Στις περισσότερες χώρες του κόσμου το τιμόνι βρίσκεται αριστερά και τα αυτοκίνητα κινούνται στη δεξιά λωρίδα…
Όπως γνωρίζετε στην Βρετανία και σε κάποιες άλλες χώρες (Κύπρο, Αυστραλία, Ινδία κ.α.) συμβαίνει εντελώς ανάποδο. Γιατί όμως;
Πίσω στο Μεσαίωνα προείχε η ασφάλεια. Όταν ένας ταξιδιώτης βρισκόταν στην αριστερή πλευρά του δρόμου μπορούσε να έχει ελεύθερο το δεξί του χέρι και να τραβούσε πιο εύκολα σπαθί (η θήκη ήταν αριστερά του) όταν από απέναντι υπήρχε ληστής. Ο γενικός κανόνας ήταν το δεξί χέρι να ήταν ελεύθερο και από την εσωτερική πλευρά του δρόμου.
Στις αρχές του 18ου αιώνα στις ΗΠΑ οι άμαξες ξεκίνησαν να κινούνται στη δεξιά πλευρά διότι βόλευε καλύτερα τους αμαξάδες που είχαν στο δεξί χέρι το λάσο. Το 1792 στην Πενσιλβάνια έγινε υποχρεωτική η κίνηση στη δεξιά λωρίδα.
Στην Ευρώπη η αλλαγή σχετίζεται στην αντιπαλότητα των Γάλλων προς τους Άγγλους και την εποχή της γαλλικής επανάστασης όπου μέχρι το 1789 οι πλούσιοι αριστοκράτες είχαν την αριστερή πλευρά του δρόμου και οι προλετάριοι τη δεξιά.
Η Γερμανία υιοθέτησε επίσης τη δεξιά λωρίδα και για λόγους εγωισμού οι Βρετανοί κράτησαν την αριστερή και πρώην αποικίες της πρώην αυτοκρατορίας. Πάντως, υπήρξαν σκέψεις για αλλαγή, όπως έγινε στη Σουηδία το 1967.
Πολύ πλάκα έχει η παρακάτω φωτογραφία που δείχνει μία πρόχειρη πατέντα… για μετατροπή αριστεροτίμονου σε δεξιοτίμονο!
Ουσιαστικά η αιτία βρίσκεται στην διαφορετική κοινωνική και ταξική διαστρωμάτωση και προσέγγιση. Συγκεκριμένα, στο ΗΒ όπου υφίστανται τάξεις στον δρόμο προηγούνται οι ιππότες, οι οποίοι για να προστατευθούν επί απειλής πρέπει να έχουν ελεύθερη την ΔΕ πλευρά, ώστε να σύρουν ξίφος και να μάχονται. Έτσι κινούνταν ΑΡ. Αντίθετα στην Γαλλία, ειδικά μετά την επανάσταση του 1789 ο λαός (αγρότες, ζευγίτες) που έσερναν ζώα ή χειράμαξες στα ΔΕ, είχαν τον πρώτο λόγο.