Τα plug-in hybrid (PHEV) βρίσκονται αντιμέτωπα με νέες προκλήσεις, καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2025 η Ευρωπαϊκή Ένωση εισάγει αυστηρότερους κανόνες για τον υπολογισμό των εκπομπών CO2.
Ο νέος συντελεστής χρηστικότητας (utility factor) μειώνει το ποσοστό οδήγησης των PHEV σε ηλεκτρική λειτουργία, αυξάνοντας έτσι τις επίσημες τιμές εκπομπών – σε πολλές περιπτώσεις, ακόμη και στο διπλάσιο.
Η αλλαγή εφαρμόζεται άμεσα σε όλα τα νέα μοντέλα, ενώ τα υπάρχοντα PHEV θα πρέπει να επαναπιστοποιηθούν έως το 2026. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η απόφαση αυτή βασίζεται σε δεδομένα που δείχνουν ότι πολλοί οδηγοί δεν φορτίζουν τακτικά τις μπαταρίες των PHEV, με αποτέλεσμα οι πραγματικές εκπομπές να είναι έως και 3,5 φορές υψηλότερες από τις εργοστασιακές τιμές.
Η αυστηρότερη μέτρηση θα επηρεάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς τα PHEV δεν θα είναι πλέον τόσο αποδοτικά στη μείωση του μέσου όρου εκπομπών CO2 του στόλου τους. Για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, πολλές εταιρείες έχουν ήδη στραφεί σε μεγαλύτερες μπαταρίες, αυξάνοντας την ηλεκτρική αυτονομία πέρα από τα 100 χιλιόμετρα. Όμως, αυτό έχει ως αποτέλεσμα υψηλότερο κόστος, γεγονός που μπορεί να περιορίσει τη ζήτηση.
Η BMW έχει εκφράσει την ανησυχία της, δηλώνοντας ότι οι νέοι κανονισμοί θα αυξήσουν σημαντικά το κόστος των PHEV, το οποίο τελικά θα επωμιστούν οι καταναλωτές. Από την πλευρά της, η Mercedes ζητά να επανεξεταστεί ο ρόλος των PHEV και των range extenders στην προσπάθεια μείωσης των εκπομπών.
Παρά τους νέους κανονισμούς, αρκετά PHEV που κυκλοφόρησαν το 2024 δεν επηρεάζονται άμεσα, καθώς πήραν έγκριση τύπου με το προηγούμενο σύστημα. Ανάμεσά τους είναι το Volkswagen Golf eHybrid, το οποίο διαθέτει μπαταρία 19,7 kWh και ηλεκτρική αυτονομία άνω των 140 χιλιομέτρων. Με τις νέες μετρήσεις, οι εκπομπές CO2 του θα αυξηθούν από 6 g/km σε 25 g/km το 2025 και 56 g/km το 2027.
Η αγορά των PHEV αντιμετωπίζει ήδη προκλήσεις. Το 2024, οι πωλήσεις στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 4%, με 956.851 ταξινομήσεις, ενώ τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) ξεπέρασαν τα 1,99 εκατομμύρια. Οι πωλήσεις premium PHEV αυξήθηκαν κατά 5,1%, αλλά οι mainstream επιλογές μειώθηκαν κατά 16%. Μάρκες όπως η Renault και η Stellantis έχουν ήδη αρχίσει να αποσύρουν PHEV μοντέλα, εστιάζοντας περισσότερο στα BEV.
Παρότι η αγορά των PHEV αναμένεται να παραμείνει σταθερή το 2025, η μείωση των τιμών των μπαταριών θα καταστήσει τα BEV ακόμα πιο προσιτά. Για παράδειγμα, στη Γερμανία, το VW Golf PHEV κοστίζει 43.000 ευρώ, ενώ το αμιγώς ηλεκτρικό ID.3 ξεκινά από 36.500 ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται επιδότηση 3.570 ευρώ.
Θα συνεχίσουν οι καταναλωτές να πληρώνουν περισσότερα για ένα PHEV, όταν τα BEV προσφέρουν χαμηλότερο κόστος λειτουργίας και συντήρησης; Η απάντηση θα καθορίσει τη μελλοντική πορεία της τεχνολογίας αυτής στην ευρωπαϊκή αγορά.