NEAΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν τα πάνε καλά με το κρύο;

Βασικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν κανένα πρόβλημα με τις χαμηλές θερμοκρασίες. Όχι όμως και οι μπαταρίες τους…

Ίσως να έχετε διαπιστώσει πόσο γρήγορα αδειάζει η μπαταρία π.χ. ενός smartphone όταν επικρατούν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Πρόκειται για ένα φυσικό φαινόμενο που έχει να κάνει με την επιβράδυνση των ηλεκτροχημικών δράσεων και αντιδράσεων της μπαταρίας και την αύξηση των εσωτερικών της αντιστάσεων.

Αποτέλεσμα αυτών είναι η μείωση της τάσης της μπαταρίας και γενικότερα η απόδοση της αφού εκφορτίζει πιο γρήγορα. Με απλά λόγια η μπαταρία στο κρύο αδειάζει πιο γρήγορα. Κάτι που επηρεάζει και τις μεγάλες μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Χαρακτηριστική είναι η έρευνα του NAF (Norwegian Automobile Federation), της αυτοκινητιστικής λέσχης της Νορβηγίας, η οποία κατέγραψε την συμπεριφορά 20 ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες. Κάτι που προφανώς ενδιαφέρει άμεσα τους βόρειό-ευρωπαίους οδηγούς και λιγότερο εμάς με το ηπιότερο κλίμα.

Όπως θα δείτε στα σχετικά γραφήματα την μικρότερη διαφορά από την θεωρητική WLPT αυτονομία την έχει το Hyundai Kona με απόκλιση περίπου 10%. Συγκεκριμένα, η μέτρηση με γεμάτη την μπαταρία έδειξε 449 χιλιόμετρα αυτονομίας αλλά τελικά στο ψύχος καλύφτηκαν 404. Μια από τις χειρότερες επιδόσεις ήταν αυτή του Tesla Model 3 όπου χάνει περίπου το ¼ της αυτονομίας του.

Μία σημαντική παρατήρηση είναι πως αν στο ψύχος η μπαταρία αδειάσει ο οδηγός μπορεί να σβήσει το αυτοκίνητο του και να το ανάψει μερικά λεπτά αργότερα. Με αυτό τον τρόπο θα κερδίσει μερικές δεκάδες χιλιόμετρα μέχρι κάποιο σημείο φόρτισης. Κάτι ανάλογο όπως με αρκετά κινητήρα τηλέφωνα (ειδικά τα πιο παλιά), τα οποία αν και άδειαζαν όταν τα άναβες ξανά είχες μερικά λεπτά χρήσης. Ενδιαφέρον, δε νομίζετε;

Ενδιαφέρον σε θερμοκρασίες υπό το μηδενός (στους -2 C) έχει και η ταχυφόρτιση. Όπως είναι γνωστό η ιδανική φόρτιση μιας μπαταρίας, τόσο χρονικά όσο και για λόγος μακροζωίας, είναι από το 10% έως το 80%. Από εκεί και πάνω η μπαταρία πρέπει να στοιβάξει με τάξη την ηλεκτρική της ενέργεια και για αυτό αργεί να φορτίσει.

Έτσι, σε την ταχυφόρτιση ισχύος άνω των 50 kW το ταχύτερο ήταν το Audi e-tron 55 quattro με φόρτιση (από το 10 στο 80% της χωρητικότητα της μπαταρίας του) σε μόλις 27 λεπτά. Την πιο αργή την είχε η Jaguar I-Pace. Σε ταχυφόρτιση ισχύος κάτω των 50 kW ταχύτερα φόρτισαν τα BMW i3 και e-Golf όταν την πιο αργή είχαν τα Nissan Leaf και Opel Ampera (εδώ παίζει ρόλο και η δυνατότητα ισχύος φόρτισης του κάθε ηλεκτρικού).

Πηγή: naf.no

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Back to top button