NEA

Mercedes-Benz, ποιος χρειάζεται οδηγό στα φορτηγά;

To θέαμα ήταν πραγματικά εντυπωσιακό: καθισμένοι στην μεγάλη εξέδρα της Mercedes στο πλάι μιας Autobahn έξω από το Βερολίνο παρακολουθούμε από ειδικές οθόνες ένα μεγάλο φορτηγό της εταιρείας να κινείται ανάμεσα σε άλλα αυτοκίνητα, με τον οδηγό του να μην κρατά το τιμόνι αλλά ένα iPad!

future-truck-4To φορτωμένο φορτηγό ακολουθούσε τη ροή της κυκλοφορίας, κρατούσε τις σωστές αποστάσεις, επιτάχυνε και επιβράδυνε, απέφευγε εμπόδια, ένα παρκαρισμένο λόγω βλάβης όχημα στην ΛΕΑ για παράδειγμα, χωρίς την επέμβαση του οδηγού του. Αν παρατηρούσες απ’ έξω τίποτα δεν μαρτυρούσε ότι την ίδια στιγμή που το Mercedes Actros Future Truck 2025 έτρεχε με 80 ο οδηγός του είχε σηκωθεί από το κάθισμά του και είχε γυρίσει την πλάτη στην κίνηση όντας απασχολημένος με την ταξινόμηση και μελέτη των φορτωτικών και των κάθε λογής χαρτιών της εργασίας του.

Σκηνές όπως αυτές από τα «Προσεχώς» της παγκόσμιας βιομηχανίας μπορεί να μοιάζουν με επιστημονική φαντασία για την Ελλάδα, όμως για τη Mercedes είναι πλέον μια πραγματικότητα. Πέρσι επιχείρησε κάτι αντίστοιχο με μία S-Class, ενώ φέτος ήρθε ή σειρά να επιχειρήσει την Αυτόνομη Οδήγηση και στα μεγάλα οχήματά της. Ένας τομέας που όπως όλες οι μελέτες δείχνουν θα γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια στην Ευρώπη, με τις οδικές μεταφορές να αυξάνουν ολοένα και περισσότερο το μερίδιό τους στο διαμετακομιστικό έργο των μεγαλύτερων χωρών της Ευρώπης.

future-truck-3Στην περίπτωση αυτή, η Αυτόνομη Οδήγηση δεν είναι απλά μια επιπλέον δυνατότητα στη χρήση ενός οχήματος, όπως στην περίπτωση των επιβατικών, αλλά ακουμπά και σε πολλούς άλλους τομείς, όπως η ασφάλεια των δρόμων, η οικονομία σε καύσιμο και ρύπους, η μείωση του φόρτου της κυκλοφορίας των αυτοκινητοδρόμων καθώς και η ελάττωση του κόστους της μεταφοράς και -εν τέλη- των προϊόντων.

Στην πράξη (και μένοντας στα απολύτως απαραίτητα) το σύστημα βασίζεται σε μία σειρά από αισθητήρες και κάμερες που βρίσκονται πάνω στο όχημα. Οι αισθητήρες αυτοί παρακολουθούν όλα όσα γίνονται μπροστά, στο πλάι και πίσω από το φορτηγό. Οι δύο κάμερες στον εμπρός προφυλακτήρα δίνουν και αυτές τη δική τους εικόνα, με μία ακόμα 3D κάμερα στο κέντρο του παμπρίζ να παρέχει πληροφορίες τόσο οριζόντια όσο και σε κάθετη διάσταση. Το σύστημα αυτό μπορεί να συλλέξει πληροφορίες για το τί γίνεται περιμετρικά του οχήματος σε απόσταση άνω των 500 μέτρων και ανάλογα να το προετοιμάσει ώστε τη δεδομένη στιγμή να λειτουργήσουν τα απαιτούμενα συστήματα ασφαλείας που ήδη υπάρχουν πάνω στο φορτηγό.

future-truck-2Το μυστικό στην περίπτωση αυτή είναι η δικτύωση όλων των οχημάτων που βρίσκονται την ίδια στιγμή στον δρόμο -V2V, Vechicle to Vechicle. Μέσω της ανταλλαγής πληροφοριών και δεδομένων όλοι οι χρήστες του δρόμου γνωρίζουν τα πάντα που συμβαίνουν εμπρός ή πίσω και ανάλογα προετοιμάζονται όλοι για να προσαρμόσουν το όχημά τους στα δεδομένα της κυκλοφορίας. Ανάλογη επικοινωνία υπάρχει με κεντρικά σημεία διαχείρισης της κυκλοφορίας -V2I, Vechicle to Infastructure- είτε αυτό αφορά την τροχαία, είτε την άμεση βοήθεια σε περίπτωση ατυχήματος είτε, τέλος, το διαχειριστή του αυτοκινητόδρομου (πληροφόρηση για τις συνθήκες του οδοστρώματος -ομίχλη, πάγος κ.λπ.- είτε την αυξημένη κυκλοφορία και τα μποτιλιαρίσματα).

Στην περίπτωση των φορτηγών, η απελευθέρωση των οδηγών από ένα μεγάλο μέρος της βαρετής και μονότονης πλευράς της δουλειάς τους είναι τεράστιο όφελος σε πολλά επίπεδα. Κατ’ αρχήν στον τομέα της ασφάλειας, καθώς ένας ξεκούραστος και λιγότερο αγχωμένος οδηγός είναι σίγουρα πολύ πιο προσεκτικός στις επιλογές του τη δύσκολη στιγμή. Επίσης δίνει την δυνατότητα για καλύτερη εκμετάλλευση του μεταφορικού έργου, καθώς ο οδηγός πλέον δεν είναι μόνο ένας χειριστής ενός οχήματος, αλλά ένας ακόμα μάνατζερ της εταιρίας, καθώς κατά τη διάρκεια του ταξιδιού θα μπορεί πλέον να ασχολείται περισσότερο με το επιχειρηματικό κομμάτι της δουλειάς.

future-truck-1-642x336Θα μπορεί για παράδειγμα να κλείνει ραντεβού, να επιλέγει το επόμενο φορτίο, να είναι σε διαρκή επικοινωνία με τα σημεία φόρτωσης και εκφόρτωσης, ακόμα-ακόμα να βρίσκει το ιδανικό πάρκινγκ ή να παραγγέλνει από πριν το φαγητό που επιθυμεί στο επιλεγμένο truck stop που θα ξεκουραστεί. Πάντως, οποιαδήποτε στιγμή το επιθυμήσει -ή το απαιτήσουν οι συνθήκες- μπορεί να αναλάβει αμέσως τον έλεγχο του φορτηγού με το σύστημα να παραμένει σε λειτουργία stand-by μέχρι την εκ νέου ενεργοποίησή του.

Το Mercedes Future Truck 2025 που είδαμε προσκεκλημένοι της εταιρείας στη Γερμανία δεν είναι μια θεωρητική κατασκευή για λειτουργία εντός εργαστηρίου. Αλλά μια απτή πραγματικότητα η οποία θα μπορούσε να μπει άμεσα σε εμπορική εκμετάλλευση. Η τεχνολογία υπάρχει ήδη και όπως φαίνεται είναι σε υψηλό επίπεδο λειτουργική και ασφαλής. Η γερμανική εταιρεία πάντως τοποθετεί -όπως βλέπουμε και από το όνομα- τον ορίζοντα στο 2025, καθώς θέλει να είναι απόλυτα σίγουρη ότι όλα αυτά θα λειτουργούν χωρίς το παραμικρό πρόβλημα.

Παράλληλα θα πρέπει να λυθούν κάποια θέματα που αφορούν την Αυτόνομη Οδήγηση και τους περιορισμούς που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη Συνθήκη της Βιέννης, κάτι που δεν ισχύει στις ΗΠΑ, εξ ου και η Google κάνει τόσο προχωρημένες πλέον εφαρμογές του συστήματος στην Καλιφόρνια. Σε κάθε περίπτωση πάντως, το μέλλον ανήκει σίγουρα σ’ αυτές τις προσπάθειες, και σε ότι έχει να κάνει με τη μικρότερη δυνατή εμπλοκή του ανθρώπινου στοιχείου στο μεταφορικό έργο. Όχι, ο οδηγός ενός φορτηγού δεν θα πάψει να είναι απαραίτητος. Όμως ο ρόλος του θα είναι τελείως διαφορετικός.

Με τη συνεργασία του carzine.gr

Κώστας Κάκκαβας

Από μικρός, το πάθος του ήταν τα αυτοκινητάκια! Τώρα που μεγάλωσε, όχι απλώς του αρέσει να παίζει ακόμη περισσότερο -φυσικά με πραγματικά αυτοκίνητα- αλλά και να γράφει δίχως φρένο...

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!