Αμμωνία, ουρία & ντίζελ…

    H Mercedes-Benz εφαρμόζει εδώ και χρόνια την τεχνολογία SCR στα φορτηγά βαρέως τύπου ενώ τα τελευταία δύο χρόνια έχει περάσει την εν λόγω τεχνολογία στα πρόσφατα επιβατικά μοντέλα της...

H πετρελαιοκίνηση μπορεί να είναι άγνωστη στους περισσοτέρους αλλά υπάρχουν διάφορες τεχνολογίες τις οποίες αξίζει κανείς να αναλύσει. Όπως είναι για παράδειγμα τα συστήματα SCR…

Για να πετύχουν τις αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων τα πετρελαιοκίνητα όφειλαν να περιορίσουν -μεταξύ άλλων- και την εκπομπή NOx. Πέρα από την καταλυτική “αζωτοπαγίδα” δείτε έναν ευφάνταστο τρόπο που χρησιμοποιείται εδώ και αρκετά χρόνια στα σύγχρονα φορτηγά και τα λεωφορεία (Mercedes, MAN, Volvo, Scania κ.α.). Αξίζει να σημειωθεί πως η χρήση αμμωνιούχων διαλυμμάτων για την καταστολή οξειδίων του αζώτου εφαρμόζεται στην βιομηχανία εδώ και πολλές δεκαετίες ενώ πατενταρίστηκε το 1957 από αμερικανική εταιρία…

Ντίζελ, σε κατάσταση limit up!
Πετρελαιοκίνηση, η επόμενη μέρα…

AdBlue

Πριν αναφερθούμε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα στο σύστημα της Mazda ας μιλήσουμε λιγάκι για το υγρό AdBlue που μπορεί να προμηθευτεί κανείς ακόμη και από ένα μεγάλο πρατήριο βενζίνης. Το AdBlue είναι το βασικό συστατικό της τεχνολογίας που “καταστέλλει” τα ΝΟx (Nitrogen Oxides, Οξείδια του Αζώτου) και το χρησιμοποιούν διάφοροι κατασκευαστές (Mercedes-Benz BlueTEC, Mazda SCR κ.α.).

Πρόκειται για ένα πρόσθετο αμμωνιούχο διάλυμα που πληρώνεται και αποθηκεύεται σε υγρή μορφή σε μία μικρή δεξαμενή, στα επιβατικά συνήθως κάτω από πορτμπαγκάζ. Το AdBlue αποτελείται από 32,5% ουρία, μία αζωτούχα ένωση αραιωμένη σε απιονισμένο νερό, ειδικά εξελιγμένη ώστε να μειώνει τα επικίνδυνα αέρια της εξάτμισης καιψεκάζεται μέσα στο σωλήνα εξαγωγής των καυσαερίων (λίγο μετά το φίλτρο παρακράτησης των σωματιδίων και τον οξειδωτικό καταλύτη).

Στους 170 C η ουρία μετατρέπεται σε αμμωνία (NH3) η οποία συγκεντρώνεται στο καταλύτη και λειτουργεί καταλυτικά μειώνοντας δραματικά τα οξείδια του αζώτου (NOx). Η κεντρική μονάδα ελέγχου του κινητήρα ελέγχει τον ψεκασμό του AdBlue ώστε να υπάρχει πάντοτε ικανοποιητική ποσότητα αμμωνίας στον καταλύτη.

Το ΑdBlue δεν είναι τοξικό, είναι ελαφρώς αλκαλικό διάλυμα με ph 9, δεν είναι εύφλεκτο ή εκρηκτικό αλλά είναι οξειδωτικό. Εάν κάποια ποσότητα εκχυθεί έξω από το δοχείο δημιουργείται αρχικά ολισθηρότητα και κατόπιν κρυσταλλοποιήται. Ανάλογα με τον τύπο του οχήματος είναι και το ρεζερβουάρ του AdBlue. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως το ρεζερβουάρ σε μία Mercedes-Benz R 320 BlueTEC γεμίζει με 28 λίτρα ενώ στην GL 320 BlueTEC με 32 λίτρα. Σύμφωνα με την Mercedes-Benz απαιτούνται 0,1 λίτρα ανά 100 χλμ ώστε η αναπλήρωση του AdBlue να συμπίπτει με τα προγραμματισμένα σέρβις του αυτοκινήτου. Από την άλλη, οι επαγγελματίες οδηγοί μπορούν να το προμηθευτούν ακόμη και από μεγάλα πρατήρια υγρών καυσίμων.

To SCR στο Mazda CX-7

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται το AdBlue είναι σύστημα SCR (Selective Catalytic Reduction) της Mazda με πρώτο πεδίο εφαρμογής το ανανεωμένο CX-7. Αναλύουμε τον τρόπο και την αρχή λειτουργίας που αντιπροσωπεύει παρόμοια συστήματα περιορισμού NOx και άλλων κατασκευαστών…

Το σύστημα SCR είναι ένα σύστημα μετεπεξεργασίας καυσαερίων για τη μείωση των εκπομπών NOxέως και 40% με τη βοήθεια ενός καταλύτη χρησιμοποιώντας αμμωνία ως παράγοντα μείωσης και που δημιουργείται από ουρία που προστίθεται στα καυσαέρια. Οι ανεπεξέργαστες εκπομπές από την ανάφλεξη του καυσίμου ντίζελ είναι κυρίως μονοξείδιο του άνθρακα (CO), άκαυστοι υδρογονάνθρακες (HC), σωματιδιακές ύλες (PM) και οξείδια του αζώτου (NOx). Ενώ το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) και οι άκαυστοι υδρογονάνθρακες (HC) μετατρέπονται από τον καταλύτη οξείδωσης και οι σωματιδιακές ύλες (PM) αφαιρούνται από το σύστημα φίλτρων σωματιδίων ντίζελ, το NOx δεν μπορεί να μετατραπεί σε κάποιο από αυτά τα συστήματα επεξεργασίας καυσαερίων.

Τα ΝΟx είναι επιβλαβή και παράγονται ειδικά σε υψηλές θερμοκρασίες ανάφλεξης. Επειδή οι μοντέρνοι και υψηλής απόδοσης κινητήρες εσωτερικής καύσης, ειδικά οι πετρελαιοκινητήρες με υπερτροφοδότηση και άμεσο ψεκασμό, έχουν υψηλές θερμοκρασίες ανάφλεξης, αυτό επιφέρει διένεξη μεταξύ των εκπομπών NOx και της μείωσης κατανάλωσης καυσίμων. Διάφορες αναβαθμίσεις στον κινητήρα σε συνδυασμό με επανακυκλοφορία καυσαερίων εξασφαλίζουν τις προδιαγραφόμενες εκπομπές NOx και άλλων ρύπων.

Λειτουργία συστήματος SCR

 Πληροφορίες για τον οδηγό σε σχέση με το σύστημα SCR (σε Mazda CX-7)

Ευχαριστούμε την Mazda ELMA για τις περαιτέρω πληροφορίες
  • CX-7FL_SCRsystem_resize

  • bluetec-cls-320-mercedes_resize

  • bluetec-eclass-mercedes-SCR_resize

  • man-adblue

  • mazda-SCR-diagram

  • mazda-adBlue-place

  • mercedes-SCR

Exit mobile version