Λ

Λιπαντικά

f34_resize

Η βασική λειτουργία των λαδιών είναι να λιπαίνουν διάφορα σημεία του κινητήρα, όπως είναι οι κύλινδροι, οι εκκεντροφόροι, ο στροφαλοφόρος καθώς και διάφορα έδρανα. Λόγω της ρευστής ιδιότητας του μπορεί να παρεμβάλλεται ανάμεσα στις μεταλλικές επιφάνειες των εξαρτημάτων και να δημιουργεί ένα αόρατο φιλμ που μειώνει την τριβή. Χωρίς τα λάδια είναι αδύνατο να λειτουργήσει ένας κινητήρας αφού εμφανίζεται καταπόνηση, φθορά και τέλος η καταστροφή των εξαρτημάτων ενός κινητήρα.

Τα λιπαντικά που χρησιμοποιούνται στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, όπως αυτοί που κινούν τα αυτοκίνητα μας, χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες, στα ορυκτέλαια και στα συνθετικά λάδια. Τα ορυκτέλαια προέρχονται από την διύλιση του πετρελαίου ενώ τα συνθετικά λιπαντικά αποτελούν προϊόντα χημικών ενώσεων. Τα λάδια που χρησιμοποιούνται στα επιβατικά αυτοκίνητα είναι τα συνθετικά καθώς έχουν καλύτερες ιδιότητες οι οποίες εμφανίζονται σε ένα μεγάλο εύρος θερμοκρασίας. Παλιότερα, υπήρχαν τα μονότυπα λιπαντικά τα οποία συνδυάζονταν με πρόσθετα. Σήμερα έχουν επικρατήσει τα πολύτυπα συνθετικά που λιπαίνουν καλύτερα τον κινητήρα και αντέχουν περισσότερο στον χρόνο.

Το κριτήριο για την κατηγοριοποίηση των λιπαντικών είναι το ιξώδες τους, με απλά λόγια η ρευστότητα ενός υγρού. Για παράδειγμα, όταν ένα οποιοδήποτε υγρό (εκτός από τα ιξοτροπικά) θερμαίνεται γίνεται λεπτόρρευστο (όπου έχουμε μικρό βαθμό ιξώδους) ενώ όταν κρυώνει γίνεται παχύρρευστο (μεγάλο βαθμό ιξώδους). Το ίδιο συμβαίνει και στα λιπαντικά, ανάλογα με τις συνθήκες πίεσης και θερμότητας που επικρατούν. Η ρευστότητα έχει μεγάλη σημασία καθώς αν αυτή δεν είναι η κατάλληλη τότε το λιπαντικό δεν θα κάνει σωστά την δουλειά του.

Για παράδειγμα, ο οδηγός που βρίσκεται στο Μόναχο θα πρέπει να έχει βάλει λάδι που να μην παγώνει τις κρύες νύχτες όταν η θερμοκρασία μπορεί να πέσει κάτω από τους -10C. Αντίθετα, ο οδηγός που βρίσκεται στην Αθήνα χρησιμοποιεί πιο παχύρρευστο λάδι που να αντέχει σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Σημειώστε πως μία από τις σημαντικότερες παραμέτρους για τα λάδια είναι το σημείο ζέσεως του, δηλαδή ότι θα πρέπει να αντέχουν σε ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες δίχως να βράζουν. Από την άλλη, όταν το περιβάλλον είναι ψυχρό δεν θα πρέπει να πήζουν και να εμποδίζουν την σωστή λειτουργία του συστήματος λίπανσης. Για αυτό το λόγο, τα λιπαντικά που υπάρχουν σε χώρες με διαφορετικό κλίμα διαθέτουν ελαφρώς διαφοροποιημένες προδιαγραφές.

Η κατάταξη των λιπαντικών γίνεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές αμερικανικής ένωσης μηχανικών αυτοκινήτων SAE (Society of Automotive Engineers) και υπάρχει συγκεκριμένος δείκτης που κυμαίνεται από 0 έως 60. Η παραπάνω τιμή υποδηλώνει το εύρος της θερμοκρασίας στο οποίο το λάδι μπορεί να απορροφηθεί από την αντλία του συστήματος λίπανσης. Κάθε λιπαντικό έχει δύο αριθμούς που αντιπροσωπεύουν το εύρος της θερμοκρασίας στην οποία αποδίδουν. Στην αγορά υπάρχουν διάφοροι τύποι λιπαντικών, όπως τα 10W/30, 10W/50, 20W/40, 20W/50 κ.α. με τιμές που διαφοροποιούνται από μάρκα σε μάρκα. Ο μικρότερος αριθμός πριν το γράμμα W (Winter ή Χειμώνας) μας υπενθυμίζει την χαμηλή θερμοκρασία ενώ ο αριθμός που ακολουθεί την υψηλότερη.

Οι προδιαγραφές που αναγράφονται στις συσκευασίες των λιπαντικών έχουν θεσπιστεί από δύο οργανισμούς, το αμερικανικό ινστιτούτο πετρελαίου API και την ευρωπαϊκή επιτροπή κατασκευαστών αυτοκινήτου CCMC. Σαν βιομηχανικά προϊόντα, τα λάδια χωρίζονται σε δύο άλλες μεγάλες κατηγορίες, την S (Service) για διάθεση σε πρατήρια βενζίνης και μικροκαταναλωτές και την C (Commercial) που απευθύνεται σε ειδικές περιπτώσεις όπως είναι οι κινητήρες diesel και τα μεγάλα οχήματα π.χ. φορτηγά. Οι προδιαγραφές αυτές διασφαλίζουν την ποιότητα των λαδιών ενώ τα αυστηρότερα κριτήρια συμβάλλουν στην εξέλιξη των λιπαντικών τα οποία είναι πιο φιλικά για το περιβάλλον.

Η ιδιότητα των λιπαντικών να λειτουργούν σε μεγάλο εύρος θερμοκρασιών επιτρέπει στους οδηγούς να μην αλλάζουν συνεχώς λάδια στο αυτοκίνητό τους. Στα παλιότερης τεχνολογίας μοντέλα, η αλλαγή λαδιών γίνεται κάθε περίπου 7.500-10.000χλμ. οπότε αν σκεφτείτε πως ο μέσος οδηγός διανύει τον χρόνο 15.000-20.000χλμ. μπορεί και να χρησιμοποιήσει δύο διαφορετικούς -ανά εποχή- τύπους λαδιών. Ωστόσο, στα σύγχρονα μοντέλα η αλλαγή λαδιών πραγματοποιείται μόλις μία φορά τον χρόνο (υπάρχουν περιπτώσεις όπου η αλλαγή γίνεται και κάθε 30.000χλμ). Είναι σημαντικό οι αλλαγές των λαδιών να γίνονται στα χιλιόμετρα που ορίζει ο κατασκευαστής ενώ θα πρέπει να χρησιμοποιείται λάδι που να είναι σύμφωνο με τις εργοστασιακές προδιαγραφές. Καλό θα είναι να μην χρησιμοποιείτε πρόσθετα λιπαντικών διότι θέτετε το μοτέρ του αυτοκινήτου σας σε κίνδυνο. Επίσης, ποτέ να μην συμπληρώνετε  λάδι αν δεν έχει αδειάσει εντελώς το κάρτερ του κινητήρα διότι η σύσταση και οι ιδιότητες κάθε λιπαντικού είναι διαφορετικές και η λειτουργία του μείγματος να μην είναι η αναμενόμενη.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close