε όποιο μοντέλο διαθέτει ανάλογο σύστημα.

Euro NCAP, θέλει AEB το 2014!

Το ESP (ή όπως αλλιώς ονομάζεται ανάλογα με τον κάθε κατασκευαστή) έγινε ευρέως γνωστό το 1997 χάρη στα ατυχή τεστ ταράνδου της πρώτης γενιάς Mercedes-Benz A-Class. Έτσι, δημιουργήθηκε η ανάγκη για ένα σύστημα που θα απέτρεπε την αστάθεια του αυτοκινήτου και θα βελτίωνε την ασφάλεια με αποτέλεσμα το ESP να μεταφερθεί σε ένα αυτοκίνητο κόμπακτ διαστάσεων (μέχρι τότε αποτελούσε στοιχείο ακριβότερων μοντέλων όπως η S-Class).

Από τότε η λειτουργία του ESP έχει εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που η ονομασία του συστήματος θα πρέπει να αλλάξει, σύμφωνα με την Bosch που αποτελεί και τον βασικό προμηθευτή συστημάτων ESP. Πλέον, το hardware ενός συστήματος ESP (κεντρική μονάδα ελέγχου, ενεργοποιητές, αισθητήρες κ.α.) συνδυάζεται με περισσότερες από 30 δευτερεύουσες λειτουργίες ενός σύγχρονου αυτοκινήτου (ανάλογα με τον εξοπλισμό του) με τις απαιτήσεις ολοένα και να αυξάνονται.

Πολλές από αυτές τις λειτουργίες, όπως το σύστημα διατήρησης σταθερής ταχύτητας (cruise control), το σύστημα ελέγχου κατάβασης (hill control), το σύστημα αναγνώριση της διαμόρφωσης του εδάφους στα SUV κ.α., μπορεί να μην συσχετίζονται με την ευστάθεια του αυτοκινήτου αλλά το hardware του ESP λειτουργεί σαν διαχειριστής αξιολογώντας τον όγκο των δεδομένων που φτάνουν στον εγκέφαλό του.

Πόσο αξιόπιστες είναι οι εργοστασιακές μετρήσεις;

Με την εξέλιξη της ηλεκτρονικής η μονάδα του ESP έχει αποκτήσει πιο κόμπακτ σχήμα και είναι αισθητά ελαφρύτερη (από σχεδόν 7 kg το βάρος έχει μειωθεί στα 1,25 kg) ενώ η ενσωματωμένη μνήμη του συστήματος έχει αυξηθεί από τα πρωτόλεια 56 KB στα 2 MB (στα επόμενα χρόνια η χωρητικότητα της μνήμης αναμένεται να τετραπλασιαστεί και η ταχύτητα του επεξεργαστή να διπλασιαστεί). Η ανάγκη για την αύξηση των τεχνικών χαρακτηριστικών της μονάδας του ESP είναι ότι πέρα από τις στάνταρ λειτουργίες, αρκετοί κατασκευαστές επιλέγουν να χρησιμοποιούν ταχύτερη υπολογιστική ισχύ και μεγαλύτερη μνήμη ώστε να μπορούν να παραμετροποιούν και να ελέγχουν διάφορα στοιχεία του σασί (π.χ. όπως η BMW με το Driving Experience, η Alfa Romeo με το DNA).

Πόσο CO2 «εκπέμπει» το EV σας;

Έτσι, οι προμηθεύτριες εταιρίες μονάδων ESP παρέχουν έτοιμες ή παραμετροποιημένες λύσεις σε συνεργασία με τους ειδικούς που εξελίσσουν κάθε μοντέλο (κάτι που συνηθίζουν οι περισσότερες εταιρίες όπως η Audi, η Volvo κ.α.). Βέβαια, οι εταιρίες υπερπολυτελών ή σπορ αυτοκινήτων εμπλέκονται από την αρχή στην εξέλιξη και κατασκευή της μονάδας ESP, κάτι που μπορεί να διαρκέσει 2-3 χρόνια, παράλληλα με την εξέλιξη του μοντέλου.

Έχουν νόημα τα πέντε αστέρια του Euro NCAP;

Όπως γίνεται αντιληπτό κατά την εξέλιξη ενός παραμετροποιημένου ESP λαμβάνουν χώρα αρκετοί συντελεστές, από τις βασικές (η γεωμετρία της ανάρτησης, η διάσταση και ο τύπος των ελαστικών κ.α.) έως και πιο περίπλοκες (η μεταβλητή υποβοήθηση για το σύστημα διεύθυνσης, η ενεργή ανάρτηση, η τετρακίνηση, η τετραδιεύθυνση κ.α.). Φυσικό είναι όσο αυξάνονται οι απαιτήσεις και οι παράμετροι η λειτουργία του ESP να περιπλέκεται, να απαιτούνται περισσότεροι ειδικοί και εργατοώρες και το κόστος μέχρι και να τριπλασιάζεται σε σχέση με ένα βασικό ESP.

Οι κακές γλώσσες λένε πως ένα καλοστημένο αυτοκίνητο δεν έχει ανάγκη το ESP που υπάρχει για να καλύπτει τις αδυναμίες της ανάρτησης και γενικότερα του σασί. Και κάτι τέτοιο έρχεται να λύσει τα χέρια των κατασκευαστών καθώς δεν χρειάζεται να κατασκευάσουν σε μία σπορ έκδοση μια σουπερ ανάρτηση παρά να έχουν ένα καλό ESP σε συνδυασμό με ένα π.χ. ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό (που και αυτό επικοινωνεί με ESP). Ή στην περίπτωση ενός SUV δεν χρειάζεται πλέον το «κοντό» στην κατάβαση καθώς το hill control ελέγχει την ταχύτητα κατάβασης επεμβαίνοντας μέσω του ESP στο ABS. Για τα παραπάνω θα λέγαμε πως εδώ υπάρχει ένα μικρό δίκιο αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία πως τα συστήματα ESP αποδεικνύονται πολλάκις σωτήρια. Άλλωστε το λέει και το όνομά τους: Ego Se Prosexo!

Exit mobile version