Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε πρόσφατα τα πορίσματα από την εννεάμηνη έρευνά της σχετικά με τις επιδοτήσεις της κινεζικής αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων.
Η έκθεση αυτή αποκαλύπτει τον τρόπο υπολογισμού των δασμών και τα στοιχεία που υποστηρίζουν αυτή την υψηλού προφίλ εμπορική υπόθεση, δίνοντας μια σαφή εικόνα του πώς η Κίνα ενισχύει τις βιομηχανίες της.
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανέδειξε την έλλειψη συνεργασίας από την κινεζική κυβέρνηση και την κρατική αυτοκινητοβιομηχανία SAIC, η οποία κατέχει τη βρετανική μάρκα MG. Η μη συνεργασία της SAIC οδήγησε στην επιβολή του υψηλότερου δασμολογικού συντελεστή 37,6%, ενώ άλλες εταιρείες όπως οι BYD και Geely, που συνεργάστηκαν περισσότερο, αντιμετώπισαν χαμηλότερους συντελεστές.
Οι προσωρινοί δασμοί που επιβλήθηκαν από τις 5 Ιουλίου προστίθενται στον συνήθη εισαγωγικό δασμό 10% της ΕΕ, κλιμακώνοντας τις εντάσεις με το Πεκίνο, το οποίο απείλησε με αντίποινα. Η έκθεση αναμένεται να χρησιμεύσει ως υπεράσπιση της Επιτροπής σε περίπτωση που η Κίνα προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.
Ανάλυση των επιδοτήσεων. Η έκθεση παρέχει μια λεπτομερή ανάλυση των κινεζικών κρατικών επιδοτήσεων ανά εταιρεία. Για την SAIC, οι επιδοτήσεις ανήλθαν σε 34,4%, περιλαμβάνοντας δάνεια από κρατικές τράπεζες, επιχορηγήσεις, κίνητρα πώλησης ηλεκτρικών οχημάτων, φθηνή γη και μπαταρίες σε χαμηλότερες τιμές. Αντίστοιχα, οι επιδοτήσεις για τις BYD και Geely υπολογίστηκαν σε 15,1% και 19,72%, αντίστοιχα.
Η SAIC αμφισβήτησε τους υπολογισμούς των τιμολογίων, ισχυριζόμενη ότι η Επιτροπή αγνόησε ορισμένες από τις πληροφορίες που υπέβαλε. Η κινεζική κυβέρνηση επέκρινε επίσης τις πρωτοφανείς λεπτομέρειες που ζητήθηκαν κατά τη διάρκεια της έρευνας, υποστηρίζοντας ότι ήταν υπερβολικές και επεμβατικές.
Συμπεράσματα της έκθεσης. Η έκθεση της Επιτροπής υπογραμμίζει την υπεκφυγή της SAIC και την έλλειψη συνεργασίας από τα κινεζικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Η κρατική στήριξη των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, μέσω φθηνών δανείων, φθηνής γης και βοήθειας για το κόστος των μπαταριών, αποτελεί άμεση απειλή για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Αυτός ο στενός κυβερνητικός έλεγχος εμποδίζει τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να λειτουργούν ως κανονικές εταιρείες δυτικού τύπου, αλλά αντίθετα λειτουργούν ως προεκτάσεις της κινεζικής κυβέρνησης. Οι ενισχύσεις αυτές δίνουν στις κινεζικές εταιρείες ένα άδικο πλεονέκτημα στην παγκόσμια αγορά, επηρεάζοντας αρνητικά τις ευρωπαϊκές και άλλες ξένες εταιρείες.
Η αποκάλυψη των πρακτικών αυτών και η επιβολή δασμών είναι μέρος της στρατηγικής της ΕΕ για την προστασία της εγχώριας βιομηχανίας και την εξασφάλιση ενός δίκαιου πεδίου ανταγωνισμού στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.