Παρά την κυριαρχία των SUV στις ταξινομήσεις, το παραδοσιακό σεντάν δείχνει σημάδια επιστροφής. Ο λόγος; Η καλύτερη αεροδυναμική που συνεπάγεται αυξημένη αποδοτικότητα, ειδικά στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Η άνοδος των SUV την τελευταία δεκαετία έχει περιορίσει σημαντικά τη ζήτηση για τα κλασικά σεντάν (τα τριών όγκων αμαξώματα), με τις ταξινομήσεις στην Ευρώπη να παρουσιάζουν πτώση 19% μέσα στο 2025, σύμφωνα με τα στοιχεία της Dataforce που δημοσίευσε το Automotive News Europe. Παρ’ όλα αυτά, αρκετοί παράγοντες της αυτοκινητοβιομηχανίας παραμένουν αισιόδοξοι, θεωρώντας πως το σεντάν έχει λόγους να επιστρέψει – και οι λόγοι είναι κυρίως τεχνικοί.
Ο Jean-Philippe Imparato, πρώην επικεφαλής της Alfa Romeo και νυν διευθύνων σύμβουλος της Maserati, δήλωσε ξεκάθαρα πως «αυτός ο τύπος αμαξώματος θα επιστρέψει». Κεντρικό του επιχείρημα; Το σεντάν διατηρεί πλεονεκτήματα στον αεροδυναμικό τομέα. Όπως εξηγεί ο Sebastian Weiper από το τμήμα αεροδυναμικής της Audi, η χαμηλή και μακριά σιλουέτα του δημιουργεί ιδανική ροή αέρα γύρω από το αμάξωμα, οδηγώντας σε μικρότερο συντελεστή οπισθέλκουσας (cw).
Το ενδιαφέρον είναι πως αυτό το πλεονέκτημα ήταν γνωστό ήδη από τη δεκαετία του ’80. Το Audi 100 C3 είχε πετύχει τιμή cw 0,30, ενώ η Mercedes W124 ακόμη καλύτερο αποτέλεσμα με 0,29. Σήμερα, η εξέλιξη είναι εντυπωσιακή: το Lucid Air Pure φτάνει σε 0,197, ξεπερνώντας ακόμη και την εξηλεκτρισμένη Mercedes EQS με 0,20. Πάντως, τα περισσότερα από αυτά τα σύγχρονα μοντέλα δεν υιοθετούν την απόλυτα κλασική μορφή σεντάν, αλλά μάλλον ένα σχήμα τύπου liftback με ομαλή κλίση της οροφής προς το πίσω μέρος.
Η αεροδυναμική δεν περιορίζεται μόνο στο γενικό σχήμα. Το Audi A6 σεντάν με τιμή cw 0,23 αξιοποιεί σχεδιαστικές λεπτομέρειες όπως απότομη ακμή στο τελείωμα του πορτμπαγκάζ και διαχύτη στο πίσω μέρος για τη μείωση των στροβιλισμών. Όλα αυτά συντελούν σε μειωμένο θόρυβο στον θάλαμο επιβατών, καλύτερες επιδόσεις και –κυρίως για τα ηλεκτρικά μοντέλα– αυξημένη αυτονομία.
Η σύγκριση μεταξύ της Mercedes CLA και του SUV GLB αναδεικνύει το πόσο σημαντική είναι η μορφή του αμαξώματος. Με τον ίδιο ηλεκτρικό κινητήρα των 200 kW (272 ίπποι) και την ίδια πλατφόρμα, το CLA χρειάζεται 12,2 kWh/100 χλμ, ενώ το GLB καταναλώνει 15,8 kWh/100 χλμ. Το αποτέλεσμα είναι πως το CLA φτάνει στα 792 χλμ αυτονομίας WLTP, έναντι 631 χλμ για το GLB – μια διαφορά άνω του 20%, αποκλειστικά χάρη στην καλύτερη αεροδυναμική του σεντάν αμαξώματος.
Γι’ αυτό και πολλοί κατασκευαστές συνεχίζουν να εξελίσσουν σεντάν μοντέλα, παρά τη μόδα των SUV. Η επερχόμενη εξηλεκτρισμένη Mercedes C-Class θα έχει παραδοσιακό τριών όγκων αμάξωμα, όπως και η νέα BMW i3 που θα παρουσιαστεί το 2026 με πιο γωνιώδη σχεδίαση.
Το αν το σεντάν θα επιστρέψει σε μεγαλύτερους αριθμούς, μένει να φανεί. Η αεροδυναμική του υπεροχή είναι αναμφισβήτητη, όμως η εμπορική επιτυχία εξακολουθεί να εξαρτάται από τη ζήτηση. Όσο η πλειοψηφία των αγοραστών συνεχίζει να προτιμά την πρακτικότητα των SUV, το σεντάν θα παραμένει στη «σκιά». Παρ’ όλα αυτά, σε μια εποχή όπου κάθε κιλοβατώρα μετράει, το πλεονέκτημά του γίνεται όλο και πιο κρίσιμο.
