Τι κρύβει το Venturi Volage;

2011-challenge-bibendum-venturi-volage

Μία από τις πιο επαναστατικές ιδέες που μπορεί να μην ξέμεινε στο ράφι αλλά μετά από μία και βάλε δεκαετία ακόμη να περάσει στην παραγωγή…

Πρόσφατα στην καθιερωμένη ετήσια εκδήλωση Bibendum που διοργανώνεται από την Michelin παρουσιάστηκαν αρκετά ενδιαφέροντα μοντέλα, από τις ηλεκτροκίνητες Porsche μέχρι και το Volage. Τι ενδιαφέρον υπάρχει σε ένα προοδευτικό διθέσιο EV, με μπαταρίες 45 kWh, αυτονομία 320 km και ανεξάρτητη κίνηση σε κάθε ένα από τους πίσω τροχούς; Τον «ενεργό τροχό» -ας την ονομάσουμε έτσι- της Michelin για την οποία οι ιθύνοντες της Venturi μιλούσαν με περηφάνια πριν από τρία χρόνια στο σαλόνι αυτοκινήτου του Παρισιού κάνοντας αναφορές για την παραγωγή του Volage το 2012. Το ίδιο έπραξαν και στο φετινό Bibendum ελπίζοντας πως το καινοτόμο σύστημα Active Wheel της Michelin δεν θα ξεμείνει στο ράφι ως άλλη μία λαμπρή ιδέα· ή μήπως όχι;

Michelin Active Wheel

michelin-active-wheel-3Σχεδόν 14 χρόνια δεν είναι λίγα, δεν είναι και πολλά θα έλεγε κανείς για την Michelin που στο διάστημα αυτό εξελίσσει το σύστημα ενεργητικής τροχανάρτησης (Active Wheel) σε συνεργασία με το Ινστιτούτο PSI (Paul Scherrer Institute). Ωστόσο, η πρώτη φορά που το σύστημα Active Wheel παρουσιάστηκε στο κοινό ήταν στο φεστιβάλ Bibendum το 2004 τοποθετημένο σε ένα ηλεκτροκίνητο πρωτότυπο αυτοκινητάκι, το Hy-Light concept (υπήρχαν ηλεκτροκινητήρες και στους τέσσερις τροχούς και το όχημα μπορούσε να κινηθεί σαν δικίνητο ή σαν τετρακίνητο).

Ο καιρός περνούσε, η Michelin πρόβαλε σε κάθε ευκαιρία που της δινόταν την πατέντα της αλλά χωρίς να υπάρχει ενδιαφέρον από κανένα άλλο κατασκευαστή. Οι κακές γλώσσες άρχισαν να λένε πως το Active Wheel δεν ήταν τίποτα άλλο εκτός από μία φαντεζί ιδέα που αναδείκνυε τις τεχνολογικές ανησυχίες των Γάλλων και πως δεν θα μπορούσε να αποδειχτεί αξιόπιστη. «Στόχος μας είναι να συνεργαστούμε με μεγάλες εταιρίες και να δούμε στην παραγωγή το Active Wheel μέχρι το 2010» είχε δηλώσει μεταξύ άλλων εκπρόσωπος της εταιρίας πριν από περίπου τρία χρόνια. Από τότε no news…

WILL… or not?

Pneu Michelin. Septembre 2008.Και εκεί που περίμενες η Michelin να συνεργαστεί με κάποιο μεγάλη ομοεθνή εταιρία (Citroen, Peugeot, Renault) αποφασίζει πριν από περίπου τέσσερα χρόνια να κάνει μία μικρή επίδειξη με την επίσης γαλλική εταιρία Heuliez (γνωστή για τις κατασκευές των μεταλλικών οροφών σε cabrio όπως το Peugeot 206) παρουσιάζοντας το WILL. Το WILL είναι ένα μεταλλαγμένο Opel Agila -προηγούμενης γενιάς- όπου στη θέση των εμπρός γονάτων και του πίσω ημιάκαμπτου υπήρχαν οι ενεργοί τροχοί της Michelin.

Λιγότερα μηχανικά μέρη σημαίνει και λιγότερο βάρος και το WILL δεν ξεπερνούσε τα 900 κιλά στο σύνολο του ενώ κάθε τροχός ζύγιζε περίπου 42 kg παρέα με ένα ηλεκτροκινητήρα ισχύος 30 kW.  Ένας δεύτερος ηλεκτροκινητήρας έπαιζε τον ρόλο του αμορτισέρ ενώ υπήρχε και ένα ελατήριο που συγκρατούσε το κάθετο φορτίο του αμαξώματος.

Το WILL μπορούσε να κινηθεί μόνο ως προσθιοκίνητο και ο κάθε ηλεκτροκινητήρας είχε ισχύ 80 kW. Η επιτάχυνση για τα 0-100 km/h απαιτούσε 10 sec ενώ η τελική έφτανε τα 140 km/h με την αυτονομία στα 150 έως 400 km· ανάλογα με τον ένα από τους τρεις τύπους των μπαταριών που ήταν διαθέσιμοι τότε. Σημειώστε, πάντως, πως το WILL έκανε την εμφάνισή του στο Bibendum 2011.

Συνέχεια… τροχαναρτήσεων

Οι… τροχαναρτήσεις μπορεί στο μέλλον να αλλάξουν τον τρόπο που σχεδιάζονται τα αυτοκίνητα εξοικονομώντας περισσότερο χώρο, συρρικνώνοντας τον όγκο των εξαρτημάτων και κατά συνέπεια το κόστος κατασκευής…

Ας υποθέσουμε πως η επόμενη μέρα της αυτοκίνησης είναι η ηλεκτροκίνηση. Ξεχάστε τους κινητήρες, τα έμβολα, τις βαλβίδες, τις τρόμπες, τα κιβώτια ταχυτήτων, τους άξονες μετάδοσης. Ξεχάστε ακόμα και τα «πολυγραναζωμένα» διαφορικά.

-Μα καλά, τι είναι αυτά που μας λες τώρα; Και πως είναι δυνατό να «διαφορίζεται» η κίνηση σε κάθε άξονα, σε κάθε τροχό;

– Καταρχήν ποιος είπε πως η κίνηση πρέπει να μεταφέρεται από κάποιο συγκεκριμένο σημείο του αυτοκινήτου και όχι απευθείας σε κάθε τροχό; Ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να είναι συνδεδεμένος απευθείας στην πλήμνη του τροχού ή ακόμα και να είναι ενσωματωμένος στον τροχό. Μία τέτοια ιδέα είχε παρουσιάσει το 2006 η Siemens και το συγκεκριμένο σύστημα το είχε ονομάσει eCorner. Μία ενεργητική τροχανάρτηση που λειτουργεί ως κινητήρας, ανάρτηση και φρένο μαζί. Όλα σε ένα με το μοναδικό σημείο επικοινωνίας του eCorner να είναι οι καλωδιώσεις μέσω των οποίων αντλεί ηλεκτρική ενέργεια από τις μπαταρίες.

Η Mitsubishi ήταν μια από τις πρώτες εταιρίες που είχαν εξελίξει παρόμοιο σύστημα και το είχαν παρουσιάσει πριν από περίπου τέσσερα χρόνια. Οι Ιάπωνες επιμένουν στα ηλεκτροκίνητα οχήματα παρουσιάζοντας αρκετά πρωτότυπα μοντέλα στο πλαίσιο της τεχνολογίας MIEV (Mitsubishi In-wheel-motor Electric Vehicle). Το Evo MIEV ήταν ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα (EV) το οποίο «έμπαινε» στην πρίζα περίπου κάθε 250 km για να επαναφορτιστεί. Η ιδιαιτερότητα του Evo MIEV έχει να κάνει με την συστοιχία 24 στοιχείων λιθίου-ιόντων (χωρητικότητας 95 Ah) που τροφοδοτούσε με ηλεκτρική ενέργεια τέσσερις ηλεκτροκινητήρες.

Καθένας από αυτούς αποτελείτο από δύο στεφάνες (η εξωτερική στον ρόλο του ρότορα, η εσωτερική στο ρόλο του στάτορα) όπου έκρυβε ομοαξονικά πίσω από τους ευμεγέθεις τροχούς των 20 ιντσών αποδίδοντας 50kW (68PS). Η ροπή άγγιζε την εκπληκτική τιμή των 518Nm ενώ ανάμεσα τους τροχούς και στις μπαταρίες υπήρχαν δύο inverter. Ένα στον εμπρός άξονα και ένα στον πίσω καθώς το Lancer MIEV είναι τετρακίνητο! Και αν θέλετε να περιπλέξουμε λίγο παραπάνω τα πράγματα θα μπορούσαμε να έχουμε και ένα μικρό βενζινοκινητήρα ο οποίος όταν χρειαστεί να λειτουργεί σαν γεννήτρια γεμίζοντας τις μπαταρίες (όπως στο Chevrolet Volt ή το Opel Ampera). Έκτοτε έχουν παρουσιαστεί πολλά concept βασισμένα στην ανεξάρτητη κίνηση σε κάθε τροχό.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close