Πως μπορώ να καταλάβω απλά και εμπειρικά ότι το αυτοκίνητό μου έχει βλάβη δίχως απαραίτητα να έχω γνώσεις μηχανικού;
Και άλλα πολλά περίεργα συμβάντα που θα είχαν αποφευχθεί αν οδηγός χρησιμοποιούσε τα βασικά εργαλεία που μας έχει χαρίσει η φύση (όραση, ακοή, όσφρηση, αφή). Για παράδειγμα οι προειδοποιητικές ενδείξεις που υπάρχουν στον πίνακα οργάνων είναι από τα βασικότερα σημεία που πρέπει να γνωρίζετε. Δεν χάνετε και τίποτα αν ανοίξετε το ντουλαπάκι του συνοδηγού και να ρίξετε μια ματιά στο σχετικό εγχειρίδιο. Η θερμοκρασία του κινητήρα και του λαδιού είναι από τις σημαντικότερες ενδείξεις, ενώ στα πιο νέας τεχνολογίας υπάρχουν πιο συγκεκριμένες για τον κινητήρα, τα τακάκια, την πίεση των ελαστικών κ.α.
Στην περίπτωση που δείτε υγρά κάτω από το αυτοκίνητό σας, πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη σημασία. Ότι και αν είναι αυτό το υγρό (νερό, λάδι κ.α.) μπορεί να αποδειχθεί ζωτικής σημασίας για την απόδοση και την αξιοπιστία του αυτοκινήτου αφού μπορεί να προέρχεται από το κάρτερ του κινητήρα, από το ψυγείο, από τα φρένα, από την μετάδοση (κιβώτιο), από το τιμόνι (κρεμαγέρα), από σπασμένο αμορτισέρ (ανάρτηση) ή οποιαδήποτε άλλη διαρροή. Για να είστε σίγουροι πως πρόκειται για διαρροή από το δικό σας αυτοκίνητο, παρκάρετε ξανά στο ίδιο σημείο και ελέγξτε την επόμενη μέρα για κηλίδες.
Αν νιώθετε ένα τρέμουλο στο τιμόνι και σε συγκεκριμένες ταχύτητες τότε κάποιος τροχός χρειάζεται ζυγοστάθμιση. Αν το νιώθετε βαρύ (το τιμόνι) τσεκάρετε τον αέρα στα λάστιχα. Αν στην ευθεία το αυτοκίνητο δεν διατηρεί την πορεία του, τότε χρειάζεται ευθυγράμμιση (ή κάποιο λάστιχο έχει χάσει αέρα). Αν ακούσετε ασυνήθιστους μεταλλικούς ήχους ή κλυδωνισμούς -ειδικά όταν περνάτε πάνω από λακκούβες- να έρχονται από μπροστά ή πίσω τότε είναι πολύ πιθανό να έχει πρόβλημα η ανάρτηση, ή να έχει χαλάσει κάποιο ρουλεμάν κ.α. Στα παλιά οχήματα τσεκάρετε τις φούσκες στα «μπαλάκια» (τα ακρόμπαρα της κρεμαγέρας) μήπως έχουν χάσει λίπανση, αλλιώς θα το καταλάβετε όταν στρίβετε από το μέταλλο που θα τρίβετε.
Πατάτε το γκάζι και το αυτοκίνητο περισσότερο βουίζει παρά επιταχύνει; Σας μυρίζει κάτι περίεργο σαν κάποιος να δίπλα σας να κόβει μέταλλο με τροχό; Ε, αυτός είναι ο συμπλέκτης του αυτοκινήτου που έχει φθαρεί (λόγω χρήσης π.χ. μετά τις 100.000 χλμ. ή επειδή… του αλλάξατε τα φώτα) και αρχίζει να γλιστρά (ή να πατινάρει όπως συνηθίζεται να λέμε) πάνω στο πλατό. Οδηγείστε απαλά και προσεκτικά με το αριστερό πεντάλ και επισκεφτείτε το νωρίτερο το συνεργείο. Τα τακάκια στα φρένα αλλάζουν κάθε περίπου 70.000 χλμ. και αν το ξεχάσετε μην απορήσετε αν ακούσετε κάτι να γρατζουνά κάποια από τις δισκόπλακες. Αν μετά από έντονη κατάβαση πιέζετε το πεντάλ του φρένου περισσότερο για να πιάσουν, τότε έχει πέσει η πίεση του κυκλώματος και απαιτείται συμπλήρωση με υγρό.
Εννοείται πως πέρα από τις απρόβλεπτες βλάβες και για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο θα πρέπει να μην αμελείτε το τακτικό σέρβις του αυτοκινήτου σας τόσο σε εξουσιοδοτημένα σημεία όσο και σε αξιόπιστα aftermarket συνεργεία.