Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Πως πρέπει να το φορτίζω; [blog]

Αν είστε από εκείνους που σκέπτεστε σοβαρά να αποκτήσετε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο τότε καλό θα ήταν να μάθετε πως πρέπει να το φορτίζετε σωστά.

Λόγω της σχετικά υψηλής τιμής πώλησης το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ακούγεται σαν είδος πολυτελείας. Ωστόσο, για πολλούς η επιδότηση που ανακοίνωσε το κράτος πιθανότατα να αποτελέσει ένα σημαντικό κίνητρο αγοράς. Η οποία προσωπικά θεωρώ πως έχει νόημα για κάποιον που συστηματικά «γράφει» πολλά χιλιόμετρα στην πόλη. Εκεί δηλαδή η ηλεκτροκίνηση έχει διπλό όφελος: α) μειωμένο κόστος χρήσης και β) μηδενικές εκπομπές ρύπων. Πολύ σημαντικό είναι και το χαμηλό κόστος των σέρβις.

Η συμβίωση είναι ένας τρόπος ζωής που μοιάζει σε μεγάλο βαθμό με ένα smartphone. Εδώ δεν υπάρχουν περιθώρια αφηρημάδας όπως «έλα μωρέ, το γεμίζω και αργότερα». Ο χρήστης θα πρέπει να συνηθίσει να μην ξεχνά να βάζει στην πρίζα το EV (Electric Vehicle) του για να έχει το κεφάλι του ήσυχο. Εδώ να πούμε πως τα καλώδια φόρτισης είναι πολύ σημαντικά και οι κατασκευαστές δίνουν στάνταρ το Type 2 για φόρτιση σε wallbox ρεύματος AC και συνήθως προαιρετικά το CCS Combo 2 για ταχυφόρτιση σε ρεύμα DC.

Για εκείνον που έχει πυλωτή ή γκαράζ η απόφαση της αγοράς ενός EV είναι πιο εύκολη σε αντίθεση με κάποιον που θα πρέπει να το φορτίζει στο γραφείο ή σε δημόσιο σημείο (όταν υπάρξουν περισσότερα). Και από την στιγμή που θα το αποκτήσει θεωρώ πως πρέπει να τοποθετήσει ένα επιτοίχιο φορτιστή τύπου Wallbox (ανάλογα με τον κατασκευαστή υπάρχουν από 3,7 έως 22 kW, μην τσιγκουνευτείτε τα περίπου 500-1.000 ευρώ που στοιχίζει) ώστε να φορτίζει γρήγορα και με ασφάλεια (αυτός ο τρόπος φόρτισης με ρεύμα AC έως περίπου 43 kW είναι γνωστός ως «Επιπέδου 2»).

Ένας φορτιστής 7,4 kW ή 11 kW και ανάλογα με την ένταση ρεύματος (16 A ή 32 A) προσφέρει 8-10 φορές ταχύτερη φόρτιση (ανάλογα με το EV) από μία πρίζα σούκο. Η οποία θα πρέπει να αποτελεί την έσχατη φόρτιση για ένα EV αφού πέρα από την πολύ αργή φόρτιση «Επιπέδου 1» των 2-2,4 kW που έχει ένα οικιακό δίκτυο δεν είναι ότι καλύτερο για την μπαταρία. Μην χρησιμοποιείτε ποτέ μπαλαντέζα (εκτός και αν έχει… οικοδομής) καθώς εγκυμονεί πάντοτε ο κίνδυνος υπερθέρμανσης του καλωδίου ή του δικτύου.

Όπως είπαμε, στην φόρτιση «Επιπέδου 2» ανήκουν και τα δημόσια σημεία με ισχύ έως περίπου 43 kW. Αυτά τα σημεία κανονικά είναι με χρέωση συνήθως με ένα πάγιο χρήσης και μετά με το λεπτό φόρτισης ή μόνο με χρονοχρέωση. Στην χώρα μας και στα ελάχιστα σημεία που υπάρχουν αρκετά είναι με δωρεάν, όπως και οι (ελάχιστοι) σταθμοί σούπερ ταχυφόρτισης ρεύματος DC.

Αυτοί οι σταθμοί ανήκουν στον τρόπο φόρτισης «Επιπέδου 3», είναι ο πιο γρήγορος και ο πιο ακριβός. Η ισχύς του συνήθως ξεκινά από τα 50 kW (μπορούν να υπάρξουν και μικρότεροι) και ανάλογα με το σημείο φτάνει και τα 350 kW στο Ionity. H χρήση τους έχει νόημα στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους όπου απαιτείται ταχύτητα φόρτιση για να συνεχίζει κάποιος το ταξίδι του.

sdr

Εδώ έχει πολύ μεγάλη σημασία για τον υποψήφιο αγοραστή να γνωρίζει τη μέγιστη ισχύς και ταχύτητα φόρτισης του EV του. Για παράδειγμα το Nissan Leaf έχει μέγιστη ισχύ 46 kW DC με ταχύτητα φόρτισης 230 χλμ. αυτονομίας/ώρα, ενώ το Peugeot e-208 που φορτίζει έως 100 kW έχει ταχύτητα φόρτισης αυτονομίας 440 χλμ./ώρα. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στο emove.gr.

Εδώ μπορείτε να δείτε ποια ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι διαθέσιμα στην χώρα μας μέχρι σήμερα, ενώ εδώ μπορείτε να δείτε το ενδεικτικό κόστος σέρβις μέσα στην πρώτη πενταετία. Κάτι σημαντικό για την μπαταρία των ηλεκτρικών είναι πως έρευνες έχουν δείξει πως σε ετήσια βάση η απόδοσή της μειώνεται κατά 2-3% και η επισκευή των προβληματικών ή πεσμένων στοιχείων μπορεί να γίνει ανά module.

Exit mobile version