NEAPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η σκόνη από τα τακάκια των φρένων πιο επικίνδυνη από τα καυσαέρια ντίζελ

Μια νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον αποκαλύπτει ότι η σκόνη από τα τακάκια των φρένων μπορεί να είναι ακόμη πιο επιβλαβής από τις εκπομπές ντίζελ, καθώς περιέχει τοξικά υλικά που συνδέονται με αναπνευστικά προβλήματα και καρκίνο του πνεύμονα.

Οι ερευνητές ανέλυσαν διαφορετικούς τύπους τακακιών, όπως τα ημιμεταλλικά, τα οργανικά χωρίς αμίαντο και τα υβριδικά κεραμικά. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα οργανικά τακάκια χωρίς αμίαντο -τα οποία χρησιμοποιούνται ευρέως στις ΗΠΑ- ήταν τα πιο τοξικά, ακόμα πιο επικίνδυνα και από τα καυσαέρια ντίζελ. Αυτά τα τακάκια περιέχουν ίνες χαλκού, που χρησιμοποιούνται ως αντικαταστάτης του αμιάντου, αλλά έχουν συνδεθεί με σοβαρές παθήσεις του αναπνευστικού συστήματος.

Η πολιτεία της Καλιφόρνια και η Ουάσινγκτον έχουν ήδη θεσπίσει νομοθεσία για τη μείωση του χαλκού στα τακάκια, κυρίως για την προστασία της υδρόβιας ζωής. Παράλληλα, οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί Euro 7, που θα τεθούν σε ισχύ το 2026, θα περιλαμβάνουν για πρώτη φορά όρια και για τις εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα. Ωστόσο, η ρύπανση από τη φθορά των ελαστικών παραμένει μια εξίσου σημαντική αλλά παραγνωρισμένη περιβαλλοντική απειλή.

Ακόμη και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αν και παράγουν λιγότερη σκόνη λόγω της αναγεννητικής πέδησης, δεν εξαλείφουν το πρόβλημα, καθώς το μεγαλύτερο βάρος τους αυξάνει τη φθορά τόσο στα φρένα όσο και στα ελαστικά. Αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη για νέες τεχνολογίες που θα μειώσουν τις εκπομπές σωματιδίων, πέρα από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Στην Ευρώπη, τα οργανικά τακάκια χωρίς αμίαντο (Non-Asbestos Organic – NAO) χρησιμοποιούνται, αλλά σε μικρότερο βαθμό σε σχέση με τις ΗΠΑ. Στην ευρωπαϊκή αγορά, τα ημιμεταλλικά και τα κεραμικά τακάκια είναι πιο διαδεδομένα, καθώς προσφέρουν καλύτερη απόδοση και αντοχή στη φθορά, κάτι που είναι σημαντικό λόγω των υψηλότερων ταχυτήτων και των αυστηρότερων προδιαγραφών ασφαλείας.

Επιπλέον, οι κανονισμοί της ΕΕ έχουν περιορίσει τη χρήση ορισμένων υλικών, όπως ο χαλκός, που συναντάται συχνά στα οργανικά τακάκια. Η νομοθεσία Euro 7, που θα τεθεί σε ισχύ το 2026, θα επιβάλλει αυστηρότερα όρια στις εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα, γεγονός που ενδέχεται να επηρεάσει την παραγωγή και την εμπορία συγκεκριμένων τύπων τακακιών στην Ευρώπη.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!