Tα συστήματα μετάδοσης κίνησης (κινητήρας, μετάδοση) που παρέχουν στο όχημα την δυνατότητα να κινείται δεν είναι αρκετά για την ασφαλή χρήση του οχήματος κατά την οδική κυκλοφορία…
- η κατάσταση του οχήματος (π.χ. επίπεδο εξοπλισμού, η κατάσταση των ελαστικών)
- οι συνθήκες του περιβάλλοντος , του οδοστρώματος και της κυκλοφορίας (π.χ. πλευρικοί άνεμοι, ο τύπος της επιφάνειας του δρόμου και η πυκνότητα της κυκλοφορίας)
- οι οδηγικές ικανότητες του οδηγού και η σωματική και ψυχική του κατάσταση.
Στο παρελθόν, ήταν ουσιαστικά αναγκαίο μόνο το σύστημα πέδησης (εκτός, βεβαίως από τα φώτα) που αποτελείται από το πεντάλ φρένων, τις γραμμές και τα φρένα των τροχών που συνέβαλε στην μείωση της ταχύτητας των οχημάτων. Κατά τη διάρκεια του χρόνου όμως, έχουν προστεθεί όλο και περισσότερα συστήματα που παρεμβαίνουν ενεργά στη λειτουργία του συστήματος πέδησης. Λόγω της ενεργού παρέμβασης τους αυτά τα συστήματα ασφάλειας αναφέρονται σαν συστήματα ενεργητικής ασφάλειας.
Συστήματα ενεργητικής ασφάλειας
- ABS (σύστημα πρόληψης εμπλοκής τροχών)
- TCS (Σύστημα Ελέγχου Πρόσφυσης)
- ESP (Ηλεκτρονικό Πρόγραμμα Ευστάθειας)
- Adaptive Cruise Control (ACC)
Συστήματα παθητικής ασφάλειας
Τα συστήματα παθητικής ασφάλειας είναι σχεδιασμένα για να προστατεύουν τους επιβάτες του οχήματος κατά τη φάση του ατυχήματος ( αφού ήδη έχει συμβεί το ατύχημα). Μερικά παραδείγματα των συστημάτων παθητικής ασφάλειας:
ζώνες ασφαλείας που απαιτούνται από το νόμο- αερόσακοι τοποθετημένοι σε διάφορα μέρη του οχήματος όπως στο τιμόνι, στη περιοχή του ταμπλό μπροστά από τον συνοδηγό, στα πλευρικά μέρη των καθισμάτων ακόμα και στον προφυλακτήρα
- συστήματα αναγνώρισης ατυχήματος τα οποία αναγνωρίζουν την πιθανότητα ατυχήματος και προετοιμάζουν το όχημα να ανταποκριθεί όταν το ατύχημα συμβεί.
Παράγοντας άνθρωπος
- στον τρόπο οδήγησης του οχήματος
- στην αντίδραση του οδηγού σε περιπτώσεις αστάθειας του οχήματος. Το βασικό χαρακτηριστικό της «του τρόπου οδήγησης» είναι η ικανότητα του οδηγού όσον αφορά την πρόβλεψη σε μεταγενέστερες εξελίξεις που μεταφράζεται στη δυνατότητα του οδηγού να αναλύει τις συνθήκες οδήγησης και να οδηγεί το όχημα στη πορεία.
Για να μετρηθεί με ακρίβεια ο τρόπος οδήγησης λαμβάνονται υπόψη παράγοντες όπως:
το ποσοστό περιστροφής του τιμονιού που απαιτείται για να διατηρήσει σταθερά τη βέλτιστηπορεία στις στροφές- τα σημεία στα οποία πρέπει να εφαρμόσει πέδηση προκειμένου να σταματήσει στα πλαίσια των διαθέσιμων αποστάσεων
- την επιτάχυνση που θα πρέπει να εφαρμόσει με σκοπό να προσπεράσει πιο αργά οχήματα χωρίς κίνδυνο
Κατά τη σταθεροποίηση του οχήματος (ο οδηγός αντιδρά σε αστάθεια του οχήματος) προσδιορίζεται η πραγματική διαδρομή του οχήματος και αναλύεται η αντίδραση του οδηγού από τους αισθητήρες για την στρέψη του τιμονιού και την εφαρμογή πέδησης. Το όχημα επεμβαίνει τότε ενεργά και εφαρμόζει πέδηση στο τροχό που κρίνει εκείνο απαραίτητο ώστε να σταθεροποιηθεί το όχημα. Παράλληλα, επεμβαίνει στη διαχείριση του κινητήρα όποτε αυτό κρίνει απαραίτητο.
Αιτίες ατυχημάτων και πρόληψη.
Το Ανθρώπινο σφάλμα είναι πίσω από την συντριπτική πλειοψηφία του συνόλου των τροχαίων ατυχημάτων που έχουν ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό. Οι στατιστικές των ατυχημάτων αποκαλύπτουν ότι η οδήγηση σε μια ακατάλληλη ταχύτητα είναι η κύρια αιτία για τα περισσότερα ατυχήματα. Άλλες πηγές ατυχημάτων είναι:
- εσφαλμένη χρήση του δρόμου
- αΑποτυχία διατήρησης της απόστασης ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα
- σφάλματα σχετικά με την παραχώρηση προτεραιότητας
- λάθη που συμβαίνουν κατά την οδήγηση σε στροφές
- οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
- τεχνικές ελλείψεις (φωτισμός , τα ελαστικά , τα φρένα ,κ.λπ.)
- ελαττώματα που σχετίζονται με το όχημα
- απότομες αλλαγές στη κατάσταση του οδοστρώματος
- αλλαγή των καιρικών συνθηκών
- εμφάνιση εμποδίων ή ζώων στο οδόστρωμα
- ξαφνική βλάβη ελαστικών
- ατυχήματα που οφείλονται σε άλλο όχημα.
Μια σειρά από παραμέτρους όπως ταχύτητα των τροχών, πλευρική επιτάχυνση, ταχύτητα εκτροπής, κ.λπ. που μπορούν να παρακολουθούνται από μία ή περισσότερες ηλεκτρονικές μονάδες ελέγχου (ECU) αποτελεί τη βάση για μια ιδέα ώστε να εφαρμόζονται άμεσα οι κατάλληλες στρατηγικές για την ενίσχυση του ελέγχου του οδηγού στις κρίσιμες καταστάσεις οδήγησης.
Κρίσιμες καταστάσεις κυκλοφορίας
Τα ηλεκτρονικά συστήματα μπορούν να συμβάλουν σημαντικά για την αύξηση της ασφάλειας κατά την οδήγηση .Το Ηλεκτρονικό Πρόγραμμα Ευστάθειας ( ESP ) είναι ένα σύστημα κλειστού βρόχου που αποσκοπεί στη βελτίωση του χειρισμού του οχήματος και το φρενάρισμα μέσα από τη προγραμματισμένη παρέμβαση στηνλειτουργία των συστημάτων πέδησης και μετάδοσης πέδησης . Η ολοκληρωμένη λειτουργικότητα του ABS εμποδίζει το μπλοκάρισμα των τροχών κατά το φρενάρισμα , ενώ το TCS αναστέλλει σπινάρισμα των τροχών κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης .
Στο πλαίσιο του ρόλου του ως ένα συνολικό σύστημα , το ESP εφαρμόζει ένα ενιαίο σχέδιο αντιμετώπισης δύσκολων καταστάσεων με σκοπό να ελέγχει την τάση του οχήματος να « φύγει » αντί να υπακούσει το τιμόνι κατά τη διάρκεια απόπειρας διόρθωσης της διεύθυνσης ενώ την ίδια στιγμή διατηρεί τη σταθερότητα για την πρόληψη του οχήματος με σκοπό το όχημα να παραμείνει των φυσικών ορίων του.