ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Συστήματα stop-start: Υπάρχουν μακροχρόνιες επιπτώσεις στους κινητήρες;

Πρόκειται για το γνωστό σύστημα που απενεργοποιεί και ενεργοποιεί αυτόματα τον κινητήρα όταν το όχημα ακινητοποιείται μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου (και τους ρύπους). Ωστόσο, τι επιπτώσεις υπάρχουν και αν υπάρχουν;

Μια φορά και ένα καιρό ένας τεχνικός θα μπορούσε να κάνει μια εκτίμηση σε ένα μοτέρ παρατηρώντας την φθορά στα δόντια του βολάν και εκτιμώντας χονδρικά τις «μιζιές» που έχει φάει. Μπορεί να ακούγεται κάπως… μπακαλίστικο, αλλά ήταν μία καλή εμπειρική γνωμάτευση. Σήμερα με τα stop-start κάτι τέτοιο είναι αδύνατο αφού ένας κινητήρας μπορεί να σβήσει και να ξαναπάρει μπροστά (όταν από στάση πατηθεί ο συμπλέκτης ή όταν απελευθερωθεί το πεντάλ του φρένου) δεκάδες φορές στην διάρκεια μιας διαδρομής, ειδικά στην οδήγηση μέσα στην πόλη ή στα μποτιλιαρίσματα.

Χονδρικά ένα σύστημα stop-start βασίζεται σε μία συνηθισμένη μίζα, αλλά με ισχυρότερο και μεγαλύτερο ηλεκτροκινητήρα που να αντεπεξέρχεται στα συνεχή «άναψε». Φυσικά υπάρχει και διακόπτης που αν θελήσει ο οδηγός τον θέτει στο off – κάτι που ενδείκνυται το καλοκαίρι, όταν το μοτέρ σβήνει προσωρινά, ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι επιβάτες από την υγρασία του αέρα ή ο συμπιεστής του συστήματος κλιματισμού, αν και υπάρχει πρόβλεψη από το software για αυτό). O κατασκευαστής έχει προβλέψει το σύστημα stop-start να έχει τέτοια διάρκεια ζωής όσο ο κινητήρας. Αλλά αυτό είναι ανάλογο της εμπλοκής του συστήματος, αφού ένα stop-start μπορεί να λειτουργήσει πολλές φορές στην πόλη, όταν στην επαρχία ελάχιστα.

Στις περισσότερες πάντως περιπτώσεις το συνηθέστερο πρόβλημα με τυχόν δυσλειτουργία του stop-start οφείλεται κυρίως στην πεσμένη απόδοση της μπαταρίας του αυτοκινήτου (που συνήθως έχει τουλάχιστον διπλή τιμή από εκείνη δίχως stop-start). Μέχρι την αλλαγή της προτείνεται η θέση off για το stop-start. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις και σε βάθος π.χ. 4ετίας το μειωμένο κόστος χρήσης (ένας κατασκευαστής συνήθως υπόσχεται οικονομία 0,1-0,5 λτ./100 χλμ. και για στάσεις πάνω από ένα λεπτό) είναι σχετικά πολύ μικρό και προφανώς εξυπηρετούσε καλύτερα τους κατασκευαστές στην μείωση του CO2 (έστω και μερικά γραμμάρια, ειδικά στον παρωχημένο κύκλο NEDC). Από την άλλη, ένα μεγάλο μέρος από το όφελος της μειωμένης κατανάλωσης αναλώνεται στην διπλάσια και τριπλάσια τιμή της μπαταρίας.

Σε γενικές γραμμές και πέρα από κάποια ιδιαίτερα μεμονωμένα περιστατικά, το ρεπορτάζ μας έδειξε πως δεν υπάρχουν ενδείξεις πως τα stop/start συστήματα προκαλούν φθορές στους κινητήρες.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Σχόλια

  1. Οφείλω να ομολογήσω ότι έγραψα το σχόλιο χωρίς να παρακολουθήσω το βίντεο, αλλά πιστεύω ότι αντιμετωπίστηκε το θέμα με τα ίδια περίπου επιχειρήματα. Βέβαια το θέμα έχει μεγάλη έκταση και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με μεγαλύτερη ακρίβεια έτσι ώστε τουλάχιστον να ενημερωθούν οι κάτοχοι οχημάτων με αντίστοιχο χαρακτηριστικό για την αντιμετώπιση του προβλήματος με τις λιγότερες αρνητικές επιπτώσεις.

  2. Η απάντηση στο πρόβλημα είναι απλή και
    στηρίζεται σε δύο αρχές λειτουργίας
    των κινητήρων Otto (Και Diesel):
    1) Το στοιχειομετρικό μείγμα
    2) Η λειτουργία αντλίας πίεσης λαδιού.
    Σε ότι αφορά το πρώτο, αυτό αποτελεί την λυδία λίθο για τον έλεγχο των δηλώσεων διαφόρων κατασκευαστών σε ότι αφορά καταναλώσεις και ισχείς των μοντέλων τους.
    Με λίγα λόγια το στοιχειομετρικό μείγμα είναι ο λόγος καυσίμου με αέρα για την δημιουργία συνθηκών καύσης στον χώρο του κυλίνδρου.
    Το στοιχειομετρικό μείγμα για κάθε τύπο καυσίμου ευρίσκεται μεταξύ στενών ορίων και δεν μπορεί να
    τα ξεπεράσει.
    Κατά την εκκίνηση του κινητήρα, και σε κάθε εκκίνηση, πρέπει να είναι προς την ΠΛΟΥΣΙΑ ΑΝΑΛΟΓΙΑ του, με αποτέλεσμα την αυξημένη κατανάλωση καυσίμου. Εύκολα κανείς μπορεί να οδηγηθεί στο συμπέρασμα τι συμβαίνει με τις συχνές, συχνότατες, εκκινήσεις του κινητήρα κάθε μέρα. Έτσι το
    Start/Stop αντί για εξοικονόμηση καυσίμου, καταλήγει στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα: Αύξηση κατανάλωσης καυσίμου και αύξηση περιβαλλοντικής μόλυνσης. Την κατάσταση την επιδεινώνει θεαματικά η ταχύτατη, όπως θα δούμε, φθορά του κινητήρα
    Το δεύτερο αρνητικό αποτέλεσμα οφείλεται στην παύση λειτουργίας της αντλίας λαδιού κατά την διάρκεια του Start/Stop. Όταν η αντλία λαδιού δεν λειτουργεί, σπάει η μεμβράνη (Film) λιπαντικού με αποτέλεσμα κατά την εκκίνηση του κινητήρα, και σε κάθε εκκίνηση, τα τριβόμενα μέρη του κινητήρα και ειδικά τα έδρανα (μέταλλα) στροφάλου και διωστήρων αλλά και τα τοιχώματα του κυλίνδρου, να λειτουργούν σε συνθήκες ξηράς τριβής.
    Εύκολα κανείς μπορεί να οδηγηθεί στο συμπέρασμα τι συμβαίνει με τις συχνές, συχνότατες, εκκινήσεις
    του κινητήρα κάθε μέρα, όπως είπαμε παραπάνω.
    Το πρόβλημα προσπαθούν να το λύσουν οι ανεπαρκέστατοι σχεδιαστές κινητήρων με την απενεργοποίηση κάποιων κυλίνδρων, ώστε να μην σταματήσει η λειτουργία του κινητήρα σε πολύωρες
    αναμονές σε στάση, εγκαταλείποντας την λύση του Start/Stop, χωρίς κάποια απολογία για τους αγοραστές οχημάτων με τις “ευφυέστατες” λύσεις τους

    1. Δεν θα διαφωνήσω, καλά τα λέει. Πρακτικά νομίζω πως το όφελος από τα απλά start/stop (διότι θα έρθουν και τα mild hybrid στα 48V) δεν προσφέρουν κάτι ουσιαστικό. Από την άλλη σε μία μικρή έρευνα που έκανα σε προμηθευτές, συνεργεία και ανταλλακτικά δεν μου ανέφεραν κάποιο σημαντικό πρόβλημα πέρα απο ελάχιστες μεμονωμένες περιπτώσεις. Αν γνωρίζει κάποιος για κάποια σοβαρή βλάβη start/stop (πέρα από την μπαταρία) καλό θα ήταν να μας την θέσει για συζήτηση :-)

  3. Θέτω το πρόβλημα που αντιμετώπισα για συζήτηση: Yaris του 2009, 1.33l, με start-stop σε χρήση, άρχισε να καταναλώνει λάδια με ρυθμό 1l/100km, μετά τα 100.000km. Δεν ξέρω αν ευθύνεται το start-stop για το πρόβλημα, αλλά, η κατάργηση του εν λόγω συστήματος στο νέο Yaris (πέρα από την κατάργηση του 1.33) μου προξένησε το ενδιαφέρον…

    1. Ενδιαφέρον, θα το ρωτήσω. Αν δεν με απατά η μνήμη μου νομίζω πως έχει να κάνει με την υψηλή σχέση συμπίεσης που φτάνει το 13,5. Νομίζω, θα το τσεκαρω.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά.

Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock.

Το caroto team σας ευχαριστεί!