ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Torotrak: Eπικυκλικό κιβώτιο δίχως γρανάζια

torotrak-infinitrak-new-epicyclic-drive-by-wwwcarotogr

H Infinitrak, θυγατρική της Torotrak, πρόσφατα παρουσίασε ένα επικυκλικό κιβώτιο όπου την ροπή δεν μεταφέρουν γρανάζια αλλά ένα σετ από πέντε σφαίρες. Δείτε ένα ενδιαφέρον βίντεο, έστω και αν δεν μπει ποτέ το κιβώτιο σε ευρεία παραγωγή…

  • Η Torotrak είναι μία από τις εταιρίες που εξειδικεύεται εδώ και χρόνια στον τομέα της μετάδοσης και δη στα κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT ή Continuously Variable Transmissions) και στα κιβώτια άπειρων μεταβαλλόμενων σχέσεων (IVT ή Infinitely Variable Transmissions), όπως η βρετανική εταιρία θέλει να το αποκαλεί. Ως εταιρία η Torotrak είχε εμπλοκή και στο… αείμνηστο KERS που είχε εξελίξει για μερικές ομάδες στην F1 πέρυσι.
  • Στο δυναμικό της Torotrak ανήκει η αμερικανικής καταγωγής Infinitrak (ιδρύθηκε το 2005) που πρόσφατα παρουσίασε ένα επικυκλικό κιβώτιο όπου τα γρανάζια αντικαθίσταται από σφαίρες που μεταδίδουν την ροπή. Σύμφωνα με την εταιρία η χρήση σφαιρών μειώνει το συνολικό βάρος της κατασκευής, το κόστος και τα επίπεδα θορύβου.

  • Ο τρόπος με τον οποίο μεταβάλλεται η σχέση μετάδοσης παραπέμπει ευθέως στο Extroid της Nissan που είχαμε δει πριν από περίπου μία δεκαετία· ακόμη καλύτερα στο Toroidal (Torotrak) που είχε εξελιχθεί για λογαριασμό της Mazda. Ανάμεσα σε δύο δίσκους παρεμβάλλονται δύο κύλιστρα. Ανάλογα με θέση των κύλιστρων (την γωνία ως προς τους δίσκους) μεταβάλλεται η σχέση μετάδοσης.
  • Το ρεζουμέ στο κιβώτιο της Infinitrak αφορά στον τρόπο με τον οποίο μεταφέρεται η ροπή από τον μηχανισμό με τους δίσκους και έπειτα. Στα συμβατικά επικυκλικά κιβώτια την μετάδοση αναλαμβάνουν κλασικά γρανάζια. Εδώ συναντάμε ένα σετ από πέντε σφαίρες.
  • Ανάμεσα στις σφαίρες και στην εξωτερική πλευρά του δίσκου παρεμβάλλεται ένα πολύ λεπτό φιλμ από ειδικό υγρό (traction fluid) που δεν αφήνει τις σφαίρες να ολισθαίνουν μεταφέροντας την ροπή και ταυτόχρονα μειώνοντας τις τριβές (έως ένα σημείο αλλιώς δεν θα είχαμε μεταφορά) λειτουργώντας σαν λιπαντικό. Η ροπή περνά από τις σφαίρες και μεταφέρεται σε ένα δίσκο. Από εκεί η ροπή μεταδίδεται σε ένα μειωτήρα και μετά προς τους τροχούς.
  • Παρακάτω φαίνεται ένα βίντεο που απεικονίζει με αναλυτικό τρόπο την διάταξη ενός επικυκλικού κιβωτίου με γρανάζια καθώς και την μεταβολή της σχέσης μετάδοσης με τα κύλιστρα.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Ένα σχόλιο

  1. Το ivt τι διαφορα εχει πρακτικα απ το Cvt? Κ γτ το ονομαζουν ”απειρων μεταβαλλομενων σχεσεων”?
    Αφου κ το cvt πρακτικα δεν εχει προκαθορισμενες σχεσεις αλλα απειρες….

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close