Το μόνο κιβώτιο που μπορεί να προσφέρει «διπλή» απόλαυση είναι το DSG, το γνωστό κιβώτιο ταχυτήτων με τους διπλούς συμπλέκτες που μπορούν και αλλάζουν σχέσεις …με ρυθμούς playstation!
Μία κίνηση προς τα δεξιά αρκεί για να περάσει την θέση «S» για να ικανοποιηθούν οι ανησυχίες ενός οδηγού που επιθυμεί να κινηθεί σε πιο σβέλτους ρυθμούς. Οι αλλαγές των σχέσεων γίνονται στις ιδανικές στροφές ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη επιτάχυνση ενώ για ακόμη μεγαλύτερη οδηγική ευχαρίστηση πίσω από το τιμόνι υπάρχουν δύο paddles δίνοντας αγωνιστική γεύση.
Από μηχανολογικής πλευράς το DSG είναι εκπληκτικό στην λειτουργία του καθώς καταφέρνει να είναι πιο οικονομικό από τις εκδόσεις με μηχανικό κιβώτιο αλλά και πιο γρήγορο από πολλά ανθρώπινα χέρια. Η οικονομική λειτουργία του DSG οφείλεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό στο γεγονός πως η σύμπλεξη είναι θεωρητικά «ξηρή» (πρακτικά οι δίσκοι είναι ξηροί αλλά λιπαίνονται από το λιπαντικό του κιβωτίου που «ρίχνει» την θερμοκρασία) και όχι υδραυλική.
Ο κλασικός υδραυλικός μετατροπέας που υπάρχει στα συμβατικά κιβώτια, στο ρόλο του συμπλέκτη, αποσπά έργο από τον κινητήρα, άρα και ισχύς, άρα έχουμε αυξημένη κατανάλωση. Παράλληλα, στο DSG η εμπλοκή από την μία σχέση στην άλλη είναι άμεση χωρίς να υπάρχει η αίσθηση του ελαφρού πατιναρίσματος (που παρουσιάζουν τα κλασικά αυτόματα κιβώτια) λόγω του υδραυλικού υγρού και του φυγοκεντρικού μετατροπέα ροπής.
Από τεχνική πλευρά…
Παρατηρείστε το σχήμα και προσπαθήστε να φανταστείτε με την πράσινη απόχρωση δύο ομόκεντρα τοποθετημένους άξονες οι οποίοι ελέγχονται από δύο συμπλέκτες που βρίσκονται σε λουτρό λαδιού (στο 6-speed DSG). Καθένας από τους δύο άξονες ελέγχεται από ηλεκτροϋδραυλικούς μηχανισμούς ξεχωριστά για τον καθένα συμπλέκτη και συνθέτουν κατά μία έννοια τον πρωτεύοντα που υπάρχει στα κλασικά κιβώτια.
Με κόκκινο απεικονίζονται δύο εξωτερικοί άτρακτοι: με την σειρά από αριστερά ο ένας πάνω φέρει τα γρανάζια της 6ης, 4ης και 2ης σχέσης ενώ ο κάτω της όπισθεν, 5ης , 3ης και 2ηςς σχέσης. Στα ανεβάσματα, το DSG πραγματοποιεί τις αλλαγές σε περίπου 0,3-0,4″ ενώ τον ίδιο χρειάζεται και για τα κατεβάσματα. Πως γίνεται αυτό; Όταν, για παράδειγμα, επιλεχθεί η 3η σχέση -στη μία άτρακτο- ταυτόχρονα «κουμπώνει» και η 4η -στην άλλη άτρακτο- η οποία όμως δεν «τρέχει» μέχρι να την αφήσει ο ένας από τους δύο συμπλέκτες.
Έτσι, όταν ο οδηγός θελήσει να «ανεβάσει» απλά ο ένας συμπλέκτης απελευθερώνεται και εμπλέκεται ο άλλος, με την 4η σχέση. Με άλλα λόγια είναι σαν να έχουμε δύο ξεχωριστά κιβώτια ταχυτήτων όπου το καθένα χρησιμοποιεί το δικό του συμπλέκτη αλλά με κοινή έξοδο ισχύος.
7-speed DSG..
Φαινομενικά το νέο 7-speed DSG μπορεί να ακούγεται σαν ένα 6-speed DSG στο οποίο προστέθηκε μία σχέση επιπλέον. Στην πράξη όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά καθώς υπάρχουν αρκετές και σημαντικές διαφορές. Η μεγαλύτερη είναι πως στο επτατάχυτο DSG οι δύο συμπλέκτες είναι «ξηροί» και δεν κολυμπούν στο λάδι του κιβωτίου. Με αυτόν τον τρόπο οι μηχανικοί εξασφάλισαν λιγότερες απώλειες και συνεπώς μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου. Για παράδειγμα, το Golf TSI με τους 122 ίππους και το χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο καταναλώνει 6,3 lt/100km ενώ η έκδοση με το επτάρι DSG μόλις 5,9 lt/100km. Αντίστοιχα οι εκπομπές ρύπων μειώνονται από 149g/km στα 139g/km.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η σύγκριση με ένα κλασικό αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής όπου οι εκδόσεις με το 7-speed DSG αποδεικνύονται τουλάχιστον κατά 20% πιο οικονομικές στον τομέα της κατανάλωσης. Γιατί δύο κιβώτια DSG; Γιατί το ένα συμπληρώνει το άλλο. Το 6-speed DSG είναι ικανό να μεταφέρει μεγάλα ποσά ισχύος ενώ το 7-speed DSG έχει σχεδιασθεί συγκεκριμένα για μοντέλα με μικρότερης απόδοσης μηχανικά σύνολα.
Αξίζει να σημειωθεί πως και τα δύο κιβώτια DSG κατασκευάζονται στο εργοστάσιο παραγωγής μονάδων μετάδοσης στο Kassel της Γερμανίας. To 7-speed DSG ζυγίζει 70 κιλά και αποτελείται από 400 διαφορετικά μέρη ενώ κατά την φάση της εξέλιξης του μερικές από τις πρωτότυπες μονάδες δοκίμασαν την αξιοπιστία τους για περισσότερες από 60.000 ώρες συνεχούς λειτουργίας στους πάγκους. Κάποιες άλλες διένυσαν περισσότερα από δύο εκατομμύρια χιλιόμετρα στον πραγματικό κόσμο χωρίς να παρουσιάσουν το παραμικρό πρόβλημα.
Mechatronic…
Όπως και σε αυτό έτσι και στο νέο 7-speed DSG υπάρχουν δύο ξηροί συμπλέκτες και τρεις άτρακτοι με τα γρανάζια των σχέσεων. Η καρδιά του DSG ονομάζεται Mechatronic και πρόκειται για μία μονάδα που διαχειρίζεται ηλεκτρονικά τα σήματα και τα δεδομένα που δέχεται από τους αισθητήρες ώστε να τα μεταβιβάσει σε εντολές προς τους ενεργοποιητές.
Με απλά λόγια το Mechatronic είναι η ηλεκτρική μονάδα που ουσιαστικά αποτελεί το μόνο κοινό στοιχείο αν υποθέσουμε πως μιλάμε για δύο χωριστά κιβώτια. Και η Mechatronic είναι αυτή που αναλαμβάνει κάθε φορά να εκτελέσει τις εντολές του οδηγού με τον βέλτιστο και ταχύτερο τρόπο βάση του προγράμματος με τον οποίο εξοπλίζεται.
Ενώ στο 6-speed DSG η Mechatronic ενσωματώνεται με την μονάδα που ελέγχει την κυκλοφορία του λαδιού στο 7-speed DSG βρίσκεται αυτόνομη και ανεξάρτητη. Έτσι, μπορεί να συναρμολογηθεί πολύ πιο εύκολα ενώ οι αλλαγές των σχέσεων μπορούν να γίνουν ανεξάρτητα από την λειτουργία του κινητήρα επιτρέποντας έτσι έναν υβριδικό τρόπο κίνησης και απενεργοποίησης του κινητήρα (start/stop).
DSG ΤΙPS
Μιλώντας με αριθμούς…
- 2003: Η χρονιά που τοποθετείται στο πρώτο DSG στο Golf R32.
- 6,5 λίτρα λαδιού χρησιμοποιούνται στο 6-speed DSG, μόλις 1,7 λίτρα υπάρχουν στο 7-speed DSG.
- 93 κιλά ζυγίζει το 6-speed DSG, μόλις 70 κιλά ζυγίζει το 7-speed DSG
- 105 ίπποι είναι η απόδοση της μικρότερης έκδοσης μοντέλου με DSG
- 250Nm είναι η μέγιστη ροπή ενός κινητήρα που συνεργάζεται με ένα 7-speed DSG
- 300 ίπποι είναι η ισχυρότερη έκδοση DSG σε μοντέλο της VW
- 226 άτομα απασχολούνται στη γραμμή παραγωγής του DSG
- 350Nm είναι η μέγιστη ροπή ενός κινητήρα που συνεργάζεται με ένα 6-speed DSG
- 750 κιβώτια 7-speed DSG παράγονται καθημερινά στο Kassel της Γερμανίας
- 1.500 κιβώτια 6-speed DSG φεύγουν κάθε μέρα από το ίδιο εργοστάσιο
- DSG παράχθηκαν μέχρι το 2007
- 2.000.000 χιλιόμετρα διένυσαν τα πρωτότυπα 7-speed DSG στην φάση εξέλιξης τους
7dsg (2)_resize.jpg
7dsg (3)_resize.jpg
7dsg (4)_resize.jpg
7dsg (5)_resize.jpg
7dsg (6)_resize.jpg
7dsg_resize.jpg
DB2005AU01902_Medium_resize.jpg
DB2007AU02316_large_resize.jpg
DB2007AU02317
DB2007AU02318
DB2008AU00003_large_resize.jpg
DB2008AU00007
DB2008AU00008_medium_resize.jpg
DSG (10)_resize.jpg
DSG (2)_resize.jpg
DSG (3)_resize.jpg
DSG (4)_resize.jpg
DSG (6)_resize.jpg
DSG (7)_resize.jpg
DSG (8)_resize.jpg
DSG (9)_resize.jpg
DSG3_resize.jpg
DSG_resize.jpg
R32-DB03_60444_large_resize.jpg
DB2008AU00009
DB2007AU02316
plus-DSG (2)_resize.jpg
plus-DSG_resize.jpg
Δημοσιευμένο στο περιοδικό Car & Driver (Ιανουάριος 2006)