Τι είναι τα φίλτρα DPF ή FAP; Πως περιορίζονται τα NOx; Πως λειτουργούν και τι πρέπει να προσέχει κανείς; Τι κόστος έχουν και σε τι μπελάδες μπορεί να μας βάλει;
Μια φορά και ένα καιρό τα πετρελαιοκίνητα είχαν στιγματιστεί με την ετικέτα των «βρώμικων». Χαρακτηριστικό είναι πως το Euro 1 το 1993 προέβλεπε όριο εκπομπών σωματιδίων τα 0,18 g/km φτάνοντας στα Euro 5 και 6 με όριο τα 0,005 g/km! Τι μεσολάβησε από τότε μέχρι σήμερα;
Η τεχνολογία common rail, η επανακυκλοφορία καυσαερίων (EGR), η καλύτερη ηλεκτρονική διαχείριση, η βελτιωμένη υπερτροφοδότηση (Bi-turbo, VTG), τεχνικές στην πλήρωση (κλαπέτα κίνησης για βέλτιστη πλήρωση σε υψηλές rpm) και διάφορες άλλες τεχνολογίες είναι μερικές μόλις από αυτές που ενσωματώνει ένας σύγχρονος πετρελαιοκινητήρας ώστε να αποστασιοποιηθεί από το παρελθόν του και να είναι τόσο καθαρός και αποδοτικός όσο σχεδόν ένας βενζινοκινητήρας. Τι μπορούμε να περιμένουμε στο μέλλον; Πως σας φαίνεται σύστημα ψεκασμού στα 3.000 bar; Μέχρι τότε ας ρίξουμε μια ματιά στα εξαρτήματα στα οποία οι κινητήρες ντίζελ οφείλουν το μεγαλύτερο μέρος της καθαρότητας τους: τους καταλυτικούς μετατροπείς και τα φίλτρα σωματιδίων.
Τι ρύπους εκπέμπουν τα πετρελαιοκίνητα;
Πως μειώνεται η εκπομπή ρύπων;
Οι διεργασίες που λαμβάνουν χώρα σε καταλυτικούς μετατροπείς είναι η οξείδωση (πρόσθεση οξυγόνου) και η αναγωγή (απόσπαση του οξυγόνου) ενώ στους καταλύτες SCR (Selective Catalytic Reduction) χρησιμοποιείται η μέθοδος της υδρόλυσης (διάσπαση με χρήση νερού) και της θερμόλυσης (διάσπαση με χρήση θερμότητας). Για παράδειγμα σε ένα καταλύτη SCR τα NOx (ΝΟ+ΝΟ2) απελευθερώνουν τα μόρια οξυγόνου ή εξάγονται από αυτά λόγω της ψεκαζόμενου διαλύματος. Συγκεκριμένα, όταν αντιδρούν με την αμμωνία (NH3) δίνουν άζωτο (N) και νερό (Η2Ο).
Πόσους καταλύτες έχει ένα αυτοκίνητο;
Τι τρέχει με το φίλτρο σωματιδίων;
Το συγκεκριμένο ζήτημα ξεπερνιέται με την διαδικασία αναγέννησης (αν είστε κάτοχος ντίζελ ανατρέξτε στο manual του αυτοκινήτου σας) που περιλαμβάνει μεταψεκασμούς, προσθήκη πρόσθετων, καταλυτικές επιστρώσεις και χημικές διαδικασίες. Πριν αποκτήσετε ένα πετρελαιοκίνητο καλό είναι να γνωρίζετε τη μέριμνα (κόστος συντήρησης, αντικατάστασης) απαιτεί κάθε φίλτρο αφού υπάρχουν τα απλά φίλτρα σωματιδίων και εκείνα με πρόσθετα (τα οποία έχουν επιπλέον κόστος).
Χρησιμοποιείτε πάντα τα λάδια που προτείνει ο κατασκευαστής ώστε να αποφευχθεί το πρόωρο ή βίαιο μπούκωμα του φίλτρου. Το πιο απλό που έχετε να κάνετε είναι να μην κινείστε συνεχώς σε αστικό περιβάλλον και τακτικά (π.χ. κάθε 1.000 km) να οδηγείτε σε ανοιχτό δρόμο ώστε να δημιουργούνται συνθήκες αναγέννησης και να καθαρίζει το φίλτρο.
Πως γίνεται η διαδικασία αναγέννησης;
Η διαδικασία της αναγέννησης ξεκινά αυτόματα και ένα σημαντικό πρόβλημα εντοπίζεται στην πιθανή διακοπή της διαδικασίας αυτής. Η μικροποσότητα πετρελαίου ψεκάζεται την στιγμή που η βαλβίδα εξαγωγής είναι ανοιχτή και σε κάθε κύλινδρο ανεξάρτητα για να φτάσει στο φίλτρο με αποτέλεσμα το λάδι να συσσωρεύεται να στομώνει το φίλτρο. Επίσης, όταν για κάποιο λόγο διακοπεί η διαδικασία τότε μέρος της μικροποσότητας ενδέχεται να καταλήξει στο κάρτερ -πρόκειται για μία πολύ σπάνια περίπτωση- και να διεισδύσει στο λάδι του κινητήρα α) μειώνοντας την λιπαντική του ικανότητα και β) η στάθμη του λαδιού ξεπερνά το όριο. Ένας τρόπος για να μην διακοπεί η διαδικασία και να αποφευχθούν δυσάρεστες συνέπειες για τον κινητήρα (από αρρυθμίες μέχρι και «σπάσιμο» μοτέρ) είναι ο οδηγός να ενημερώνεται με μία ένδειξη στο πίνακα οργάνων.
Αξίζει να σημειωθεί πως το σύστημα FAP της PSA (πρώτη εμφάνιση στο 607) χρησιμοποιεί ένα πρόσθετο που βρίσκεται ενσωματωμένο στο ρεζερβουάρ. Το πρόσθετο μειώνει δραματικά το χρόνο αναγέννησης (3-5 min) και εγχύεται αυτόματα σε κάθε ανεφοδιασμό. Αυτό σημαίνει πως κάθε ανεφοδιασμός καλό είναι να γίνεται προς το άδειασμα του ρεζερβουάρ ειδάλλως εξαντλείται πιο γρήγορα το πρόσθετο (δεν κοστίζει και λίγο).
Μία λεπτομέρεια είναι πως τo σύστημα FAP με πρόσθετο με ακροφύσιο ψεκασμού (διακρίνεται σε μαύρο δοχείο όπως στο 607) δεν ανεφοδιάζεται αλλά αντικαθίσταται με νέο στα 80.000 km! Σε άλλες περιπτώσεις (όπως στα Citroen C4, C5 και στα Peugeot 307, 407, 807 κ.α.) το λευκό δοχείο έχει μηχανική μονάδα ψεκασμού και απαιτεί την προσθήκη μόνο πρόσθετου. Σε άλλα φίλτρα DPF (όπως αυτά του Opel Corsa 1.3 DTE, Fiat 1.3 Multijet κ.α.) δεν υπάρχει υγρό και ο καθαρισμός του φίλτρου γίνεται αυτόματα όπως αναλύσαμε παραπάνω.
Πως λειτουργεί το σύστημα SCR;
Τι γίνεται στην πραγματικότητα;
Σίγουρα θα γνωρίζετε αρκετούς που όταν έρθει η ώρα αντικατάστασης του καταλύτη σε ένα βενζινοκίνητο προτιμούν… aftermarket λύσεις (ακόμη και αν αυτό σημαίνει κατάργηση του καταλύτη με «απλή σωλήνα»).
Στα πετρελαιοκίνητα τα πράγματα είναι ακόμη πιο ζόρικα λόγω του υψηλότερου κόστους με το «πράσινο» προφίλ του κινητήρα να πηγαίνει περίπατο περιφρονώντας την επινοητικότητα του όλου καταλυτικού συστήματος. Και αυτό διότι όταν φτάσει η στιγμή της συντήρησης ή αλλαγής φίλτρου ή καταλύτη με μία καλή χαρτογράφηση που να ξεγελά την πίεση και διάφορα άλλα ο πετρελαιοκινητήρας μπορεί να λειτουργεί μια χαρά και ας μην γνωρίζει πως η εκπομπή των ρύπων του δεν θα είναι ποτέ η ίδια όπως και πριν…
Το caroto.gr ευχαριστεί θερμά την Bosch Hellas για τις πληροφορίες
aga_dpf
aga_dpf_detail
bosch-denoxtronic
bosch-departronic-1
bosch-departronic-2
bosch_particulate_pm_filter
diesel-treatment-exhaust-emissions
Diesel Particulate Filter
Diesel Particulate Filter
oxi_kat
peugeot_fap_607
psa-fap-filter-with-fluid
psa-fap-system
storage-catalytic-converter
toyota-d-cat-system
vw-group-dpf
vw-passat-blue-tdi-bosch-denoxtronic