Μηχανική μπαταρία; Μπορείτε να τον αποκαλέσετε και έτσι αφού ένας σφόνδυλος αποθηκεύει κινητική ενέργεια την οποία μετατρέπει σε ηλεκτρική όποτε του ζητηθεί.
Αρχής γενομένης από το KERS στην F1, η Porsche ίσως στο μέλλον αποδειχτεί διορατική αφού είναι ο πρώτος σύγχρονος κατασκευαστής που παρουσιάσε ένα υβριδικό με σφόνδυλο. Πως όμως λειτουργεί ένας σφόνδυλος; Ποιά είναι τα πλεονεκτήματα του και ποια τα μειονεκτήματα του;
Επιστρέφει στην Formula 1;
Εκατομμύρια ευρώ δαπανήθηκαν από τις ομάδες της F1 για να εξελίξουν τα ασύμφορα -όπως αποδείχτηκαν- συστήματα KERS (σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας). Τα είδαμε για πρώτη φορά στο περσινό πρωτάθλημα στα μονοθέσια με πρωτοστάτες τις ομάδες των Ferrari, Renault και Williams. Φέτος αποφασίστηκε να μην χρησιμοποιηθούν αλλά για του χρόνου υπάρχουν πολύ μεγάλες πιθανότητες να ξαναδούμε το KERS στα μονοθέσια με προτεινόμενη λύση έναν και βασικό προμηθευτή (την εταιρία Flybird) με στόχο την μείωση του κόστους.
Την εμπλοκή του ρυθμίζει ένας μειωτήρας, ένας συμπλέκτης και ένα μικρό πλανητικό CVT (το Toroidal των Torotrak και Xtrac). Το βάρος φτάνει τα 25 kg, η ισχύς τα 60 kW, η αποθηκευμένη -μηχανική- ενέργεια τα 400 kJ ενώ ο όγκος της όλης συναρμογής καταλαμβάνει 13 lt.
Η Flybird ισχυρίζεται πως ο σφόνδυλος που θα χρησιμοποιηθεί σε υβριδικά αυτοκίνητα σε μερικά χρόνια θα βασίζεται σε αυτόν της F1, θα αντέχει για 250.000 km, θα έχει μικρό κόστος, CVT για μέγιστη απόδοση στις χαμηλές rpm, συμπλέκτη που θα αποδεσμεύει εντελώς τον ΜΕΚ και σύστημα ελέγχου που θα εξομαλύνει την λειτουργία του συστήματος ώστε ο οδηγός να έχει την αίσθηση ενός συμβατικού αυτοκινήτου. H μείωση της κατανάλωσης σε κανονικές συνθήκες οδήγησης θα φτάνει το 30%. Μάλιστα, η Flybird έχει παρουσιάσει μία υβριδική Jaguar με τοποθετημένο τον σφόνδυλο στον πίσω άξονα επιδεικνύοντας την ευέλικτη χρήση και τοποθέτηση του σφονδύλου.
Υβριδικά αυτοκίνητα: στην παραγωγή πότε;
Οι σφόνδυλοι χρησιμοποιούνται για να αποθηκεύσουν μηχανική ενέργεια εδώ και αιώνες (π.χ. η μηχανή ενός κεραμοποιού) ενώ βρίσκουν μεγάλη εφαρμογή στην αεροδιαστημική. Μία μεγάλη μάζα περιστρέφεται σε υψηλή ταχύτητα και η παραγόμενη/αποθηκευμένη ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική αφού η περιστρεφόμενη μάζα συνδέεται με μία γεννήτρια. Η απόδοση ενός σφονδύλου εξαρτάται από την περιστρεφόμενη μάζα (M) και είναι ανάλογη του τετραγώνου της ταχύτητας της περιστρεφόμενης μάζας (ισχύει MV2).
Ένας σφόνδυλος ενέργειας μπορεί να αποθηκεύσει μεγάλα ηλεκτρικά φορτία σε εξαιρετικά μικρό χρονικό διάστημα ενώ μπορεί να τα διαθέσει το ίδιο γρήγορα. Πως λειτουργεί ένας σφόνδυλος ηλεκτρικής ενέργειας; Χονδρικά η λειτουργία του μας παραπέμπει σε αυτή του ηλεκτροκινητήρα αφού υπάρχει ένας στάτορας που λαμβάνει κίνηση όποτε ο οδηγός πατάει φρένο. Η κινητική ενέργεια περιστρέφει τον στάτορα με ρυθμό άνω των 40.000-50.000 σ.α.λ. με αποτέλεσμα η μηχανική ενέργεια να “αποθηκεύεται” λόγω της “αμελητέας” κίνησης. Το μυστικό όμως ενός σφονδύλου κρύβεται στην μεγάλη ροπή αδράνειας.
Στο εσωτερικό του σφονδύλου υπάρχει κενό αέρος ώστε να αποφευχθεί αεροδυναμική υπερθέρμανση με επερχόμενες φθορές ενώ μαγνητικά έδρανα λειτουργούν σαν αμορτισέρ αποσβένοντας τους κραδασμούς διατηρώντας σταθερό τον σφόνδυλο χωρίς να “τραυματιστεί”. Η παραμικρή ταλάντωση σε τόσο υψηλή ταχύτητα περιστροφής θα μπορούσε εύκολα να διαλύσει τα “σωθικά” του.
Με λίγα λόγια οι μπαταρίες χρειάζονται πολλαπλάσιο διάστημα για να φορτισθούν, έχουν μεγάλο βαθμό απώλειας, μικρότερο κύκλο ζωής, επηρεάζονται από τις θερμοκρασιακές μεταβολές και έχουν υψηλότερο βάρος. Ένας σφόνδυλος μπορεί να συνδράμει σε ένα όχημα για μικρά χρονικά διαστήματα σαν εφεδρικό boost και όχι για συνεχή παροχή ενέργειας (τουλάχιστον μέχρι να εξαντληθούν οι μπαταρίες). Για παράδειγμα, ένας σφόνδυλος ταιριάζει περισσότερο σε ένα σπορ μοντέλο όπου μπορεί να προσφέρει έξτρα ώθηση κατά την προσπέραση. Όχι όμως σε ένα SUV που χρειάζεται συνεχή επικουρική βοήθεια για να ξεκουράζεται ο ΜΕΚ π.χ. στην διάρκεια ανηφορικής διαδρομής.
Στο σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης, τον Μάρτιο, είδαμε μια πρωτότυπη υβριδική Porsche 911 GT3 που χρησιμοποιεί για την αποθήκευση ενέργειας, όχι μπαταρίες, αλλά ένα σφόνδυλο. Μάλιστα, η υβριδική Porsche συμμετείχε πριν από μερικές εβδομάδες σε αγώνα μακράς απόστασης στο Nürburgring κατακτώντας την 3η θέση.
Ricardo
H Ricardo έχει επινοήσει ένα σφόνδυλο με μαγνητικά έδρανα ενώ μόνιμοι μαγνήτες στο εσωτερικό του σφονδύλου δημιουργούν ένα ισχυρό μαγνητικό πεδίο. Οι μαγνήτες βρίσκονται μεταξύ του ρότορα ο οποίος όμως βρίσκεται μέσα σε ένα τύμπανο (εννοείται σε κενό αέρος). Το τρικ αφορά στο γεγονός πως ανάλογα με την ένταση του μαγνητικού πεδίου μπορεί να ρυθμιστεί η διαφορά περιστροφής ανάμεσα στο τύμπανο και τον ρότορα. Κάτι ανάλογο που ισχύει στον υπολογισμο της σχέσης μετάδοσης ανάμεσα σε δύο κλασικά γρανάζια. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να εξασφαλιστεί περίσσεια αποθηκευμένης μηχανικής ενέργειας επεκτείνοντας την διάρκεια της απόδοσης του σφονδύλου.
Και όμως υπήρξε υβριδικό με στροβιλοσυμπιεστή που χρησιμοποιούσε σφόνδυλο σε διάταξη εν σειρά. Η όλη ιδέα ανήκε στους αδερφούς Rosen που χρησιμοποίησαν ένα σφόνδυλο για την υποβοήθηση του θερμικού κινητήρα παραμερίζοντας τις μπαταρίες. Συγκεκριμένα, μία στροβιλογεννήτρια συνεργαζόταν με έναν σφόνδυλο από ανθρακονήματα (με περιστροφή στις 55.000 σ.α.λ.) που είχε ενσωματωμένη την γεννήτρια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
FLYBUS with Kinergy system
Flybrid Formula One KERS
KERS flywheel (white cylinder) and CVT boost power with braking energy
Magnetically Loaded Composite (MLC) flywheel
Ricardo_Kinergy_technology-01
Ricardo_Kinergy_technology-02
Rosen Bros Flywhhel_1
Rosen Bros Flywhhel_2
The Flybrid Flywheel Capacitor
The Jaguar flywheel module with integrated vacuum and lubrication pumps
The Ricardo Kinergy high-speed, hermetically-sealed flywheel energy storage system. Click to enlarge.
This 1994 Chrysler patriot racecar concept used a flywheel for extra power
WHP flywheel unit
flywheel on rear axle
williams-hybrid-flywheel (1)
williams-hybrid-flywheel (2)
williams-hybrid-flywheel (3)
williams-hybrid-flywheel (4)
williams-hybrid-flywheel (5)
