F800, το εργαστήρι της Mercedes-Benz

mercedes-benz-f800-25

Στο φετινό σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης αναμένεται να δούμε μοντέλα παραγωγής με νέα μηχανικά σύνολα αλλά και αρκετά πρωτότυπα με ενδιαφέρουσες τεχνολογίες. Ξεκινάμε από το F800 της Mercedes-Benz και έπεται συνέχεια…

  • Mercedes-Benz F800 (19)

  • Mercedes-Benz F800 (5)

  • Mercedes-Benz F800 (10)

  • Mercedes-Benz F800 (12)

  • Mercedes-Benz F800 (13)

  • Mercedes-Benz F800 (14)

  • Mercedes-Benz F800 (15)

  • Mercedes-Benz F800 (16)

  • Mercedes-Benz F800 (17)

  • Mercedes-Benz F800 (18)

  • Mercedes-Benz F800 (11)

  • Mercedes-Benz F800 (8)

  • Mercedes-Benz F800 (30)

  • Mercedes-Benz F800 (2)

  • Mercedes-Benz F800 (20)

  • Mercedes-Benz F800 (21)

  • Mercedes-Benz F800 (22)

  • Mercedes-Benz F800 (25)

  • Mercedes-Benz F800 (23)

  • Mercedes-Benz F800 (24)

  • Mercedes-Benz F800 (26)

  • Mercedes-Benz F800 (27)

  • Mercedes-Benz F800 (28)

  • Mercedes-Benz F800 (29)

  • Mercedes-Benz F800 (3)

  • Mercedes-Benz F800 (31)

  • Mercedes-Benz F800 (4)

  • Mercedes-Benz F800 (6)

  • Mercedes-Benz F800 (7)

  • Mercedes-Benz F800 (9)

  • Mercedes-Benz F800 (1)

  • F-800 Mercedes

  • mercedes-benz_tech_days_2008 (1)_resize

  • mercedes-benz_tech_days_2008 (2)_resize

  • mercedes-benz_tech_days_2008 (3)_resize

  • mercedes-benz_tech_days_2008 (4)_resize

  • mercedes-benz_tech_days_2008 (5)_resize

  • mercedes-benz_tech_days_2008 (6)_resize

  • mercedes-benz_tech_days_2008 (7)_resize

  • mercedes-benz_tech_days_2008 (8)_resize

  • mercedes-benz_tech_days_2008 (9)_resize

F700, το μέλλον είναι… εκεί!

Όπως το βλέπεις το ίδιο απίθανο είναι και όταν βρεθείς στο εσωτερικό του λες και έχει έρθει από άλλη εποχή σαν το Delorean ταξιδεύοντας πίσω στο χρόνο. Δίπλα μας δεν βρίσκεται… τρελοεπιστήμονας αλλά ο Erhard Rau, ο ειδικός της Mercedes,  που μας εξηγεί ότι δεν αμφισβητεί τις οδηγικές μας ικανότητες αλλά η χειροποίητη F700 υπάρχει μόνο σε ένα και μοναδικό κομμάτι. Αυτό που βλέπετε στις φωτογραφίες.

Σχεδόν η παραμικρή λεπτομέρεια στο εσωτερικό είναι ασυνήθιστη από τα ειωθότα. Από το οβάλ τιμόνι, τον στενόμακρο πίνακα οργάνων που σου δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι οι ενδείξεις είναι πολύ πιο μακριά από το σημείο που απεικονίζονται, τις φελλώδεις και δερμάτινες επενδύσεις στις πόρτες και σε διάφορα σημεία του ταμπλό και το σύστημα ηχητικών εντολών. Το μήκος του αμαξώματος φτάνει τα 5,18 μέτρα και η F700 είναι λίγο πιο κοντή από την S-Class με το μακρύ μεταξόνιο.

Και μιας και μιλάμε για μεταξόνιο τα 3,45 μέτρα προσφέρουν χώρο ώστε οι πίσω επιβάτες να κάθονται και αντικριστά απολαμβάνοντας την παγωμένη σαμπάνια από το mini bar ενώ παρακολουθούν σε μία τεράστια οθόνη με τρισδιάστατη απεικόνιση και ήχο surround λες και είσαι στο σινεμά.

Την αίσθηση του άπλετου διευρύνει η ύπαρξη των δύο ξεχωριστών γυάλινων επιφανειών στην οροφή. Ο Erhard μας εξήγησε πως σκέπτονται να χρησιμοποιήσουν φωτοβολταϊκές επιφάνειες ώστε να εκμεταλλευτούν την ηλιακή ενέργεια. Στο F700 έγινε και η πρώτη μας επαφή με τον κινητήρα DiesOtto.

PRESCAN, ανάρτηση… με μάτια!

Στην F700 μπορεί να μην πιάσαμε τιμόνι αλλά την πρώτη γεύση από το υβριδικό σύστημα της την πήραμε σε μία S-Class. Φαινομενικά η μαύρη S-Class φαίνεται μία συνηθισμένη αλλά κάτω από το καπό της υπάρχει ο Diesotto που συνεργάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα. Ο τρόπος με τον οποίο επιτάχυνε το αυτοκίνητο δύσκολα σε πείθει πως την κίνηση της ευτραφούς S-Class έχει αναλάβει μηχανικό σύνολο χωρητικότητας μόλις 1.800κ.εκ.

Ένα ακόμη σύστημα με το οποίο ήταν εφοδιασμένο και η F700 είναι το σύστημα PRE-SCAN το οποίο δοκιμάσαμε σε μία άλλη S-Class. Μερικά περάσματα πάνω από σαμαράκια ήταν αρκετά για να μας πείσουν πόσο αποτελεσματικό είναι το συγκεκριμένο σύστημα δίνοντας σου την εντύπωση πως δεν βρισκόσουν σε αυτοκίνητο αλλά… πάνω σε μαγικό χαλί. Ποιο είναι το μυστικό του συστήματος; Μα το φωνάζει το όνομα του (pre-scan, προ-ανίχνευση).

Σε αντίθεση με τα σημερινά αυτοκίνητα ενεργητικής ανάρτησης το PRESCAN δεν περιμένει τους τροχούς να περάσουν από τις ανωμαλίες αλλά είναι εφοδιασμένο με ειδικούς αισθητήρες λέιζερ που «σκανάρουν» από πριν την κατάσταση του δρόμου και μεταβάλλουν ανάλογα τα χαρακτηριστικά της ηλεκτροϋδραυλικής ανάρτησης (της ήδη υπάρχον ABC).

Με αυτόν τον τρόπο βελτιώνεται δραματικά η προσφερόμενη άνεση και ο Stefan Sytrynski μας είπε πως αναζητούν τρόπους ώστε να μειωθεί το κόστος και να λανσάρουν το σύστημα στην αγορά πριν το τέλος της δεκαετίας. Για να έχετε μία εικόνα περί του αρχικού κόστους, μόνο τα λέιζερ που χρησιμοποιεί το πρωτότυπο σύστημα αγγίζουν τα 10.0000-15.000 ευρώ! Αυτά φυσικά αφορούν μόνο στο πρωτότυπο σύστημα καθώς όταν βγει στην παραγωγή θα έχει μειωθεί τουλάχιστον κατά 1/3.

F600

Αλλιώς είναι να την χαζεύεις σε κάποια έκθεση αυτοκινήτου και αλλιώς είναι να βρίσκεσαι συνοδηγός στην F600 που εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Τόκιο πριν από περίπου τρία χρόνια. Λιγότερη εκκεντρική αλλά το ίδιο εντυπωσιακή όπως η F700, η F600 εξοπλίζεται με νέα γενιά κυψελών που είναι κατά 40% μικρότερες σε μέγεθος και ικανές να λειτουργούν ακόμη και στους -25C.

Προσφέρουν αυτονομία περίπου 400 χλμ. ενώ το υδρογόνο συμπιέζεται υπό πίεση 700 bar σε δύο ειδικές φιάλες που βρίσκονται κάτω από τα καθίσματα των επιβατών. Η κατανάλωση της F600 ισοδυναμεί με 2,6 λίτρα/100χλμ αμόλυβδης ενώ ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στον πίσω άξονα μεταφέροντας μέχρι και 350 Nm ροπής (και 85 kW ισχύος) όταν αντλείται ηλεκτρική ενέργεια από τις μπαταρίες και τις κυψέλες.

Σε συνθήκες επιβράδυνσης ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί σαν γεννήτρια (όπως στα υβριδικά) φορτίζοντας τις μπαταρίες ενώ η τελική ταχύτητα της F600 αγγίζει τα 170 χλμ/ώρα. Αρκετά όμως με τα τεχνικά δεν νομίζετε; Σε ένα concept car δεν παίζουν μόνο αυτά ρόλο αλλά και η μοναδική αίσθηση που αποκομίζεις από ένα concept car που στα 4,35 μέτρα μήκους του κρύβει ένα σωρό κάμερες, multimedia συστήματα και καθίσματα που προσαρμόζονται αυτόματα στον σωματότυπο των επιβατών.

Β-Class

Το πρόγραμμα «NECAR» έχει ξεκινήσει από το 1994 εξελίσσοντας την κίνηση με υδρογόνο και χρησιμοποιώντας την τεχνολογία ενεργειακών κυψελών (fuel cells). Από το 2004 «τρέχει» το νέο project, το F-Cell, το οποίο αποτελεί ότι πιο κοντινό υπάρχει προς την παραγωγή. Επί ισπανικού εδάφους οδηγήσαμε μια υδρογονοκίνητη Β-Class F-Cell και εντύπωση μας έκανε το πόσο ευκολοδήγητη ήταν.

Το μόνο που ακούς κατά την επιτάχυνση είναι το χαρακτηριστικό σφύριγμα (όπως στα ηλεκτρικά τρόλεϊ) από τον συμπυκνωτή του αέρα. Όσο για την κατανάλωση αναλογεί περίπου σε 2,9 λίτρα ντίζελ ανά 100χλμ ενώ ως γνωστόν οι εκπομπές ρύπων CO2 είναι μηδενικές. Η διάταξη της B-Class που οδηγήσαμε αποδίδει 136 ίππους, έχει 400 χλμ. αυτονομία και μπορεί να αγγίξει την τελική των 180 χλμ./ώρα, αποδεικνύοντας πως το αύριο της αυτοκίνησης είναι πιο κοντά από ότι περιμέναμε.

Σύμφωνα πάντως με τον υπεύθυνο εξέλιξης fuel cell, τον Dr. Gert Hinsenkamp, ο βαθμός απόδοσης της συγκεκριμένης διάταξης κυψελών είναι διπλάσιος από εκείνον των σύγχρονων κινητήρων εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ) και για αυτό το 2010 θα ξεκινήσει η παραγωγή της υδρογονοκίνητης B-Class σε περιορισμένο αριθμό και φυσικά θα διατεθεί σε περιοχές που διαθέτουν σταθμούς ανεφοδιασμού με υδρογόνο. Αξίζει να σημειωθεί πως η διάταξη της B-Class F-Cell αποτελεί εξέλιξη της A-Class F-Cell. Από την τελευταία έχουν προκύψει περίπου 60 αυτοκίνητα που τρέχουν σε πιλοτικά προγράμματα στη Αμερική, στην Ιαπωνία, στην Γερμανία και στην Σιγκαπούρη.

Δημοσιευμένο στο περιοδικό Car&Driver (τεύχος Οκτωβρίου 2008)
Exit mobile version