Οι ψηφιακές ενδείξεις στο αυτοκίνητο υιοθετούνται όλο και περισσότερο από τους κατασκευαστές απειλώντας τις παραδοσιακές αναλογικές με την κλασική βελόνα…
Από πιτσιρικάδες θα θυμάστε πόσο εντυπωσιακά ήταν τα ψηφιακά κοντέρ (οι ψηφιακοί πίνακες οργάνων) και οι φωτεινές ενδείξεις σε σπορ αλλά και μοντέλα με πιο ταπεινό προφίλ. Όπως το Fiat Tipo (1988) με το ψηφιακό ταχύμετρο, ακόμη περισσότερο η Lancia Dedra (1989) και ακόμη πιο μετά το μικρότερο Renault Twingo (1993).
Μεγάλη αδυναμία στα «digi» (ψηφιακά όργανα) είχαν οι Ιταλοί, οι Ιάπωνες και φυσικά οι Αμερικάνοι αλλά η πρώτη εφαρμογή με ψηφιακό πίνακα οργάνων στο αυτοκίνητο ξεκινά πολύ πιο πίσω, το 1976 από την Aston Martin Lagonda. Δύο χρόνια αργότερα εμφανίζεται η Cadillac Seville με ηλεκτρονικό trip computer ενώ οι ψηφιακές ενδείξεις γίνονται ιδιαίτερα δημοφιλείς από τις αμερικάνικες εταιρίες (Lincoln, Chrysler κ.α.).
To πρώτο ευρωπαϊκό μοντέλο με ψηφιακό πίνακα ήταν το Renault 11 (1983) ενώ μετά ακολούθησαν διάφοροι άλλοι κατασκευαστές δίχως όμως τα ηλεκτρονικά κοντέρ να γίνουν δημοφιλείς. Οι βασικότερες αιτίες ήταν πως στο δυνατό φως της ημέρας οι ενδείξεις ήταν δυσδιάκριτες.
Ταυτόχρονα, η συνεχής αριθμητική αλλαγή των ψηφίων δημιουργούσε μία ασυνήθιστα περίεργη αίσθηση σε σχέση με την προοδευτική κίνηση της βελόνας. Επιπλέον, η κάπως αργοπορημένη λειτουργία των πρώτων συστημάτων και η εμφάνιση δυσλειτουργιών εμπόδισαν την διάδοση των ψηφιακών ενδείξεων που περιορίστηκαν σε συγκεκριμένα πεδία (π.χ. υπολογιστής ταξιδίου, ρολόι, θερμοκρασία κ.α.).
Μέχρι και την δεκαετία του ’90 οι γαλλικές εταιρίες (Citroen, Renault) και οι ιταλικές (Fiat, Lancia) ήταν αυτές που χρησιμοποιούσαν ψηφιακά κοντέρ τα οποία ταίριαζαν γάντι στα πρώτα υβριδικά παραγωγής (Honda Insight, Toyota Prius). Σε μερικές περιπτώσεις υπήρχαν και έξυπνα τρικ όπως στον πίνακα του Toyota Yaris με την ψευδαίσθηση του βάθους πεδίου ενώ πρέπει να αναφέρουμε πως ψηφιακές ενδείξεις συναντάμε εδώ και χρόνια και σε μοτοσικλέτες.
Από τα ψηφία στα πάνελ
Τι είναι η LCD-TFT τεχνολογία;
H τεχνολογία οθόνης υγρών κρυστάλλων (LCD: Liquid Crystal Display)[/highlight] χρησιμοποιείται ευρέως εδώ και χρόνια και συναντάτε στα κινητά τηλέφωνα, στα ρολόγια με ψηφιακή οθόνη κ.α. και πιο πρόσφατα στις οθόνες υπολογιστών, τηλεοράσεων κ.α. Χρησιμοποιούνται υγροί κρύσταλλοι που έχουν την ιδιότητα να αλλάζουν την πολικότητα του φωτός ανάλογα με την τάση του ηλεκτρικού ρεύματος.
Οι διατάξεις των υγρών κρυστάλλων βρίσκονται σε μια ενδιάμεση μορφή (μεταξύ υγρής και στερεής κατάστασης) και τοποθετούνται μαζί με τα πολωτικά φίλτρα ανάμεσα σε δύο γυάλινα πάνελ. Έτσι, η φάση του φωτός που περνά μέσα από τον υγρό κρύσταλλο μεταβάλλεται ενώ τρία χρωματικά φίλτρα με τα βασικά χρώματα δημιουργούν την έγχρωμη εικόνα.
Σε μία οθόνη LCD η εικόνα σχηματίζεται από μικροσκοπικά εικονοστοιχεία (pixel από την λέξη από το PICTure ELement που σημαίνει στοιχείο εικόνας) όπου το κάθε pixel συνθέτεται από μικρότερα pixel που αποκαλούνται cells. Τα cells είναι τρία στο σύνολό τους (με τα βασικά χρώματα: κόκκινο, πράσινο και μπλε) τα οποία όταν συνδυάζονται αναπαράγουν το χρωματικό φάσμα όπως το αντιλαμβάνεται το ανθρώπινο μάτι (σύμφωνα με το περιοδικό HiTech).
Οι οθόνες TFT είναι επίσης υγρών κρυστάλλων και κατά μία έννοια αποτελούν την εξέλιξη της LCD και για αυτό έχουν πλέον καθιερωθεί. Αποκαλούνται LCD-TFT και η ειδοποιός διαφορά εντοπίζεται στο γεγονός πως υπάρχει ένα λεπτό στρώμα τρανζίστορ υπό την μορφή λεπτού φιλμ όπως υποδηλώνει και η ίδια η ονομασία της τεχνολογίας (Thin Film Transistor). Στις μονόχρωμες οθόνες σε κάθε εικονοστοιχείο είναι ενσωματωμένο ένα τρανζίστορ ενώ στις έγχρωμες υπάρχουν τρία. Έτσι, κάθε pixel έχει τη δυνατότητα εκπομπής συγκεκριμένου χρώματος με μεγαλύτερη φωτεινότητα προσφέροντας επιπρόσθετα καλύτερα χαρακτηριστικά θέασης.[/accordion]
Στο κάτωθι άλμπουμ περιλαμβάνονται μερικά από τα μοντέλα με ψηφιακούς πίνακες οργάνων. Οποιαδήποτε προσθήκη/επισήμανση είναι ευπρόσδεκτη…
honda-s2000
honda-insight-1999-2006
chevrolet-corvette-c4
volkswagen-golf-gti-8v
fiat-tempra-1991
aston_martin-lagonda_1976_1600x1200_wallpaper_07
aston-martin-lagonda-interior
austin-maestro
bmw-7-series_digital-cluster
buick-reatta-1990-1991
buick-regal-1988
cadillac-xts-cluster-2
chrysler-new-yorker
citroen-bx-16-trs
citroen-bx
citroen-bx_digit_tdb_t
corvette-digital-dash-1989
corvette-digital-dash-panel
dedra-integrale
digital-speedometer-suzuki-burgman-2010
dodge-600es-chrysler-laser-turbo-1984
fiat-tempra-1993
fiat-tipo-electronic
fiat-uno-turbo-1986
fiat-uno-turbo
ford-crown-victoria
honda-cbr1000rr-digital-speedometer-2012
honda-insight-2010
lancia-dedra-digital-tachometer-optoelectronic-dashboard
lancia-dedra
lexus-lfa-01
mazda-323-gtx-2
mazda-323-gtx
mg-maestro
nissan-200sx
nissan-300zx
nissan-leaf-speedometer
nissan-maxima-1989
oldsmobile-toronado-tofeo
opel-kadett-gsi-2
opel-kadett-gsi
opel-senator
pontiac-firebird-trans-am
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
renault-11-txe-electronic
suzuki-lian-2002-2004
tft-lcd-technology
toyota-corolla-1985
toyota-cressida
toyota-crown
toyota-prius-2012-digital
toyota-supra-01
toyota-supra-1984
toyota-supra-3
toyota-supra
toyota-yaris-2d-gen
toyota-yaris-interior-2-xl
unknown-digi
volvo-v40-1
volvo-v40-2