To θέαμα ήταν πραγματικά εντυπωσιακό: καθισμένοι στην μεγάλη εξέδρα της Mercedes στο πλάι μιας Autobahn έξω από το Βερολίνο παρακολουθούμε από ειδικές οθόνες ένα μεγάλο φορτηγό της εταιρείας να κινείται ανάμεσα σε άλλα αυτοκίνητα, με τον οδηγό του να μην κρατά το τιμόνι αλλά ένα iPad!
Σκηνές όπως αυτές από τα «Προσεχώς» της παγκόσμιας βιομηχανίας μπορεί να μοιάζουν με επιστημονική φαντασία για την Ελλάδα, όμως για τη Mercedes είναι πλέον μια πραγματικότητα. Πέρσι επιχείρησε κάτι αντίστοιχο με μία S-Class, ενώ φέτος ήρθε ή σειρά να επιχειρήσει την Αυτόνομη Οδήγηση και στα μεγάλα οχήματά της. Ένας τομέας που όπως όλες οι μελέτες δείχνουν θα γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια στην Ευρώπη, με τις οδικές μεταφορές να αυξάνουν ολοένα και περισσότερο το μερίδιό τους στο διαμετακομιστικό έργο των μεγαλύτερων χωρών της Ευρώπης.
Στην πράξη (και μένοντας στα απολύτως απαραίτητα) το σύστημα βασίζεται σε μία σειρά από αισθητήρες και κάμερες που βρίσκονται πάνω στο όχημα. Οι αισθητήρες αυτοί παρακολουθούν όλα όσα γίνονται μπροστά, στο πλάι και πίσω από το φορτηγό. Οι δύο κάμερες στον εμπρός προφυλακτήρα δίνουν και αυτές τη δική τους εικόνα, με μία ακόμα 3D κάμερα στο κέντρο του παμπρίζ να παρέχει πληροφορίες τόσο οριζόντια όσο και σε κάθετη διάσταση. Το σύστημα αυτό μπορεί να συλλέξει πληροφορίες για το τί γίνεται περιμετρικά του οχήματος σε απόσταση άνω των 500 μέτρων και ανάλογα να το προετοιμάσει ώστε τη δεδομένη στιγμή να λειτουργήσουν τα απαιτούμενα συστήματα ασφαλείας που ήδη υπάρχουν πάνω στο φορτηγό.
Στην περίπτωση των φορτηγών, η απελευθέρωση των οδηγών από ένα μεγάλο μέρος της βαρετής και μονότονης πλευράς της δουλειάς τους είναι τεράστιο όφελος σε πολλά επίπεδα. Κατ’ αρχήν στον τομέα της ασφάλειας, καθώς ένας ξεκούραστος και λιγότερο αγχωμένος οδηγός είναι σίγουρα πολύ πιο προσεκτικός στις επιλογές του τη δύσκολη στιγμή. Επίσης δίνει την δυνατότητα για καλύτερη εκμετάλλευση του μεταφορικού έργου, καθώς ο οδηγός πλέον δεν είναι μόνο ένας χειριστής ενός οχήματος, αλλά ένας ακόμα μάνατζερ της εταιρίας, καθώς κατά τη διάρκεια του ταξιδιού θα μπορεί πλέον να ασχολείται περισσότερο με το επιχειρηματικό κομμάτι της δουλειάς.
Το Mercedes Future Truck 2025 που είδαμε προσκεκλημένοι της εταιρείας στη Γερμανία δεν είναι μια θεωρητική κατασκευή για λειτουργία εντός εργαστηρίου. Αλλά μια απτή πραγματικότητα η οποία θα μπορούσε να μπει άμεσα σε εμπορική εκμετάλλευση. Η τεχνολογία υπάρχει ήδη και όπως φαίνεται είναι σε υψηλό επίπεδο λειτουργική και ασφαλής. Η γερμανική εταιρεία πάντως τοποθετεί -όπως βλέπουμε και από το όνομα- τον ορίζοντα στο 2025, καθώς θέλει να είναι απόλυτα σίγουρη ότι όλα αυτά θα λειτουργούν χωρίς το παραμικρό πρόβλημα.
Παράλληλα θα πρέπει να λυθούν κάποια θέματα που αφορούν την Αυτόνομη Οδήγηση και τους περιορισμούς που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη Συνθήκη της Βιέννης, κάτι που δεν ισχύει στις ΗΠΑ, εξ ου και η Google κάνει τόσο προχωρημένες πλέον εφαρμογές του συστήματος στην Καλιφόρνια. Σε κάθε περίπτωση πάντως, το μέλλον ανήκει σίγουρα σ’ αυτές τις προσπάθειες, και σε ότι έχει να κάνει με τη μικρότερη δυνατή εμπλοκή του ανθρώπινου στοιχείου στο μεταφορικό έργο. Όχι, ο οδηγός ενός φορτηγού δεν θα πάψει να είναι απαραίτητος. Όμως ο ρόλος του θα είναι τελείως διαφορετικός.
Με τη συνεργασία του carzine.gr