BLOGNEASMSΔΙΑΦΟΡΑΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Κύκλος WLTP: Τελικά τι αλλάζει στα νέα αυτοκίνητα;

Σταδιακά το σύστημα μέτρησης της εκπομπής ρύπων των αυτοκινήτων αλλάζει. Πως μεταφράζεται αυτό για τον υποψήφιο αγοραστή;

Για τον κύκλο WLTP έχουμε μιλήσει σε προηγούμενο άρθρο μας και για να έχετε μία ολοκληρωμένη εικόνα καλό θα ήταν να το διαβάσετε πριν συνεχίσετε. Δίχως να μπούμε σε πολλές λεπτομέρειες το ρεζουμέ της υπόθεσης είναι πως από 1 Σεπτεμβρίου κάθε νέο μοντέλο που ταξινομείται θα δείχνει περίπου 10%-30% μεγαλύτερες καταναλώσεις. Προσέξτε, στην πραγματικότητα η εκπομπή ρύπων και η κατανάλωση καυσίμου αλλάζουν ελάχιστα από πριν αφού αυτό που έχει αλλάξει είναι ο τρόπος μέτρησης. Αυτό διευκρινίζεται ώστε να μη νομίζει κάποιος πως ξαφνικά τα αυτοκίνητα καίνε και ρυπαίνουν περισσότερο…

Μέχρι την άνοιξη ίσχυε μια προθεσμία για την παραγωγή μοντέλων Euro 6b και από τον Ιούνιο ίσχυε η NEDC2 (εδώ σε συνάρτηση με τον WLTP). Συγκεκριμένα έχει υιοθετηθεί ένα μαθηματικό μοντέλο (ή μία αναγωγή καλύτερα) ώστε να μην υπάρχει τεράστια διαφορά μεταξύ της παλιάς με τη νέα μέτρηση και μελλοντικά να «προστατευτούν» τα Euro 6d-Temp με τις θεωρητικά πολύ «υψηλότερες» εκπομπές.

Έτσι, όλα τα νέα μοντέλα που παράγονται από 1 Σεπτεμβρίου στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης και στην έγκριση τύπου αναφέρουν τόσο την μέτρηση “NEDC2” (αυτή ουσιαστικά κοιτάμε σύμφωνα με το τωρινό σύστημα φορολόγησης) όσο και την WLTP. Στο σημείο αυτό να πούμε πως ο ΣΕΕΑ έχει ήδη προτείνει νέες κλίμακες για να αντιμετωπιστούν από το 2020 τα επιβαρυμένα τέλη κυκλοφορίας και να αντισταθμιστούν με τα νούμερα και τις τιμές του προς κατάργηση συστήματος υπολογισμού. Για την καλύτερη κατανόηση εξηγούμε παρακάτω μερικές έννοιες.

CO2MPAS: Πρόκειται για ένα εργαλείο που αναπτύχθηκε και διατέθηκε από το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Ε.Ε. Ουσιαστικά είναι ένα λογισμικό ανοιχτού κώδικα που καθιστά δυνατή τη μετατροπή τιμών WLTP σε τιμές NEDC: https://co2mpas.io/.Οι τιμές NEDC θα εξακολουθήσουν να καθορίζονται έως τα τέλη του 2020 για την πιστοποίηση των εκπομπών για νέα οχήματα με πιστοποίηση Euro 6d-TEMP χρησιμοποιώντας το εργαλείο CO2MPAS.

Euro 6d-TEMP: Στη φάση εκπομπών Euro 6d-TEMP, μια δοκιμή RDE πρέπει να επιβεβαιώσει τόσο τα όρια εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) Euro 6 όσο και τα όρια Euro 6 για τον αριθμό των σωματιδίων (PM) βάσει των καθορισμένων παραγόντων συμμόρφωσης. Επιπλέον, όπως και στη φάση εκπομπών Euro 6c, τα όρια Euro 6, τα οποία μετρούνται επίσης στο εργαστήριο, πρέπει να επιβεβαιώνονται σύμφωνα με τον WLTP. Το Euro 6d-TEMP έχει τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Σεπτεμβρίου 2017 και για όλα τα καινούργια ταξινομημένα οχήματα από την 1η Σεπτεμβρίου 2018. Από το 2020 οι εκπομπές πρέπει να καθορίζονται σύμφωνα με το πρότυπο παρακολούθησης Euro 6d και δίχως την μετατροπή σε NEDC.

Συντελεστής συμμόρφωσης: Για να ληφθούν υπόψη οι ανοχές μέτρησης των φορητών συστημάτων μέτρησης εκπομπών (PEMS) και οι αυστηρότερες απαιτήσεις της δοκιμής RDE (σε πραγματικές συνθήκες) λόγω του αυξημένου εύρους των περιβαλλοντικών συνθηκών, η αξιολόγηση του RDE υπόκειται στους παράγοντες συμμόρφωσης. Για παράδειγμα στην RDE Phase 1 (Euro 6d-TEMP) αυτός ο συντελεστής συμμόρφωσης είναι 2,1 για τα NOx. Στη δεύτερη φάση είναι 1.0+0.5. Η ανοχή του 0,5 καλύπτει τις παραλλαγές του εξοπλισμού μέτρησης. Ο συντελεστής συμμόρφωσης για τον αριθμό PM είναι 1,0+0,5 για όλα τα νέα επιβατικά που ταξινομούνται από την 1η Σεπτεμβρίου 2018.

Μιλώντας με ευρώ

Πέρα από τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης που έχει να κάνει με το μοντέλο υπολογισμού ανά χώρα, υπάρχει και το κατασκευαστικό κόστος. Ανάλογα με τον κατασκευαστή και το μοντέλο ένα φίλτρο μικροσωματιδίων GPF στα βενζινοκίνητα έχει ένα κόστος 200-300€ όταν ένα νέο καταλυτικό σύστημα SCR (με εξελιγμένο DPF ή AdBlue) σε ένα ντίζελ έχει το διπλάσιο. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει πως το κόστος θα μετακυληθεί αυτούσιο στον καταναλωτή αφού μπορεί να απορροφηθεί ή να αποσβεστεί σε βάθος χρόνου από την παραγωγικότητα. Τα αυτοκίνητα που θα ακριβύνουν αρκετά θα είναι τα πολυτελέστερα λόγω του μοντέλου υπολογισμού επί της λιανικής τιμής προ φόρων.

Και πάμε τώρα στο δια ταύτα. Μία αύξηση στην τιμή του αυτοκινήτου ως προϊόν (π.χ. περίπου 100-200€ για τα supermini και 250-350€ για τα κόμπακτ SUV) μπορεί να επιφέρει σημαντικές αυξήσεις ελέω του φορολογικού συστήματος βάσει της λιανικής τιμής προ φόρων και με το CO2 ως συντελεστή. Όπως θα δείτε στον παρακάτω πίνακα για να υπολογιστεί η τιμή ενός επιβατικού πολλαπλασιάζεται η τιμή προ φόρων επί του συντελεστή στην κλίμακα CO2. Δηλ. για αυτοκίνητο 16.000€ και εκπομπή CO2 στα 125 g/km αναλογεί συντελεστής 8,8%. Στη συνέχεια πρέπει να προστεθεί και ο ΦΠΑ 24% επί της τιμής προ φόρων. Τα υβριδικά έχουν μείωση 50% του συντελεστή ανάλογα με την εκπομπή CO2. Τα ηλεκτρικά απαλλάσσονται εντελώς από δασμούς και έχουν μόνο ΦΠΑ.

Λιανική τιμή προ φόρων
Φόρος βάσει συντε-λεστή   Κατανομή κλίμακας βάσει εκπομπής CO2
0-100 101-120 121-140 141-160 161-180 181-200 201-250 251 >251 Hybrid
-5% 0% 10% 20% 30% 40% 60% 200% -50%
< 14.000€ 4,0% 3,8 4 4,4 4,8 5,2 5,6 6,4 12 2
14.001-17.000€ 8,0% 7,6 8 8,8 9,6 10,4 11,2 12,8 24 4
17.001-20.000€ 16,0% 15,2 16 17,6 19,2 20,8 22,4 25,6 48 8
20.001-25.000€ 24,0% 22,8 24 26,4 28,8 31,2 33,6 38,4 72 12
25.001- > 32,0% 30,4 32 35,2 38,4 41,6 44,8 51,2 96 16

Εδώ μπορείτε να δείτε το σύστημα υπολογισμού των τελών ταξινόμησης που ισχύει για αυτοκίνητα με ημερομηνία ταξινόμησης από 1/11/2010 έως σήμερα.

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Σχόλια

  1. Καλησπέρα σας & ευχαριστούμε για το κατανοητό στον απλό κόσμο άρθρο.
    Δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο “ο ΣΕΕΑ έχει ήδη προτείνει νέες κλίμακες για να αντιμετωπιστούν από το 2020 τα επιβαρυμένα τέλη κυκλοφορίας” και όχι από 01.09.2018. Θα είναι τέτοια η βουτιά των πωλήσεων αυτοκινήτων μέχρι το 2020 που θα τους κάνει να χτυπάνε τα κεφάλια τους για ποιο λόγο δεν πήραν νωρίτερα μέτρα. Π.χ. για το Kuga για το οποίο ενδιαφερόμουν, δεν υπάρχει αυτοκίνητο με χαμηλά τέλη όπως πριν. Τα τέλη πλέον διαμορφώνονται στα 350-400 ευρώ, αναλόγως την έκδοση σε σχέση με περίπου 250 ευρώ πριν και από όσο καταλαβαίνω, από το 2020 θα αυξηθούν περαιτέρω. Αν googlάρετε τι γίνεται ΤΩΡΑ, σήμερα, στην Κύπρο, ήδη λαμβάνονται μέτρα με “πέρασμα” την τιμής ευρώ / g CO2 μιας κατηγορίας στην αμέσως προηγούμενη, ώστε να εξορθολογιστούν τα νέα τέλη. Εδώ σε αυτή τη χώρα γιατί πάντα όλα τελευταία στιγμή;;;;;

    1. Kαλησπέρα, μακάρι να γίνουν από το 2019 αλλά τα είπατε όλα στην τελευταία πρόταση. Πάντως η αλλαγή δεν είναι θέμα του ΣΕΑΑ αλλά θα έπρεπε ήδη να έχει προνοηθεί από το αρμόδιο Υπουργείο. Όπως και στην Κύπρο που πολύ σωστά επισημάνατε. Από την άλλη μην σας κάνει έκπληξη αν υπάρξει μεγαλύτερη “καθυστέρηση” και αντιδράσεις στην λογική της φοροεισπρακτικής.

      1. Μάλλον θα συμβιβαστώ με το καλοσυντηρημένο σαραβαλάκι μου για την ώρα και ο χρόνος θα δείξει. Να είστε καλά & συνεχίστε την καλή & ποιοτική δουλειά, ποτέ δεν πάει χαμένη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close