Συστήματα stop-start: Υπάρχουν μακροχρόνιες επιπτώσεις στους κινητήρες;

Πρόκειται για το γνωστό σύστημα που απενεργοποιεί και ενεργοποιεί αυτόματα τον κινητήρα όταν το όχημα ακινητοποιείται μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου (και τους ρύπους). Ωστόσο, τι επιπτώσεις υπάρχουν και αν υπάρχουν;

Μια φορά και ένα καιρό ένας τεχνικός θα μπορούσε να κάνει μια εκτίμηση σε ένα μοτέρ παρατηρώντας την φθορά στα δόντια του βολάν και εκτιμώντας χονδρικά τις «μιζιές» που έχει φάει. Μπορεί να ακούγεται κάπως… μπακαλίστικο, αλλά ήταν μία καλή εμπειρική γνωμάτευση. Σήμερα με τα stop-start κάτι τέτοιο είναι αδύνατο αφού ένας κινητήρας μπορεί να σβήσει και να ξαναπάρει μπροστά (όταν από στάση πατηθεί ο συμπλέκτης ή όταν απελευθερωθεί το πεντάλ του φρένου) δεκάδες φορές στην διάρκεια μιας διαδρομής, ειδικά στην οδήγηση μέσα στην πόλη ή στα μποτιλιαρίσματα.

Χονδρικά ένα σύστημα stop-start βασίζεται σε μία συνηθισμένη μίζα, αλλά με ισχυρότερο και μεγαλύτερο ηλεκτροκινητήρα που να αντεπεξέρχεται στα συνεχή «άναψε». Φυσικά υπάρχει και διακόπτης που αν θελήσει ο οδηγός τον θέτει στο off – κάτι που ενδείκνυται το καλοκαίρι, όταν το μοτέρ σβήνει προσωρινά, ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι επιβάτες από την υγρασία του αέρα ή ο συμπιεστής του συστήματος κλιματισμού, αν και υπάρχει πρόβλεψη από το software για αυτό). O κατασκευαστής έχει προβλέψει το σύστημα stop-start να έχει τέτοια διάρκεια ζωής όσο ο κινητήρας. Αλλά αυτό είναι ανάλογο της εμπλοκής του συστήματος, αφού ένα stop-start μπορεί να λειτουργήσει πολλές φορές στην πόλη, όταν στην επαρχία ελάχιστα.

Στις περισσότερες πάντως περιπτώσεις το συνηθέστερο πρόβλημα με τυχόν δυσλειτουργία του stop-start οφείλεται κυρίως στην πεσμένη απόδοση της μπαταρίας του αυτοκινήτου (που συνήθως έχει τουλάχιστον διπλή τιμή από εκείνη δίχως stop-start). Μέχρι την αλλαγή της προτείνεται η θέση off για το stop-start. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις και σε βάθος π.χ. 4ετίας το μειωμένο κόστος χρήσης (ένας κατασκευαστής συνήθως υπόσχεται οικονομία 0,1-0,5 λτ./100 χλμ. και για στάσεις πάνω από ένα λεπτό) είναι σχετικά πολύ μικρό και προφανώς εξυπηρετούσε καλύτερα τους κατασκευαστές στην μείωση του CO2 (έστω και μερικά γραμμάρια, ειδικά στον παρωχημένο κύκλο NEDC). Από την άλλη, ένα μεγάλο μέρος από το όφελος της μειωμένης κατανάλωσης αναλώνεται στην διπλάσια και τριπλάσια τιμή της μπαταρίας.

Σε γενικές γραμμές και πέρα από κάποια ιδιαίτερα μεμονωμένα περιστατικά, το ρεπορτάζ μας έδειξε πως δεν υπάρχουν ενδείξεις πως τα stop/start συστήματα προκαλούν φθορές στους κινητήρες.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Σχόλια

  1. Θέτω το πρόβλημα που αντιμετώπισα για συζήτηση: Yaris του 2009, 1.33l, με start-stop σε χρήση, άρχισε να καταναλώνει λάδια με ρυθμό 1l/100km, μετά τα 100.000km. Δεν ξέρω αν ευθύνεται το start-stop για το πρόβλημα, αλλά, η κατάργηση του εν λόγω συστήματος στο νέο Yaris (πέρα από την κατάργηση του 1.33) μου προξένησε το ενδιαφέρον…

    1. Δεν θα διαφωνήσω, καλά τα λέει. Πρακτικά νομίζω πως το όφελος από τα απλά start/stop (διότι θα έρθουν και τα mild hybrid στα 48V) δεν προσφέρουν κάτι ουσιαστικό. Από την άλλη σε μία μικρή έρευνα που έκανα σε προμηθευτές, συνεργεία και ανταλλακτικά δεν μου ανέφεραν κάποιο σημαντικό πρόβλημα πέρα απο ελάχιστες μεμονωμένες περιπτώσεις. Αν γνωρίζει κάποιος για κάποια σοβαρή βλάβη start/stop (πέρα από την μπαταρία) καλό θα ήταν να μας την θέσει για συζήτηση 🙂

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close