ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η εξέλιξη της αεροδυναμικής στο αυτοκίνητο…

Με βάρος μόλις 795 kg, κατανάλωση 0,9 lt/100km και αεροδυναμικό συντελεστή Cd 0,189 το VW XL1 είναι ένα από τα πιο αεροδυναμικά σχήματα που έχουν υπάρξει.

Το αεροδυναμικό ρεκόρ της Mercedes-Benz CLA επανέφερε στο προσκήνιο την αεροδυναμική των σύγχρονων αυτοκινήτων…

CLA AerodynamikΗ Mercedes-Benz CLA μπορεί να κατέχει τον άτυπο τίτλο του πρωταθλητή στην αεροδυναμική με συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,23 (0,22 στην έκδοση BlueEfficiency) αλλά η υπόθεση αυτή είναι τόσο παλιά όσο σχεδόν η ύπαρξη του αυτοκινήτου. Βλέπετε, οι κινητήρες ήταν αρκετά αδύναμοι και τα οφέλη, κυρίως ως προς την  ταχύτητα που μπορούσε να διασχίσει τον αέρα ένα όχημα, είχαν γίνει αντιληπτά σχεδόν ένα αιώνα πίσω στον χρόνο.

tatra_t77_3Πολύ πριν εμφανιστεί το τσεχοσλοβακικό Tatra T77 (εν έτει 1934 με cd 0,245 και ισχύ 65 ίππους το 6-θέσιο σεντάν έφτανε τα 150 km/h!), το απαγορευτικό στην Γερμανία μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο να κατασκευάζει αεροπλάνα, πλοία και άρματα είχε ως αποτέλεσμα η χώρα να στραφεί στην αυτοκινητοβιομηχανία. Το 1921 στο Βερολίνο παρουσιάστηκε το περίφημο Tropfenwagen (το αυτοκίνητο –σταγόνα) όπου το σχήμα του αποτέλεσε το εφαλτήριο για την μάχη με τον άνεμο.

auto union type cΑργότερα, η αεροδυναμική είχε δημιουργήσει μία άτυπη κόντρα ανάμεσα στην Mercedes και την Auto Union με την τελευταία να γράφει ιστορία  την δεκαετία 1930-40 με το θρυλικό Type C (με Cd κάτω από 0,24 και V16 μοτέρ 520 ίππων μπορούσε να αγγίξει τα 400 km/h!). Η συνέχεια ανήκε στον Hans Ledwinka ο οποίος έβαλε την βάση για το πώς έπρεπε να σχεδιάζονται τα αυτοκίνητα με το Tatra type 87 του 1940 (κατά πολλούς το σχήμα του αντέγραψε ο Porsche και δημιούργησε τον πασίγνωστο Σκαραβαίο).

1947-Volkhart-V2-Sagitta-2Αεροδυναμικές σήραγγες και τούνελ δεν υπήρχαν παρά μόνο εμπειρικά μοντέλα υπό κλίμακα που περνούσαν από τα σχεδιαστήρια. Στην περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η αεροδυναμική πέρασε σε δεύτερη μοίρα. Ακόμη και μετέπειτα στην εποχή του Rock ‘n’ Roll τον πρώτο λόγο είχε το στιλ με τις έντονες φτερούγες και τις αιχμηρές γωνίες οι οποίες κάθε άλλο παρά αεροδυναμικές ήταν στην πράξη.

aerodynamics-8-audi-100-1982Την δεκαετία του 1970 εμφανίζεται η πετρελαϊκή κρίση και οι κατασκευαστές στρέφονται ξανά στην μείωση της κατανάλωσης και την αεροδυναμική μελετώντας και τα οφέλη της μείωσης του σχετικού (αεροδυναμικού) θορύβου. Εκείνη την περίοδο (το 1983 για την ακρίβεια) εμφανίζεται το Audi 100 με Cd 0,30 χάρη στα χωνευτά παράθυρα και το παρμπρίζ κολλημένο απευθείας στο αμάξωμα (δίχως να μεσολαβεί πλαίσιο) και αργότερα (το 1989) το Opel Calibra με 0,26 Cd μέχρι να λανσαριστούν το 1999 τα Honda Insight και Audi A2 με 0,25 Cd.

Aerodynamics in a Nutshell: Mercedes in wind tunnelΌσο περνούσε ο καιρός η έννοια της αεροδυναμικής για τους κατασκευαστές αλλάζει και αποκτά περισσότερο εκλεπτυσμένο χαρακτήρα. Η μείωση της κατανάλωσης και της επίτευξης υψηλής τελικής ταχύτητας δεν ήταν πλέον το μοναδικό ζητούμενο καθώς η αθόρυβη και η καλή ποιότητα κύλισης οφείλεται εν μέρει (το άλλο στο σασί, στην ανάρτηση, κινητήρα κ.α.) σε ένα σωστά μελετημένο σχεδιαστικά σχήμα.

Γενικότερα, το όφελος από την αεροδυναμική ξεκινά πάνω από 100-120 km/h αλλά δεν αρκεί μόνο ένας καλός αεροδυναμικός συντελεστής οπισθέλκουσας αφού εξίσου σημαντική είναι και η μετωπική επιφάνεια ενός οχήματος όπως αναλύουμε στο σχετικό άρθρο.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button