Πετρελαιοκίνηση, η επόμενη μέρα…

diesel-greece

Επιτέλους, τελείωσε! Μία ιστορία που απασχολούσε την αγορά αυτοκινήτου κοντά δύο δεκαετίες τελειώνει με τον καλύτερο -κατά την γνώμη του caroto.gr- τρόπο από την στιγμή που αποκλείεται η κυκλοφορία παρωχημένων -από πλευράς ρύπων- πετρελαιοκίνητων οχημάτων…

  • Σε μία αναπάντεχη στιγμή και με μία αιφνιδιαστική τροπολογία η πετρελαιοκίνηση απελευθερώθηκε στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας μας. Η άρση του εμπάργκο (που δικαιολογημένα ίσχυε μέχρι προ δεκαετίας) δικαιώνει το caroto.gr (την ώρα που μερικοί… ανακαλύπτουν σήμερα τον ντίζελ) όταν πριν από περίπου τρία χρόνια είχαμε γράψει σε σχετικό άρθρο την αρνητική πλευρά της πετρελαιοκίνησης στην Αθήνα & Θεσσαλονίκη και την θετική που προβλέπει την κυκλοφορία μόνο των πετρελαιοκίνητων επιβατικών με τις τελευταίες προδιαγραφές ρύπων Euro5.
  • Συγκεκριμένα, πριν από μερικές μέρες ψηφίστηκε από την Βουλή τροπολογία που αναφέρει πως «…τα πετρελαιοκίνητα οχήματα ιδιωτικής χρήσης μεικτού βάρους μέχρι 4 τόνων και τα πετρελαιοκίνητα επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης εξαιρούνται των περιορισμών κυκλοφορίας στην περιοχή της Αττικής και Θεσσαλονίκης που καθορίστηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 26 του νόμου 1959/1991 εφόσον η τεχνολογία πληροί εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του κανονισμού 715/07 της 20ης Ιουνίου 2007 (Euro 5 και Εuro6) ή μεταγενέστερες».
  • Με αυτά και αυτά ουσιαστικά έλιωσε μία καραμέλα που πιπίλιζαν εδώ και χρόνια τα μέσα ενημέρωσης και που κατά πολλούς διατηρούσαν οικονομικά συμφέροντα. Ούτως ή άλλως πάντως ήταν θέμα μηνών η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης από την στιγμή που αποφασίστηκε η εξίσωση του φόρου πετρελαίου θέρμανσης με του κίνησης. Ωστόσο, μπορεί η πετρελαιοκίνηση να σώσει την ελληνική αγορά αυτοκινήτου;  Προφανώς και όχι αφού η κρίση δεν έχει να κάνει με ένα μεμονωμένο κλάδο καθώς αφορά γενικότερα την οικονομία της χώρας μας. Απλά, όσοι υπερβάλουν πάνω στο θέμα του ντίζελ είναι γιατί αυτό «πουλάει» σε μία μαρασμένη αγορά.

Οικοκυρικά, οικονομοτεχνικά…

  • Η άποψή μου είναι πως αν κάποιος ήθελε να αγοράσει πετρελαιοκίνητο μπορούσε στις περισσότερες περιπτώσεις να βρει τον τρόπο. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε πως το μέτρο αφορούσε μόνο τις δύο πόλεις και όχι την υπόλοιπη ελληνική επικράτεια. Τώρα, τα υπόλοιπα περί «τεράστιας ζήτησης πετρελαίου από την αγορά δίχως τα διυλιστήρια να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν» απλά δεν ισχύουν. Τα διυλιστήρια έχουν εδώ και καιρό προετοιμαστεί κατάλληλα και έχουν φτάσει σε σημείο μάλιστα να εξάγουν μεγάλες ποσότητες. Επίσης, μην νομίσετε πως ξαφνικά θα γίνει κάποια «έκρηξη ενδιαφέροντος» και όλοι θα σπεύσουν να αγοράσουν τα ακριβότερα ντιζελοκίνητα σνομπάροντας τα φτηνότερα βενζινοκίνητα καθώς θυμηθείτε πως υπάρχει μία υπολογίσιμη διαφορά στην τιμή πώλησης.
  • Γι’ αυτό εκτιμώ πως οι μηνιαίες πωλήσεις δεν θα αλλάξουν ποσοτικά αλλά αναλογικά (δηλ. αν στα 10.000 επιβατικά το μήνα είχαμε 500 πετρελαιοκίνητα άντε στην καλύτερη περίπτωση να διπλασιαστούν). Το θέμα της ποιότητας του πετρελαίου δεν ισχύει τα τελευταία χρόνια (όταν δεν υπάρχει θέμα νοθείας). Η ποιότητα του είναι αντίστοιχων προδιαγραφών με εκείνο των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών και περιέχει 7% βιοντίζελ βάση νομοθεσίας (εδώ τίθεται θέμα για τα φίλτρα λόγω της μικροβιακής μόλυνσης σε συνθήκες υγρασίας). Από την άλλη το θέμα της νοθείας του ντίζελ θα εξαλειφθεί με την εξίσωση του φόρου, όπως προείπα.
  • diesel-marketa-europe-greeceΣτην Ευρώπη η πλειονότητα των αυτοκίνητων που κυκλοφορούν είναι πετρελαιοκίνητα (δείτε το σχεδιάγραμμα). Πάντως, θα πρέπει να γνωρίζετε πως οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων στην Ευρώπη παρουσιάζουν μία μικρή πτώση (53% το 2007 ήταν ντίζελ, το 2009 μειώθηκε στο 46%) λόγω της κρίσης που οδήγησε σε φτηνότερα βενζινοκίνητα μικρού κυβισμού). Στην «κρίση διαρκείας» που μαστίζει την χώρα μας δικαιολογώ την παραπάνω εκτίμησή μου για την συγκρατημένη ζήτηση στα ντίζελ ενώ συνυπολογίστε πως με τις επερχόμενες νόρμες Euro6 το κόστος κτήσης θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο.
  • Αναφέρομαι στο κόστος κτήσης γιατί αυτό κάπου εκεί κρύβεται το αβαντάζ των πετρελαιοκίνητων: στην εξαιρετική απόδοσή τους που μεταφράζεται σε περίπου 30% μικρότερη κατανάλωση καυσίμου. Τα πετρελαιοκίνητα μπορεί να είναι πιο ακριβά αλλά «καίνε» πολύ λιγότερο καύσιμο. Οπότε προτού αγοράσετε υπολογίστε πόσα χιλιόμετρα κάνετε ετησίως και πότε θα κάνετε απόσβεση την διαφορά κόστους σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο.  Κατά μέσο όρο ένα πετρελαιοκίνητο με μέσο ετήσιο όρο 15.000 km δεν πρόκειται να κάνει απόσβεση την διαφορά κόστους πριν συμπληρώσει περίπου μία τριετία (βέβαια, υπάρχουν και εξαιρέσεις). Από την άλλη, προσθέστε τα μειωμένα τέλη κυκλοφορίας καθώς οι ντίζελ παρόλο που «ταλαιπωρούνται» από τα NOx (οξείδια του αζώτου) εκπέμπουν σημαντικά μικρότερη ποσότητα CO2 (είναι ανάλογη της κατανάλωσης).
  • Στο θέμα της συντήρησης και της αξιοπιστίας τα πράγματα στους σύγχρονους κινητήρες είναι πλέον περίπου τα ίδια. Στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα οι πετρελαιοκινητήρες πλεονεκτούσαν σημαντικά αλλά σήμερα ακόμη και τα βενζινοκίνητα κάνουν service π.χ. στα 30.000 km (πλεονέκτημα στους βενζινοκινητήρες το φτηνότερο κόστος προγραμματισμένης συντήρησης, πλεονέκτημα στους ντίζελ το μεγαλύτερο διάστημα από service σε service).. Οικονομοτεχνικά τα service κοστίζουν περίπου το ίδιο (αρκετών βενζινοκίνητων ίσως και λιγότερο με εξαίρεση την προβλεπόμενη αντικατάσταση των μπουζί) ενώ στους πετρελαιοκινητήρες τίθεται πάντα το θέμα της ποιότητας καυσίμου που μπορεί να επιφέρει οδυνηρές για την τσέπη μας επιβαρύνσεις. Και για όσους φοβούνται την υπερτροφοδότησης στους νέους βενζινοκινητήρες ισχυριζόμενοι πως μελλοντικά βγάζουν βλάβες θα πρέπει να αναλογισθούν πως το 99% των πετρελαιοκινητήρων χρησιμοποιεί τούρμπο ώστε να αντισταθμίσει την μικρότερη ειδική ισχύς του.
  • Γενικά τα ντίζελ είναι πλέον «καθαρά» όσο και τα βενζινοκίνητα διότι εξοπλίζονται με διάφορους καταλύτες και φίλτρα. Μάλιστα τα φίλτρα καρκινογόνων μικροσωματιδίων (DPF ή FAP) είναι υποχρεωτικά στους ντίζελ από 1/2011 προϋποθέτουν κάποιες συμβουλές όσον αφορά στην «αναγέννησή» του (τις επόμενες μέρες θα μιλήσουμε για τα φίλτρα σε σχετικό άρθρο) ώστε να προφυλαχτείτε από πρόσθετα έξοδα.
  • Στο ερώτημα «ντίζελ ή υβριδικό» η απάντηση εξαρτάται κυρίως από το περιβάλλον που κινείστε. Σε αστικό περιβάλλον τα υβριδικά πλεονεκτούν (ειδικά αυτά που έχουν τη δυνατότητα ηλεκτροκίνησης για μερικά χιλιόμετρα) ενώ ιδανικά είναι σίγουρα τα επερχόμενα ηλεκτροκίνητα. Στον ανοιχτό δρόμο μεγαλύτερο πλεονέκτημα έχουν τα πετρελαιοκίνητα χάρη στην πολύ μικρή κατανάλωση καυσίμου.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Σχόλια

  1. Εγώ θα έλεγα πως σιγά σιγά να ξεχάσουμε και το ότι όσα αυτοκίνητα έχουν ρύπους κάτω από 100 g CO2/χλμ δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Τώρα με το ντίζελ αυτό το όριο πρέπει να κατέβει κι άλλο. Κατά τα άλλα, λόγω του ότι ο κόσμος δεν έχει λεφτά νομίζω δε θα δούμε θεαματική αύξηση στις πωλήσεις. Παρόλα αυτά δε θα είναι λίγοι οι Έλληνες νάρκισσοι που «διέγνωσαν» εγκαίρως την ευκαιρία και έτρεξαν να αποκτήσουν ντιζελοκίνητο.

  2. Τέλος εποχής…

    Θα ρωτάς πλέον «έχετε σε diesel;» και δε θα σε κοιτάνε σαν ούφο έχοντας έτοιμη την ερώτηση «για ποιό λόγο diesel; αφού παίρνεις φτηνότερα βενζίνη με περισσότερους ίππους»

    Πάντως υπάρχουν πολλά ψιλά γράμματα που λόγω ελλιπούς τριβής με το αντικείμενο diesel και λόγω αδιαφορίας όλων (κράτος, αντιπρόσωποι, ειδικός τύπος… ) μπορούν να ανατρέψουν τα δεδομένα αλλά είναι θέμα χρόνου να βγούν στην επιφάνεια. Ίσως να μάθουμε οτι το σέρβις των 60.000 χλμ σε diesel μπορεί να κάνει πάνω από 700€ λόγω του οτι χρειάζεται να συμπληρωθεί eolys
    (-τι είναι αυτό ρε μάστορα; – ξέρω γω; έτσι λέει στο βιβλίο σέρβις -και που μπαίνει; – ξέρω γω; κάτσε να πάρω τηλέφωνο τον αρχιμηχανικό της εταιρείας… )

    Τουλάχιστο θα βλέπουμε πλέον τα πράγματα και από τη πρακτική πλευρά και όχι με λογική θεωρητικών αναλύσεων επί χάρτου.

    θα συμφωνήσω απόλυτα στην τελευταία παράγραφο του κειμένου. Στην ερώτηση «ποιά είναι η καλύτερη τεχνολογία» η απάντηση είναι μια… ερώτηση… «για ποιά χρήση;»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close