Καθώς τα ηλεκτρονικά εξακολουθούν να κατέχουν μεγάλο μερίδιο στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο αριθμός των ηλεκτρονικών συστημάτων που χρησιμοποιούνται στα οχήματα τόσο στο κινητήρα όσο και στα περιφερειακά αυξάνεται συνεχώς.
Τέτοια συστήματα λειτουργούσαν στο παρελθόν σε μεγάλο βαθμό αυτόνομα, όμως σήμερα συνδυάζονται μεταξύ τους για να σχηματίσουν ένα διασυνδεδεμένο δίκτυο με μεγάλης ταχύτητας ανταλλαγή δεδομένων. Παλαιοτέρα μόνο στα “μεγάλα/ακριβά” αυτοκίνητα υπήρχε η δυνατότητα δικτύωσης. Η δικτύωση κυριαρχεί πλέον και στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων.
Τα βασικά συστήματα λειτουργίας του οχήματος όπως το σύστημα διαχείρισης του κινητήρα ανταλλάσει δεδομένα με άλλα συστήματα (π.χ. σύστημα αντιμπλοκαρίσματος φρένων, ABS). Λειτουργίες άνεσης (π.χ. μονάδες ηλεκτρικών παραθύρων ) είναι επίσης ελεγχόμενα από δικτυωμένα συστήματα. Νέες λειτουργίες – π.χ. η περαιτέρω ανάπτυξη του ACC (Adaptive Cruise Control) για τη λειτουργία stop and go – απαιτούν δεδομένα από διάφορους τομείς του οχήματος.
Με άλλα λόγια, όλα τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα συστήματα σε ένα όχημα πρέπει να επικοινωνούν μεταξύ τους. Η μεταφορά δεδομένων σε διάφορους τομείς του οχήματος υπόκειται σε διαφορετικές απαιτήσεις και έχουν καθοριστεί πολλά συστήματα επικοινωνίας για αυτή τη λειτουργία. Η πολυπλοκότητα των ηλεκτρικών / ηλεκτρονικών συνεχίζεται αμείωτη. Παρακάτω θα σας εξηγήσουμε τις βασικές αρχές της δικτύωσης.
Βασικές αρχές δικτύωσης
Με την τεράστια ταχύτητα με την οποία η τεχνολογία των υπολογιστών εξελίσσεται, ο αριθμός των ηλεκτρονικών συστημάτων σε χρήση αυξάνεται όλο και περισσότερο. Ωστόσο, αυτό σημαίνει επίσης ότι η πολυπλοκότητα ενός συνολικού συστήματος (το όχημα στην περίπτωση αυτή) είναι ανάλογο με την αύξηση των ηλεκτρονικών. Τα επιμέρους συστήματα όπως η διαχείριση του κινητήρα έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια όμως, οι καινοτομίες επιτυγχάνονται κυρίως μέσω της αλληλεπίδρασης μεταξύ των διαφόρων επιμέρους συστημάτων. Τα επιμέρους συστατικά θα πρέπει να δικτυωθούν ώστε το πλήθος των πληροφοριών που διαχειρίζεται τα επιμέρους συστήματα να μπορούν να χρησιμοποιηθούν αλλού σε ολόκληρο το σύστημα. Ανάλογα με τις απαιτήσεις χρησιμοποιούνται διαφορετικά συστήματα επικοινωνιών (π.χ. αξιοπιστίας της μεταφοράς, ανοχές σφάλματος, το κόστος).
Τοπολογία δικτύων.
Ωστόσο, ένας αισθητήρας σε ένα κύκλωμα κλιματισμού που απλώς προετοιμάζει και ψηφιοποιεί μια μετρούμενη τιμή μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως ένα στέλεχος δικτύου και κάνει τα μετρούμενα σήματα διαθέσιμα στα άλλα στελέχη του δικτύου. Το μεταφορικό μέσο μέσω του οποίου η επικοινωνία λαμβάνει χώρα αναφέρεται ως ένα BUS ή ένα Data Bus. Τοπολογία του δικτύου είναι κατανοητό ότι είναι η δομή που αποτελείται από κόμβους δικτύου και συνδέσεις. Αυτό δείχνει απλώς ποιοι κόμβοι διασυνδέονται, αλλά δεν απεικονίζουν βασικές λεπτομέρειες, όπως το μήκος της σύνδεσης. Κάθε στέλεχος του δικτύου πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον μία σύνδεση σε κάποιον άλλο στέλεχος του δικτύου, προκειμένου να συμμετάσχει στην επικοινωνία του δικτύου. Οι διαφορετικές απαιτήσεις γίνονται από την τοπολογία του δικτύου για μια ποικιλία εφαρμογών δικτύου επικοινωνίας, ενώ η τοπολογία καθορίζει μερικά από τα χαρακτηριστικά του συνολικού δικτύου. Όλες οι τοπολογίες του δικτύου βασίζονται στις τέσσερις βασικές τοπολογίες δικτύων.
- Τοπολογία αστέρα
- Τοπολογία δαχτυλιδιού
- Τοπολογία πλέγματος
- Τοπολογία διαύλου ( BUS)
Τοπολογία αστέρα
Τοπολογία δακτυλιδιού
Δαχτυλίδι μπορεί επίσης να συσταθεί με τη μορφή ενός διπλό δακτύλιο (π.χ. FTTI), στην οποία η μεταβίβαση των δεδομένων είναι αμφίδρομη. Σε αυτή την τοπολογία, η αποτυχία ενός σταθμού ή μιας σύνδεσης μεταξύ δύο σταθμοί μπορούν να ξεπεραστεί, δεδομένου ότι όλα τα δεδομένα μεταφέρονται σε όλους τους σταθμούς στο δαχτυλίδι. Ωστόσο, εάν αρκετοί σταθμοί ή συνδέσεις αποτύχουν , δεν μπορεί να αποκλειστεί μια δυσλειτουργία.
Τοπολογία πλέγματος ( mesh)
Τοπολογία διαύλου BUS
Υβριδικές τοπολογίες
Υβριδικές τοπολογίες είναι ένας συνδυασμός από διαφορετικές τοπολογίες δικτύου. Παραδείγματα τέτοιος συνδυασμός είναι:
- Αστέρας και bus: Πολλά δίκτυα αστέρα διασυνδέονται ως BUS (. Σχήμα 7).
- Δαχτυλίδι και αστέρας: Πολλά δίκτυα αστέρα συνδέεται με το κύριο αστέρα (Σχήμα 8). Τα στελέχη του δικτύου αστέρι συνδέονται με τη μορφή ενός δακτυλίου σε αυτό το κύριο κόμβο.
…to be continued, soon!