Tι εστί “αυτοκίνητα συμμόρφωσης;”

compliance cars

Διαβάζουμε πολλές φορές ότι ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο “θα παραχθεί σε περιορισμένο αριθμό”,  ή ότι “θα διατίθεται μόνο στην Καλιφόρνια”, ή ότι “δεν θα πωλείται αλλά μόνο εκμισθώνεται”, ή ότι δεν είναι σχεδιασμένο εξ’ αρχής σαν ηλεκτροκίνητο αλλά η ηλεκτρική έκδοση ενός ήδη υπάρχοντος, αλλά γιατί συμβαίνουν όλα αυτά;

Λίγη ιστορία. Η μεγάλη ατμοσφαιρική ρύπανση στην Καλιφόρνια των Η.Π.Α. ανάγκασε τα σχετικά συμβούλια να πάρουν μέτρα. Έτσι την δεκαετία του 90 ψηφίστηκε για πρώτη φορά  το διάταγμα ΖΕV από την Επιτροπή Εναέριων Πόρων της Καλιφόρνια. Tο διάταγμα Ζ.Ε.V. (Ζero Emission Vehicles) υποχρεώνει τις έξι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες (Ηοnda, GM, Toyota, Nissan, Ford και Chrysler) ένα ποσοστό απο τα αυτοκίνητα που πουλάνε να είναι μηδενικών εκπομπών. Δηλαδή ηλεκτροκίνητα με μπαταρίες (Battery Electric Vehicles) ή με κυψέλες καυσίμου (Fuel Cell Vehicles).

Έτσι οι εταιρίες για να μην εγκαταλείψουν την επικερδή αγορά της Καλιφόρνια αναγκάζονται να “συμμορφωθούν” στον νόμο παρουσιάζοντας και κάποιο ηλεκτροκίνητο. Όμως δεν θέλαν να στηρίξουν και να επενδύσουν πραγματικά στην ηλεκτροκίνηση γιατί δεν τις συμφέρει από πολλές απόψεις. Τελικά, από τη μια υπάκουαν στο νόμο με τα “αυτοκίνητα συμμόρφωσης” (Compliant Cars) και από την άλλη με συμμάχους τις πετρελαιοβιομηχανίες πολέμησαν τον νόμο με νομικές μεθόδους, και ομάδες άσκησης πίεσης (lobby). Τελικά καταφέραν να καταργηθεί ο σχετικός νόμος και ειδικά η GM απέσυρε τα ηλεκτρικά EV1 και τα έλιωσε στην πρέσα παρά τις διαμαρτυρίες των ιδιοκτητών. Δείτε την σχετική ταινία Ποιός σκότωσε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο!

Tα ηλεκτρικά αυτά μοντέλα είναι γνωστά ως “αυτοκίνητα συμμόρφωσης” γιατί είναι απλά στάχτη στα μάτια του νόμου. Βασίζονται σε βενζινοκίνητο μοντέλο, παράγονται σε πολύ μικρούς αριθμούς, δεν διαφημίζονται ιδιαίτερα ούτε υποστηρίζονται ιδιαίτερα, διατίθενται μόνο στην Καλιφόρνια ή όπου ισχύει ο νόμος, μόνο για εκμίσθωση χρόνου χωρίς δυνατότητα αγοράς!

Πιστωτικές μονάδες μηδενικών εκπομπών (ΖΕV Credits). Το 2012 ξανά-ενεργοποιήθηκε το διάταγμα μηδενικών εκπομπών στην Καλιφόρνια αρχικά αλλά υιοθετήθηκε και από άλλες πολιτείες, και μαζί υιοθετήθηκαν οι αντίστοιχες πρακτικές από τις εταιρίες. Οι εταιρίες που συμμορφώνονται με τον νόμο, δημιουργούν προς όφελος τους πιστωτικές μονάδες μηδενικών εκπομπών (ΖEV Credits) ανάλογα με τον τύπο του οχήματος.

Τώρα όμως μπορούν να αγοράζουν μονάδες μηδενικών εκπομπών απο εταιρίες που παράγουν ηλεκτρικά οχήματα όπως πχ. η Τoyota απο την Τesla Motors. Ποια μοντέλα είναι αληθινά ηλεκτροκίνητα και ποια “αυτοκίνητα συμμόρφωσης”; Αληθινά είναι το Νissan Leaf, το ΒMW i3, το Daimler Smart ED, και το Τesla Model S.

Aυτοκίνητα συμμόρφωσης είναι: To Toyota Rav4 EV δεύτερης γενιάς που αναπτύχθηκε συνεργατικά με την Τesla Motors, δεν διαφημίστηκε, δεν υποστηρίχθηκε, και κυκλοφόρησε μόνο στις σχετικές με το νόμο πολιτείες. Πρόσφατα η παραγωγή σταμάτησε και το συμβόλαιο με την Τesla ακυρώθηκε, ενώ η εταιρία ανακοίνωσε ότι επενδύει μόνο σε υβριδικά και στις κυψέλες καυσίμου.

Το Chevrolet Spark EV βασίζεται σε βενζινοκίνητο μοντέλο, παράγεται σε μικρούς αριθμούς, μόνο στις πολιτείες ΖEV αλλά αν πουλήσει λένε ότι θα το βγάλουν σε μαζική παραγωγή.

Το Honda Fit EV βασίζεται σε βενζινοκίνητο, θα παράγεται κάτω από 3000 κομμάτια για 3 χρόνια, και είναι διαθέσιμο μόνο για εκμίσθωση.

To Fiat 500 E είχε καλή διαφημιστική καμπάνια, καλή ανταπόκριση του κόσμου στην Καλιφόρνια παρά το μικρό μέγεθος και κάποια τεχνικά θέματα.

Ο πρόεδρος της Fiat ανακοίνωσε πρόσφατα ότι “με κάθε Fiat 500 E που πουλάει, η εταιρία χάνει 14.000 δολάρια και παρακάλεσε τον κόσμο να μην το αγοράζει :-(

Την επόμενη μέρα είχε 50 νέες παραγγελίες :-)

Exit mobile version