Nissan X-Trail 1.5 e-Power e-4orce [test drive]

Φαντάζεστε ένα «ηλεκτρικό» SUV που δεν χρειάζεται ποτέ να μπαίνει στην πρίζα και να μην αλλάζει τις συνήθειες που έχουμε όλοι στο μυαλό μας περί ανεφοδιασμού, συντήρησης και αυτονομίας στο ταξίδι; Οι Ιάπωνες της Nissan όχι μόνο το φαντάστηκαν αλλά το έκαναν και πράξη.

Οι Ιάπωνες (όχι μόνο από την πλευρά της Nissan) έχουν κουραστεί να φωνάζουν πως: εχθρός του πλανήτη δεν είναι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης αλλά η εκπομπή CO2, και προσπαθούν να το αποδείξουν πριν να είναι τόσο αργά που να «γκρινιάζουν» με φόντο έναν αμιγώς ηλεκτρικό στόλο.

Ιδανικότερη περίπτωση λοιπόν -για το «πείραμα» e-Power- από το ολοκαίνουργιο X-Trail δεν θα μπορούσε να υπάρξει. Ένα απαιτητικό SUV που στο παρελθόν κάθε κουβέντα περί κατανάλωσης ερχόταν τελευταία, με τις προτεραιότητες να αφορούν φυσικά τους χώρους, την ικανότητα εκτός δρόμου, την άνεση και την εμφάνιση.

Ξεκινώντας από την τελευταία φράση, θα λέγαμε πως το ιαπωνικό SUV έχει διαγράψει κάθε δεσμό με τους προκατόχους του, παρουσιάζοντας μία εντελώς φρέσκια φιγούρα, με κοινό σχεδιαστικό παρονομαστή μονάχα το μικρότερο και best seller Qashqai.

Πιο επιβλητικό σαφώς, με μήκος που φθάνει τα 4,7 μέτρα και ύψος τα 1,71 μέτρα, τραβάει σε πρώτη φάση τα βλέμματα με τον όγκο του και έπειτα με τη μοντέρνα αισθητική. Αυτή περιλαμβάνει ένα σωρό λεπτομέρειες όπως τα λογότυπα δύο διαστάσεων, τα φωτιστικά σώματα και αρκετά «τονισμένες» ακμές που παραπέμπουν σε … μούσκουλα αθλητή που τα προβάλλει πριν από τον αγώνα επιδεικτικά.

Στο εσωτερικό, η προσέγγιση της Nissan ήταν πιο διακριτική και ενδεχομένως γνώριμη σε σχέση με το Qashqai. Αφού το βλέμμα σου ξεπεράσει τις δύο ψηφιακές οθόνες μεγέθους 12,3 ιντσών (για τον πίνακα οργάνων και το infotainment), τότε δε γίνεται να μην «κολλήσει» στην κονσόλα και τον επιλογέα e-shifter.

Ένα minimal χειριστήριο για το αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης και ένα ακόμη στρογγυλό παραπίσω για τις λειτουργίες στο δρόμο (eco, sport, normal, snow και off road). Όλα εύκολα, όμορφα και οδηγοκεντρικά, με τους φυσικούς διακόπτες για τον κλιματισμό και τον ήχο να αποτελούν κάποιου είδους «γέφυρα» για τους old school οδηγούς μέχρι να μπουν στο ψηφιακό κλίμα της εποχής.

Εκεί που δεν χρειάζονται πολλά λόγια και επεξηγήσεις είναι στο θέμα χώρων και πρακτικότητας καθώς, κάτω από το υποβραγχιόνιο, στις πόρτες, κάτω από την κονσόλα, αλλά και στην πίσω σειρά παντού υπάρχουν κρυφοί και φανεροί χώροι για αντικείμενα μεγέθους μπουκαλιού των 500 ml.

Τα καθίσματα είναι ιδιαίτερα φαρδιά και αναπαυτικά, με τρεις επιβάτες πίσω να ταξιδεύουν με άνεση και τα 575 λίτρα του πορτμπαγκαζ να κρίνονται επαρκέστατα για τις αντίστοιχες αποσκευές. Βέβαια, θα πει κανείς πως θα τα περίμενε όλα αυτά κρίνοντας τόσο από το παρελθόν του X-Trail, όσο και από τις διαστάσεις του ιαπωνικού SUV (μεταξόνιο 2,7 μέτρων). Πάμε να δούμε λοιπόν κάτι που σηκώνει μεγαλύτερη συζήτηση και σίγουρα δεν μπορεί κανείς να πει πως ήταν προβλέψιμο στη νέα γενιά του X-Trail.

Φωτογραφίες: Νίκος Μαρινόπουλος

Το SUV των δύο τόνων που έχει συμπληρώσει 22 χρόνια ζωής, εφοδιάζεται με τρικύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα (με σύστημα μεταβλητής συμπίεσης), χωρητικότητας 1.500 κ.εκ., ο οποίος μάλιστα δεν λειτουργεί για να δώσει απευθείας κίνηση στους τροχούς του X-Trail, αλλά αποκλειστικά για να φορτίσει την μπαταρία 2,1 kWh. Είναι δηλαδή μία ισχυρή γεννήτρια που αποδίδει 158 ίππους και κρατά συνεχώς την μπαταρία φορτισμένη με σκοπό να τροφοδοτεί με τη σειρά της τους δύο ηλεκτροκινητήρες (έναν για κάθε άξονα) 204 ίππων (εμπρός) και 128 ίππων (πίσω) αντίστοιχα.

Συνδυαστικά το SUV της Nissan αποδίδει 213 ίππους και 525 Nm ροπή, είναι τετρακίνητο (είτε μόνιμα, είτε αυτομάτως όταν χρειαστεί) και είναι ικανό να πετύχει τα 0-100 χλμ./ώρα σε 7,0 δευτερόλεπτα, αριθμοί που παραπέμπουν ακόμη και σε ηλεκτρικό μοντέλο, μόνο που από τη στιγμή που εκπέμπει CO2 (146 γραμμάρια/χλμ.) δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί τέτοιο.

Το υποφερτό lag στη λειτουργία eco σου θυμίζει πως η έξυπνη τεχνολογία e-Power δεν μπορεί να προσφέρει την αμεσότητα στο γκάζι με τα αμιγώς ηλεκτρικά, κάτι που δεν ισχύει στη λειτουργία normal, πόσο μάλλον όταν έχουμε το μοχλό στο sport (αυξημένη κατανάλωση, απόκριση που θυμίζει ηλεκτρικό). Είναι ένα ηλεκτροϋβριδικό με μία λέξη που ζητά από 5 λίτρα αμόλυβδης (μέσα στην πόλη) μέχρι και 7,5 (εκτός αυτής) για να διανύσει 100 χλμ., με σβελτάδα και περίσσεια άνεση (Mc Pherson εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω), χωρίς φυσικά το άγχος της πρίζας και του χαμένου χρόνου στο σταθμό φόρτισης.

Όχι πως έχουμε κάτι εναντίον των αμιγώς ηλεκτρικών, ωστόσο δεν είναι κρυφό το γεγονός ότι ο περισσότερος κόσμος διακατέχεται από φόβο και δυσπιστία για τις μέρες που έρχονται. Αυτό το φόβο λοιπόν δεν τον συνοδεύουν μοντέλα όπως το X-Trail που «γεμίζουν» παραδοσιακά με βενζίνη, είναι σχετικά αθόρυβα (ελάχιστος ήχος όταν πρέπει να φορτιστεί η μπαταρία), καταναλώνουν όσο ένα supermini ενώ, πριν από 10 χρόνια θα μπορούσε να θεωρηθεί μεγάλη επιτυχία να πέσουν ακόμη και κάτω από τα 10-11 λίτρα/100 χλμ.

Παράλληλα, η πλατφόρμα CMF-C στην οποία βασίζεται το νέο X-Trail εκτός από χώρους προσφέρει καλή συμπεριφορά πρωτίστως σε ανοιχτό δρόμο, εξαιρετικό έλεγχο (πληθώρα συστημάτων) και άνεση στο χώμα ή στις ασφάλτινες κακοτεχνίες. Σε κλειστές διαδρομές δεν περιμένεις κάτι παραπάνω από αξιοπρεπή πλευρική στήριξη και υποφερτές κλίσεις του αμαξώματος, ενώ το σύστημα ελεγχόμενης κατάβασης υπόσχεται ασφαλή περάσματα ακόμη και σε κατηφόρα 45 μοιρών.

Με τα ανάλογα ελαστικά θα μπορούσαμε να μιλήσουμε ακόμη και για την αντίστροφη διαδρομή (δηλαδή σε ακραία ανηφόρα). Πάντως στο 99% των εκτός πόλης εξορμήσεων, το ηλεκτρικά τετρακίνητο SUV δεν θα πει όχι και αποτελεί άξιο συνεχιστή (και με το παραπάνω) των προκατόχων που πάντα θεωρούσαμε εκτός ασφάλτου οδοιπόρους.

Στην εισαγωγή μας αναφερθήκαμε για τη σημαία της θερμικής επιβίωσης που θα μπορούσε να έχει λευκό και κόκκινο χρώμα, μια και την έχουν σηκώσει δυναμικά οι ιαπωνικές εταιρείες. Toyota, Honda και Nissan (η τελευταία αφορά και την παρούσα δοκιμή), απέδειξαν πως μπορεί ένα τετράτροχο να κάνει τα πάντα σωστά και να εκπέμπει -συνεπώς και να καταναλώνει- ελάχιστα. Άλλωστε δεν έχουμε φθάσει ακόμη στο σημείο να παράγουμε ηλεκτρική ενέργεια μονάχα από ανανεώσιμες πηγές, συνεπώς και η πληθώρα EV’s δεν είναι παντελώς αθώα.

Στο δια ταύτα, το επιβλητικό X-Trail είναι ένα σύγχρονο SUV που βάζει τα γυαλιά στους «νεκροθάφτες» των θερμικών κινητήρων, ενώ υποδέχεται την ηλεκτροκίνηση μόνο με τα πλεονεκτήματα της. Φυσικά, διαθέτει όλα όσα περιμένει κανείς από ένα SUV παντός τόπου και χρόνου, είναι οικονομικό στη χρήση και η τιμή πώλησης (50.590 ευρώ) είναι εφάμιλλη της συνολικής παρουσίας και αξίας του ιαπωνικού μοντέλου.

Περισσότερο δίκαιο θα ήταν να το συγκρίνει κάποιος οικονομοτεχνικά με ένα ηλεκτρικό SUV παρά με ένα …βενζινοβόρο ανταγωνιστή με χαμηλότερο κόστος, καθώς το X-Trail μόνο τέτοια περίπτωση δεν είναι. Με αυτό τον τρόπο η τιμή αγοράς του φαντάζει ακόμη πιο δίκαιη.

Περισσότερες δοκιμές μοντέλων NISSAN

Nissan X-Trail 1.5 e-Power e-4orce – Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Κυβισμός 1.498 cc
Διάμετρος x διαδρομή 84 x 90,1 mm
Διάταξη/κύλινδροι εμπρός εγκάρσια / τρικύλινδρος
Ισχύς 116 kW (158 PS) / 4.600 rpm
Ροπή 250 Nm / 2.400 – 4.400 rpm
Τροφοδοσία Υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας βενζίνης 
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Ηλεκτροκινητήρας 2 ηλεκτροκινητήρες -> Εμπρός: 204 PS / 330 Nm, Πίσω: 128 PS/ 195 Nm
Μπαταρίες Υβριδικό κύκλωμα με μπαταρία 2,1 kWh
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ
Μέγιστη υβριδικού συστήματος 204 PS (150 PS, η ισχύς του ηλεκτρικού μοτέρ)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,0 sec
Τελική ταχύτητα 180 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Μέση δοκιμής 7,0 lt/100 km
Τυποποιημένη μέση (WLTP) 6,3 lt/100 km
Ρεζερβουάρ 55 lt
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) 785 km
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ
Προδιαγραφή Euro 6-d
Εκπομπή CO2 143 g/km (WLTP)
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο Αυτόματο μονής σχέσης
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός/πίσω Γόνατα MacPherson / πολλαπλών συνδέσμων
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός/πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι / αεριζόμενοι δίσκοι
ΤΡΟΧΟΙ
Τύπος ελαστικών, διάσταση Continental EcoContact6, 235/55 R19
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Διάταξη/υποβοήθηση Κρεμαγέρα με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος x πλάτος x ύψος
Απόσταση από το έδαφος
4.680 x 1.840 x 1.710 mm
201 mm

Μετατρόχιο (εμπρός/ πίσω)

1.585 / 1.590 mm

Μεταξόνιο 2.705 mm
Χώρος αποσκευών 575 -1.396 lt
Απόβαρο 1.908 kg
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: από 50.590€
Exit mobile version