Μήπως ήρθε η ώρα να αντιμετωπίσουμε λίγο ψύχραιμα όσα λέμε και γράφουμε για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Συναρπαστική η νέα τεχολογία, δεν το αμφισβητώ, αλλά κάθε πράγμα στον καιρό του…
<ΚΕΙΜ> Η αφορμή δόθηκε από τη Volvo. Η σουηδική εταιρεία ανακοίνωσε ότι έως το 2019, κάθε μοντέλο της θα διαθέτει ηλεκτροκινητήρα. Αμέσως τα μέσα ενημέρωσης έβγαλαν δύο «ειδήσεις»: ότι αυτό σημαίνει το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης και ότι όλα τα Volvo θα γίνουν αποκλειστικά ηλεκτρικά στα επόμενα δύο χρόνια.
Είμαι υπέρ της τεχνολογίας, πιστεύω όμως ότι κάθε νέα τεχνολογία πρέπει να ωριμάσει (να γίνει αξιόπιστη και προσιτή οικονομικά δηλαδή) πριν υιοθετηθεί από το ευρύ κοινό. Αυτή τη στιγμή, η αξιοπιστία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (όχι μόνο μηχανικά, αλλά και από πλευράς δικτύου φόρτισης, χρόνου φόρτισης κλπ λεπτομερειών) μόνο ικανοποιητική δεν είναι. Εάν δε λάβουμε υπόψιν την ελληνική πραγματικότητα, είμαστε κυριολεκτικά από άλλο ανέκδοτο.
Επιπλέον, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμα πανάκριβα. Όλοι έχουν έναν καλό λόγο να πουν για τα Tesla, απορώ όμως πόσοι από αυτούς αντιλαμβάνονται ότι μιλάνε για αυτοκίνητα που εάν έρθουν στην Ελλάδα θα κοστίζουν σαφώς πάνω από 100.000 ευρώ (οι φθηνές εκδόσεις). Υπάρχουν και πιο προσιτές λύσεις, με περιορισμένες επιλογές σε αμάξωμα. Πληρώνεις για μεσαίο σεντάν ή SUV και παίρνεις αμάξωμα χάτσμπακ με ότι αυτό συνεπάγεται σε χώρους.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμα πανάκριβα και με περιορισμένη γκάμα διαθέσιμων αμαξωμάτων…
Σε μεγάλο βαθμό, οι παγκόσμιες πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βασίζονται στα οικονομικά κίνητρα που παρέχουν οι κυβερνήσεις: πάγιο ποσό επιδότησης κατά την αγορά, εκπτώσεις ή μηδενισμός των τελών κυκλοφορίας και χαμηλό κόστος ρεύματος για τη φόρτιση. Δύο χώρες (Δανία και Κίνα) ανακοίνωσαν την κατάργηση των εκπτώσεων και οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις χώρες αυτές μηδενίστηκε!
Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι η Volvo είναι μια εταιρεία με σχετικά μικρό μέγεθος σε πωλήσεις. Μπορεί να ρισκάρει μια τέτοια απόφαση. Δεν έχει το μέγεθος της Audi, της BMW ή της Mercedes που είναι οι άμεσοι ανταγωνιστές της στην κατηγορία των πολυτελών αυτοκινήτων.
Ακόμα απαιτείται ψυχραιμία και υπομονή. Από όλες τις πλευρές. Και από τους πολέμιους των αυτοκινήτων που ονειρεύονται ένα μέλλον με ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κινούνται μόνα τους, αλλά και από τους εραστές της αυτοκίνησης που ονειρεύονται αυτοκίνητα σαν την i8 που θα είναι ταχύτερα και πιο διασκεδαστικά από μια 911. Ως λάτρης της τεχνολογίας και της αυτοκίνησης, πιστεύω ότι ευτυχώς το δεύτερο θα γίνει πριν το πρώτο.