Ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Covie Unveiled at TokyoΗ ηλεκτρική μια από τις καθαρότερες μορφές ενέργειας αν βέβαια εξαιρέσει κανείς την μέθοδο με την οποία παράγεται όπως για παράδειγμα τα ατμοηλεκτρικά ή τα πυρηνικά εργοστάσια. Όσο και αν φανεί παράξενο η ιδέα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων υπάρχει σχεδόν από την γένεση του αυτοκινήτου. Σε γενικότερο πλάνο το layout ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου αντιστοιχεί σε αυτό ενός οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ο ηλεκτροκινητήρας δίνει κίνηση αντί για τον ΜΕΚ ενώ τροφοδοτείται με ηλεκτρικό ρεύμα από τις μπαταρίες αντί του ρεζερβουάρ βενζίνης.

Το βασικό χαρακτηριστικό των ηλεκτρικών κινητήρων είναι αθόρυβη λειτουργίας τους αφού το μοναδικό περιστρεφόμενο μέρος είναι ο ρότορας, η άφθονη ροπή από σχεδόν την έναρξη της λειτουργίας τους με αποτέλεσμα να καταργεί το κιβώτιο ταχυτήτων. Τι γίνεται στην περίπτωση της οπισθοπορείας; Απλά αντιστρέφεται η περιστροφή του ρότορα αλλάζοντας την πολικότητα του ρεύματος. Συνήθως για την κίνηση του οχήματος τοποθετείται ένα ηλεκτρικό μοτέρ συνεχούς ρεύματος (DC) σε κάθε κινητήριο τροχό.

To EV1 της GM ήταν από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα ηλεκτρικών αυτοκινήτων και εξοπλίζονταν με τριφασικό μοτέρ εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) καθώς ένας μετασχηματιστής αναλαμβάνει να μετατρέψει το ρεύμα DC από τις μπαταρίες σε ΑC. Το όφελος για το περιβάλλον είναι μεγάλο αφού απλά δεν υπάρχουν ρύποι ενώ παράλληλα η ηλεκτροκίνηση συμβάλλει στην εξοικονόμηση του μαύρου χρυσού. Αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τόσο καλά τότε γιατί δεν έχουν διαδοθεί ευρέως;

Αν εξαιρέσει κανείς τις μειωμένες επιδόσεις ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η ηλεκτροκίνηση περιορίζονταν πάντα από δυο σοβαρές παραμέτρους. Την αποθήκευση και τον ανεφοδιασμό. Στην πρώτη περίπτωση, το πρόβλημα αφορά στις μπαταρίες όπου συσσωρεύεται η ηλεκτρική ενέργεια και συγκεκριμένα στην ενεργειακής τους απόδοση, στο κόστος τους, στον όγκο και στο βάρος τους, στην διάρκεια ζωής τους και στον χρόνο τον οποίο χρειάζονται για να επαναφορτισθούν. Οι περισσότεροι κατασκευαστές χρησιμοποιούν κυρίως τρεις τύπους συσσωρευτών. Οι μπαταρίες μολύβδου-οξέως (Lead-acid) εφαρμόζονται ευρέως λόγω της μεγάλης αξιοπιστίας τους και του χαμηλού κόστους κατασκευής.

Ωστόσο, η φόρτιση τους μπορεί να διαρκέσει έως και μια ολόκληρη νύχτα ενώ το μεγάλο βάρος τους επιβαρύνει τον τομέα των επιδόσεων. Για παράδειγμα οι συσσωρευτές του EV1 της GM ζυγίζουν περίπου μισό τόνο! Οι μπαταρίες τύπου Ni-MH (νικελίου-υβριδίου μετάλλου) εμφανίζουν μια φορά μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση από τις μολύβδου-οξέως με αποτέλεσμα η αυτονομία να είναι διπλάσια με το μισό βάρος και ο χρόνος ανεφοδιασμού να μειώνεται επίσης στο ήμισυ. Μειονέκτημα το υψηλός κόστος κατασκευής. Ωστόσο, η τεχνολογία των μπαταριών τρέχει με γοργούς ρυθμούς και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα επανέρχονται στο προσκήνιο…

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close