NEAΑΓΩΝΕΣΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Formula 1, τι αλλάζει από τo 2014!

F1 Technical Changes 2014 (2)

Νέοι κανονισμοί και μεγάλες τεχνικές αλλαγές θα υπάρξουν από τη νέα αγωνιστική περίοδο στο πρωτάθλημα της Formula 1. Ας δούμε τις σημαντικότερες…

F1 Technical Changes 2014 (1)Το φετινό πρωτάθλημα μπορεί ακόμη να μην έχει τελειώσει αλλά εδώ και μήνες οι ομάδες έχουν επικεντρωθεί στην επόμενη σαιζόν η οποία χαρακτηρίζεται από πολλές και μεγάλες τεχνικές αλλαγές. Χαρακτηριστικές είναι οι σχετικά πρόσφατες δηλώσεις του Newey για την αποτελεσματική ψύξη των μηχανικών μερών των μονοθεσίων αφού οι νέοι τούρμπο V6 κινητήρες, το μεγαλύτερο σε απόδοση ERS (έτσι θα ονομάζεται το τωρινό KERS), οι αλλαγές στην αεροδυναμική και στην μετάδοση ουσιαστικά αλλάζουν την σχεδίαση -των μονοθεσίων- και την διάταξη του συστήματος ψύξης. Φυσικά, αυτή είναι μία από τις πολλές προκλήσεις που καλούνται να επιλύσουν με αποτελεσματικό και πάνω απ’ όλα αξιόπιστο τρόπο οι μηχανικοί που στα σίγουρα όλοι θα κάνουν υπερωρίες και μερικοί δεν πήγαν καν διακοπές. Ας δούμε τις ανανεωμένες τεχνικές αλλαγές από το νέο πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1 που θα ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2014.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
  • Νέοι υπερτροφοδοτούμενοι (τούρμπο) κινητήρες V6 χωρητικότητας 1.600 cc (+/- 10 cc) με άμεσο ψεκασμό αντικαθιστούν τους ατμοσφαιρικούς V8 χωρητικότητας 2.400 cc.
  • O στροβιλοσυμπιεστής πρέπει να είναι μονού σταδίου (single stage compressor) ενώ επιτρέπονται 2 βαλβίδες ανά κύλινδρο.
  • Το όριο περιστροφής του στροφαλοφόρου είναι 15.000 rpm (από 17.000), η ροή καυσίμου δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 100 kg/h (άνω των 10.500 rpm) ενώ η μέγιστη ποσότητα καυσίμου για έναν αγώνα περιορίζεται στα 100 lt (εξοικονόμηση καυσίμου έως 30% σε σχέση με τους V8).

  • Δεν επιτρέπεται η χρήση τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, σύστημα μεταβλητού χρονισμού και βύθισης των βαλβίδων ενώ καταργούνται και οι μεταβλητού μήκος αυλοί εισαγωγής.
  • Για να μειωθεί το κατασκευαστικό κόστος κάθε οδηγός μπορεί να χρησιμοποιήσει 5 κινητήρες το 2014 και 4 κινητήρες το 2015 (σήμερα το όριο είναι 8).
  • Αν υπάρξει αντικατάσταση εξαρτήματος (π.χ. turbo, γεννήτρια κ.λπ.) η ποινή είναι 5 με 10 θέσεις στην κατάταξη εκκίνησης ενώ αν αλλαχθεί ολόκληρο το σύνολο φτάνει τις 20.
  • Οι νέοι κινητήρες είναι μεγαλύτεροι και βαρύτεροι (έως 145 kg) ενώ το τούρμπο απαιτεί αυξημένη ψύξη και μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα.
ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
  • F1 Technical Changes 2014 (3)To γνωστό KERS από το 2009 πλέον μετονομάζεται σε ERS-Κ (Energy Recovery System) καθώς εκμεταλλεύεται και την θερμότητα από τα καυσαέρια.
  • Ο MGU-K (motor generator unit-kinetic) βρίσκεται σε παράλληλη θέση ως προς τον στροφαλοφόρο, δίνει ροπή στους τροχούς κατά την επιτάχυνση και παράγει ρεύμα κατά την επιβράδυνση. Ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας ονομάζεται MGU-H (“H” απο το Heat) και βρίσκεται ομοαξονικά τοποθετημένος με τον στροβιλοσυμπιεστή του συστήματος υπερτροφοδότησης. Μπορεί να αντλήσει ή να συμπληρώσει όση ενέργεια θέλει σε αντίθεση με τον MGU-K που μπορεί να δώσει μόνο 2 MJ/lap. Τα υπόλοιπα 2 για το boost τα συμπληρώνει ο MGU-H o οποίος όταν λειτουργεί σαν ηλεκτροκινητήρας εξαλείφει το lag του τούρμπο.

  • Το υβριδικό σύστημα με 10πλάσια αποθηκευμένη ενέργεια προσφέρει έως 120 kW επιπλέον boost για 33,3 sec ανά γύρο (τα τωρινά δίνουν 60 kW για 6,67 sec ανά γύρο).
  • Η υβριδική πρόωση του MGU-K περιορίζεται στους 161 PS (81 περισσότερους από το KERS) και πρέπει να είναι μόνιμα και μηχανικά συνδεδεμένο με τον V6 και πριν το συμπλέκτη.
  • Το όριο περιστροφής του MGU-K είναι 50.000 rpm και η μέγιστη ροπή του δεν πρέπει να ξεπερνά τα 200 Nm.
  • Μαζί με τα στοιχεία των μπαταριών το βάρος του υβριδικού συστήματος δεν πρέπει να είναι λιγότερο από 20 kg και να μην ξεπερνά τα 25 kg.

ΜΕΤΑΔΟΣΗ
  • Τα ημιαυτόματα κιβώτια ταχυτήτων θα έχουν ακόμη μία σχέση φτάνοντας συνολικά τις 8 (αντί για 7).
  • Η κλιμάκωση του κιβωτίου θα είναι προεπιλεγμένη από την αρχή της σεζόν με δικαίωμα αλλαγής μόνο μια φορά (αντί για 30) κατά την διάρκεια όλης της χρονιάς.
  • Οι ομάδες θα έχουν στην διάθεσή τους έως 4 κιβώτια ταχυτήτητων ενώ την αξιοπιστία τους βελτιώνει το χαμηλότερο όριο rpm των V6.
  • Οι πιλότοι δεν θα έχουν στη διάθεσή τους μπουτόν Boost και η εμπλοκή της επιπλέον ισχύος θα γίνεται ηλεκτρονικά, από το πεντάλ του γκαζιού.
  • Επιτρέπεται η χρήση ηλεκτρονικής συσκευής για καλύτερο έλεγχο των πίσω τροχών κατά την επιβράδυνση λόγω της επιπλέον ισχύς.
ΣΑΣΙ
  • F1 Technical Changes 2014 (8)Η εξάτμιση πρέπει να καταλήγει σε μία μονή εξαγωγή (αντί για δύο) που θα βγαίνει από το κέντρο με κλίση 5 μοίρες προς τα πάνω καταργώντας τις διπλές που έριχναν τα καυσαέρια προς τον διαχύτη για καλύτερη αεροδυναμική.
  • To μίνιμουμ βάρος ενός μονοθεσίου δίχως καύσιμα πρέπει να είναι τουλάχιστον 690 kg (από 642 kg) σε όλη τη διάρκεια του αγώνα.
  • Το ρύγχος δεν επιτρέπεται να απέχει περισσότερο από 185 mm (550 mm τώρα) από το έδαφος.
  • Από πλευράς αεροδυναμικής αφαιρείται το κάτω στοιχείο της πίσω πτέρυγας, το πλάτος της εμπρός μειώνεται στα 1800 mm (από 1650) ενώ το ύψος του ρύγχους από την άσφαλτο μειώνεται στα 185 mm (από 550 mm).

F1 Technical Changes 2014 (6)Συνεχώς θα βγαίνουν νέα στοιχεία και δεδομένα στην επικαιρότητα και αν απορείτε για τον ήχο των V6 μπορείτε να ακούσετε της Mercedes σε προσομοίωση στην πίστα της Μόντζα ενώ ενδεικτικό παράδειγμα είναι η σχετικά ανάλυση του V6 της Renault. Αν και όλες οι αλλαγές αποσκοπούν σε ταχύτερα μονοθέσια η χειρότερη αεροδυναμική σε συνδυασμό με το αυξημένο βάρος και την πιο προσεκτική -από πλευράς αξιοπιστίας των κινητήρων- οδήγηση συγκλίνουν σε ελαφρώς πιο αργούς ρυθμούς.

[upd] Σε σχέση με το 2013, η αύξηση του ορίου του βάρους από τα 642 στα 690 κιλά για αρκετούς δεν ήταν αρκετή. Και αυτό διότι το νέο υβριδικό σύστημα με τις μπαταρίες είναι πολύ βαρύτερο (περίπου 60 κιλά) οπότε περίπου 15 κιλά αφαιρούνται από το έρμα. Το 2013 το έρμα ήταν στα 50-60 κιλά ενώ φέτος έχει μειωθεί στα 35-45 κιλά με την διαφορά να την πληρώνει ο πιλότος (ο πιο βαρύς ροκανίζει περισσότερο έρμα). Αν και εδώ που τα λέμε τα περισσότερα μονοθέσια είναι πιο βαριά (ακούγεται πως αυτά της Ferrari είναι τα πιο ευτραφή) με ελάχιστες ομάδες να χρησιμοποιούν έρμα…

Σημαντική θα είναι η μείωση της κατανάλωσης θεωρείται δεδομένη, και από τη στιγμή που κάθε μονοθέσιο θα έχει στη διάθεσή του μόλις 100 lt ανά αγώνα ενώ η τηλεμετρία θα αποδειχτεί καταλυτική παράμετρος μιας και οι μηχανικοί θα μπορούν να αλλάξουν την χαρτογράφηση του V6 για βέλτιστη απόδοση σε συνδυασμό με την αυξημένη χρήση του υβριδικού συστήματος που θα βοηθήσει και στην εξοικονόμηση καυσίμου (πέρα από τις επιδόσεις). Μην ξεχνάτε πως από την Formula 1 ξεκινούν οι τεχνολογίες που αργότερα μεταφέρονται και στα αυτοκίνητα παραγωγής…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button