Από την μπιέλα, τα πειράκια, τα οκτάνια και τα μπουζί στις μπαταρίες, τις κιλαβατώρες, τα ηλεκτρόδια και τους ταχυφορτιστές…
Πολλές φορές αναφερόμαστε στα ηλεκτρικά και στα υβριδικά αυτοκίνητα λαμβάνοντας ως δεδομένες διάφορες έννοιες και μεγέθη. Ας δούμε συνοπτικά μερικές από τις βασικότερες που σχετίζονται με την τεχνολογία των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων.
ΗΛΕΚΤΡΟΛΥΣΗ: χημικές αντιδράσεις προκαλούν ένα φαινόμενο στο οποίο βασίζεται η λειτουργία της μπαταρίας των αυτοκινήτων.
ΗΛΕΚΤΡΟΔΙΟ: ο ακροδέκτης για την εκροή ή εισροή ηλεκτρικού ρεύματος στην μπαταρία. Το αρνητικό ηλεκτρόδιο που μεταφέρει εκτός μπαταρίας ηλεκτρόνια ονομάζεται ανόδιο ενώ το θετικό καθόδιο.
ΣΥΝΕΧΕΣ ΡΕΥΜΑ: στο συνεχές ρεύμα (DC) που χρησιμοποιούν οι μπαταρίες και οι μικροσυσκευές για την τροφοδοσία τους, η κατεύθυνση των ηλεκτρονίων είναι σταθερή προς μια κατεύθυνση. Στο εναλλασσόμενο (AC) αυτή η φορά δεν είναι σταθερή και μεταβάλλεται περιοδικά ως προς το χρόνο.
ΓΕΝΝΗΤΡΙΑ: όπως το δυναμό ενός ποδηλάτου είναι η συσκευή που μετατρέπει την κινητική ή μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική.
ΕΝΤΑΣΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ: αντιπροσωπεύει πόσο ισχυρό είναι το ρεύμα και μετριέται σε Ampere (A). Όσο περισσότερα ηλεκτρόνια ταξιδεύουν σε ένα αγωγό σε ορισμένο χρόνο (φορτίο) τόσο πιο δυνατό είναι το ρεύμα. Οι ταχυφορτιστές δίνουν περισσότερα Ampere και είναι ένας από τους λόγους που φορτίζουν γρήγορα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
ΕΠΑΓΩΓΗ: το φαινόμενο στο οποίο βασίζεται η λειτουργία μιας ηλεκτρογεννήτριας. Όταν ο στάτορας περιστρέφεται μέσα σε μαγνητικό πεδίο παράγεται επαγωγικό ρεύμα.
ΚΙΛΟΒΑΤΩΡΑ: μονάδα μέτρησης της κατανάλωσης 1000 Watt σε διάστημα μίας ώρας. Αντιπροσωπεύει την κατανάλωση ή την χωρητικότητα μιας μπαταρίας.
Τα ρεζερβουάρ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μετριούνται σε kWh. Υπολογίστε πως ένα μέσο EV έχει μέση κατανάλωση σε πραγματικές συνθήκες περίπου 15-18 kWh. Αυτό σημαίνει πως ένα EV με μπαταρία 30 kWh έχει αυτονομία για τουλάχιστον 200 χιλιόμετρα…
ΤΑΣΗ: Η διαφορά δυναμικού ανάμεσα σε δύο σημεία η οποία προκαλεί την συνεχή ροή ηλεκτρονίων παράγοντας ηλεκτρικό ρεύμα.
ΜΠΑΤΑΡΙΑ ΛΙΘΙΟΥ: οι συγκεκριμένες μπαταρίες παρουσιάζουν τα καλύτερα χαρακτηριστικά (υψηλή ενεργειακή πυκνότητα και χαμηλό ρυθμό αποφόρτισης στην απραξία) και για αυτό έχουν καθιερωθεί στα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Βασικό τους μειονέκτημα το υψηλό κόστος και η υπερθέρμανσή τους στην μεταβολή φορτίου.
ΝΙΚΕΛΙΟΥ-ΜΕΤΑΛΟΥ: τύπος μπαταρίας που χρησιμοποιεί ανόδιο μετάλλου και καθόδιο νικελίου με ηλεκτρολύτη που έχει ως βάση το υδρογόνο. Τα χαρακτηριστικά της την τοποθετούν πιο κοντά στις λιθίου και πιο μακριά από τις μολύβδου και αποτελεί την πιο δημοφιλή λύση στα υβριδικά.
SMS===> Περί υβριδικών διατάξεων…
ΣΕΙΡΑΪΚΟ ΥΒΡΙΔΙΚΟ: όταν ο θερμικός κινητήρας (range extender) δεν εμπλέκεται στην άμεσα στην κίνηση του αυτοκινήτου έχοντας έμμεσο ρόλο γεννήτριας για να επαναφορτίζονται οι μπαταρίες (όπως στα Chevrolet Volt/Opel Ampera).
ΜΕΙΚΤΟ ΥΒΡΙΔΙΚΟ: τα μεικτής διάταξης υβριδικά συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά των παράλληλης και σειραϊκής διάταξης και τα συναντάμε σε μοντέλα των Toyota και Lexus.
ΡΟΤΟΡΑΣ: το κινούμενο μέρος σε έναν ηλεκτροκινητήρα που φέρει περιελίξεις για την παραγωγή επαγωγικού ρεύματος.
ΣΤΑΤΟΡΑΣ: τα σταθερά σημεία σε ένα ηλεκτροκινητήρα που δημιουργούν μαγνητικό πεδίο.
SMS===> Προσοχή, λεξικό υψηλής τάσης!
ΣΥΓXΡΟΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ένας AC ρεύματος ηλεκτροκινητήρας στον οποίο η περιστροφή του ρότορα προηγείται της συχνότητας του ρεύματος και λειτουργεί ομαλά μόνο στην συχνότητα του ημιτονοειδούς ρεύματος πετυχαίνοντας σταθερή ταχύτητα από μηδενικό έως πλήρες φορτίο. Προσφέρουν μεγάλο έλεγχο στην ταχύτητα του άξονα τους.
ΤΡΙΦΑΣΙΚΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: με χρήση τριφασικού ρεύματος ο ηλεκτροκινητήρας έχει σταθερή λειτουργία με λιγότερους κραδασμούς.
ΒΑΤ: μονάδα μέτρησης όπου το 1 Watt ισούται με 1,36 ίππους PS (ή 1 PS = 0,746 Watt). Εδώ μπορείτε να διαβάσετε ένα ενδιαφέρον άρθρο για την ιπποδύναμη.