BLOG: Ποιο turbo είναι το καλύτερο;

turbo power best turbo

Στροβιλοσυμπιεστής καυσαερίων, twin-turbo, twin-scroll, ηλεκτρικό turbo, tri-turbo, κομπρέσορας και πάει λέγοντας. Μήπως μπλεχτήκατε λιγάκι;

Όπως και να το κάνουμε η τελευταία δεκαετία ανήκει στα turbo. Και αυτή την φορά δεν είναι μόδα που θα περάσει, αφού οι κινητήρες -από μηχανολογική πλευρά, αλλά και από εκείνης του ηλεκτρονικού ελέγχου- έχουν περάσει σε άλλο επίπεδο. Μάλιστα, η λειτουργία των turbo είναι πλέον τόσο γραμμική που συχνά περνά απαρατήρητη η εμπλοκή του στροβιλοσυμπιεστή, πέρα από το χαρακτηριστικό ροπάτο τράβηγμα και τις γεμάτες ρεπρίζ που σε κάνει να σνομπάρεις ότι υπάρχει σε ατμοσφαιρικό. Τουλάχιστον στα μικρά κυβικά που η ισχύς που προσφέρει το turbo είναι πιο αισθητή…

Αλλά ακόμη και στους μεγάλους κινητήρες… παλαιότερα γράφαμε για πραγματικά θηρία με V10 ή ακόμη και V12 κινητήρες. Τώρα, οι V6 και V8 κολλάνε γάντι με την υπερτροφοδότηση σπάζοντας τα ταμπού και κλασικών σημάτων (όπως η Ferrari), ενώ ακόμη και τα τελευταία -ιαπωνικά κυρίως- κάστρα έχουν αντιληφθεί τα οφέλη του στροβιλοσυμπιεστή (π.χ. Honda, Toyota, Nissan κ.α.). Και πλέον έχουμε φτάσει σε τέτοιο σημείο που να βλέπουμε τους κλασικούς τύπους turbo να συνδυάζονται και με κομπρέσορα (VW Twincharger, Volvo T6 κ.α.), tri-turbo, ηλεκτρικά κομπρεσοράκια ή με ψεκασμό νερού!

SMS==> Ντίζελ, είναι το ηλεκτρικό τούρμπο η λύση;

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε πως η turbo τεχνολογία ίσως να μην γνώριζε τόσο μεγάλη ώθηση αν δεν υπήρχε ο περιβόητος -αλλά ανεπαρκής- κύκλος NEDC, με τους κατασκευαστές να έχουν βρει όλα τα παραθυράκια και να πετυχαίνουν την βέλτιστη κατανάλωση και εκπομπή CO2. Μάλιστα, ο νέος RDE που θα τεθεί σε ισχύ στα επόμενα χρόνια κάνει ακόμη πιο αναγκαία την χρήση του turbo με τους κατασκευαστές να εξετάζουν μέχρι και ηλεκτρική συστήματα (σχετικό άρθρο με τα είδη υπερτροφοδότησης).

SMS==> Έχει προοπτική η υπερτροφοδότηση TurboCompound;

Η βάση πλέον για τους σύγχρονες βενζινοκινητήρες είναι το turbo (και φυσικά ο άμεσος ψεκασμός). Δύο στοιχεία που αποτελούν το βασικό συστατικό και των σύγχρονων πετρελαιοκινητήρων (common rail) για αυτό μην απορείτε σχετικά με την αξιοπιστία των turbo. Κατά μία έννοια, τόσο ο άμεσος ψεκασμός (με κοινό κύκλωμα τροφοδοσίας common rail), όσο και η υπερτροφοδότηση, δοκιμάζονται και εξελίσσονται πολλά παραπάνω χρόνια στους ντίζελ. Και ας έχουν χαμηλότερη θερμοκρασία τα καυσαέρια τους (εξού και τα τούρμπο VTG, μόνο η Porsche έχει μεταβλητής γεωμετρίας στροβιλοσυμπιεστή σε μοτέρ βενζίνης, αναμένεται και ο νέος VW 1.5 TSI…).

SMS==> Η λειτουργία του τούρμπο σε +90 δευτερόλεπτα [vid]

Οπότε σχετικά με την αξιοπιστία των μικρών downsizing κινητήρων με υπερτροφοδότηση δεν τίθεται και τόσο μεγάλο θέμα. Αν ήταν να επιλέξω, προφανώς και ένας turbo κινητήρας έχει το πλεονέκτημα στον τομέα των επιδόσεων. Στην πόλη, όμως, καταναλώνει κάτι τις παραπάνω από έναν αντίστοιχο ατμοσφαιρικό, για να ρεφάρει στο ταξίδι όπου με την ίδια ποσότητα καυσίμου παράγεται μεγαλύτερο έργο (δηλ. καλύτερες ρεπρίζ με καλύτερη ή τουλάχιστον εφάμιλλη κατανάλωση καυσίμου). Από την άλλη δεν είναι όλα “όμορφα και ωραία” αφού το turbo έχει ανακόψει την λατρεία των petrol-heads για τα πολλά κυβικά και τον υπέροχο ήχο τους…

Ούτως ή άλλως οι εκδόσεις μοντέλων με ατμοσφαιρικούς κινητήρες εκλείπουν σταδιακά και πιστέψτε με, το τούρμπο σε κακομαθαίνει. Τώρα, για τους δύσπιστους, καλά κάνουν και διατηρούν τις επιφυλάξεις τους. Το απλό μπορεί να μην είναι και το πιο αποδοτικό, αλλά σίγουρα είναι και το πιο αξιόπιστο. Πάντως, οι σύγχρονοι κινητήρες είναι εξίσου αξιόπιστοι και από τα όσα γνωρίζω είναι εξίσου αξιόπιστοι με έναν ατμοσφαιρικό. Βέβαια, υπάρχουν περιπτώσεις αστοχίας του κιτ (υπερτροφοδότησης), αλλά ανάλογη κοστολογικά βλάβη μπορεί να εμφανίσει και ένας ατμοσφαιρικός (αντλία υψηλής, ψεκασμός κ.α.). Φυσικά, ο καλύτερος μάρτυρας δεν είναι άλλος από τον χρόνο…

– Αλήθεια, εσείς τι άποψη έχετε σχετικά με την απόδοση και την αξιοπιστία των σύγχρονων turbo κινητήρων;

Exit mobile version