BLOGNEAΔΙΑΦΟΡΑΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑΝίκος Ι. Μαρινόπουλος

Οδηγώντας και φορτίζοντας (στο Όσλο) [blog]

Με αφορμή την παρουσίαση της ηλεκτρικής EQC στη νορβηγική πρωτεύουσα ομολογώ πως τείνω να μετανοήσω.

Εδώ στο caroto.gr έχω εκφράσει πολλές φορές τις επιφυλάξεις μου απέναντι στο booming της ηλεκτροκίνησης. Έτσι όπως το θέλουν οι Ευρωπαίοι αγνοώντας βραδυπορούσες αγορές σαν την δική μας. Αυτό έκανα και εγώ. Αγνόησα για περίπου δύο ημέρες το εδώ και αφέθηκα στο εκεί…

Το πρώτο ηλεκτροσόκ ήρθε βγαίνοντας από το αεροδρόμιο προς το γκαράζ με τα Tesla και αρκετά Nissan Leaf παρατεταμένα στην σειρά να ταΐζονται φουλ με ενέργεια και ηλεκτρόνια. Λίγα μέτρα πιο κάτω ήταν παρατεταμένα στην σειρά τα EQC. Του πρώτου ηλεκτρικού ευρείας παραγωγής της Mercedes και του αντίπαλου δέους του Audi e-tron. Για το πως πάει και αν «στρίβει» μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά την σχετική δοκιμή μου στο τεύχος Ιουνίου του Car&Driver.

Μη νομίζετε πάντως πως πρόκειται για κάτι… εξωγήινο. Πιο ευκολοδήγητα αυτοκίνητα από τα ηλεκτρικά δεν υπάρχουν και ας παινεύονται για ένα σωρό τεχνολογίες και τρόπους ανάκτησης ενέργειας. Είναι απλό: τα βάζεις όλα στο “auto”. Και αν στην Ελλάδα η EQC ενδεχομένως να τραβούσε τα βλέμματα στο μισό από μία Porsche 911, τότε στο Όσλο είχε αφομοιωθεί πλήρως από το φυσικό της περιβάλλον…

Τα ηλεκτρικά στη Νορβηγία τα συναντάς με τη συχνότητα που βλέπεις ένα «παπί» στην Πατησίων. Οι λόγοι πολλοί και διάφοροι, αλλά το κυριότερο απλοί: υπάρχει ποιοτικό βιοτικό επίπεδο, υψηλοί μισθοί, κίνητρα αγοράς για ηλεκτρικά και μια ολόκληρη αλλιώτικη κουλτούρα απαλλαγμένη από το στρες. Τουλάχιστον έτσι όπως το γνωρίζουμε στην χώρα μας που πάνω στην τρεχάλα για την δουλειά ή το παιδί ακόμη και το τρίλεπτο φουλαρίσματος (άστα αυτά, βάλε ένα 20αρικο και πολύ είναι!) μας κάνει να ξεφυσάμε.

Οι Νορβηγοί δεν είναι έτσι, τουλάχιστον η πλειονότητα. Τους βλέπεις χαλαρούς να περιμένουν να φορτίσουν τα ηλεκτρικά τους στους δημόσιους σταθμούς. «Η χρέωση πάει με το λεπτό, σε άλλους σταθμούς, εκτός του Ionity» μου λέει ο άνθρωπος της Mercedes όσο φορτίζαμε την EQC στον ταχυφορτιστή της Ionity. Είχα ξεκινήσει από το πάρκινγκ με περίπου 79 χλμ. αυτονομίας για να φτάσω για φόρτιση με κάτω από 20 kWh στις μπαταρίες λιθίου (των συνολικών 80 kWh). Η διαδικασία της φόρτισης είναι απλή και προπληρωμένη στο Ionity. Από την στιγμή που θα βάλεις την πρίζα μέχρι να την βγάλεις το κόστος είναι 8 ευρώ (ανεξάρτητα αν θα είναι για 5 λεπτά ή 1 ώρα).

Ο συγκεκριμένος ταχυφορτιστής είχε μέγιστη ισχύ στα 150 kW με την EQC να υποστηρίζει έως 110 kW. Τα kw και τα Amber χρειάζονται μερικά λεπτά για να σταθεροποιηθούν στο μέγιστο με τον ταχυφορτιστή να τον δροσίζει ένα σοφιστικέ σύστημα ψύξης. Λογικό αφού η ενέργεια ρεύματος που «τρέχει» εκείνη την ώρα είναι πολύ μεγάλη. Αν θυμάμαι καλά σε περίπου 25 λεπτά είχα στην διάθεση μου σχεδόν 60 kWh και πάνω από 300 χιλιόμετρα αυτονομίας. Φυσικά εδώ παίζει ρόλο και η κατανάλωση αφού στους αυστηρούς σε όρια νορβηγικούς δρόμους η κατανάλωση των δύο ασύγχρονων ηλεκτροκινητήρων της EQC που κατέγραψα ήταν στις 23 kWh (κοντά στην εργοστασιακή των 20, με μια εκτίμηση στις 25-27 στην Ελλάδα).

Περισσότερο το ομολογώ παρά μετανοώ: Για μερικές ώρες ένιωσα Νορβηγός. Τουλάχιστον σε ότι αφορά στην λογική του να αγοράζει κανείς ένα ηλεκτρικό και να υποστηρίζεται από ένα ευρείας κάλυψης δίκτυο φόρτισης. Μα φυσικά θα δούμε ανάλογα δίκτυα και στην χώρα μας. Πότε θα είναι αυτό; Σχεδόν παράλληλα με την σύγκλιση των τιμών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με εκείνη των συμβατικών. Προσωπική εκτίμηση σε μια δεκαετία από σήμερα.

Από την άλλη, στο θέμα της ηλεκτροκίνησης δεν με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο η άποψη πως «ο ρυπαίνων πρέπει να πληρώνει» (στην βιομηχανία, ναι, να ισχύει). Ποιος καταναλωτής δεν θα ήθελε ένα καθαρό αποδοτικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο γκαράζ του; Ποιος όμως έχει την διάθεση ή την δυνατότητα να καταβάλλει σχεδόν τα διπλάσια για να το αγοράσει; Και μην μου πείτε πως αυτός που τα έχει (τα χρήματα) για να αγοράσει μια EQC, ένα e-tron ή μια i-Pace νοιάζεται πρωτίστως για το περιβάλλον. Κλάιν-μάιν! Η ηλεκτροκίνηση έχει νόημα στην πόλη και εκεί πρέπει να εστιάσουν στα επόμενα χρόνια. Όπως και θα κάνουν αντικαθιστώντας σταδιακά τα συμβατικά μικρά αυτοκίνητα με ηλεκτρικά (τα μάθατε τα νέα για τα μικρά του VW Group;)…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά.

Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock.

Με αγάπη από την caroto team.