Η ACEA, η ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης, πρότεινε στην ΕΕ δύο εναλλακτικές για τη μείωση των στόχων εκπομπών CO2 το 2025, επικαλούμενη την επιβράδυνση της αγοράς και τις χαμηλές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η γενική γραμματέας της ACEA, Sigrid de Vries, δήλωσε πρόσφατα ότι η ένωση αναγνωρίζει την ανάγκη επίτευξης των ευρωπαϊκών στόχων, οι οποίοι προβλέπουν μείωση των εκπομπών κατά 15% σε σχέση με το 2024, αλλά ζητά πιο ευέλικτη εφαρμογή.
Για να επιτευχθεί ο στόχος, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να αυξήσουν το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις πωλήσεις τους στο 20-25% φέτος, έναντι κάτω του 14% το 2024, μετά από οκτώ συνεχόμενα έτη ανόδου. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, οι εταιρείες αντιμετωπίζουν πρόστιμα 95 ευρώ ανά επιπλέον γραμμάριο CO2 ανά αυτοκίνητο, ποσό που θα μπορούσε να ανέλθει σε δισεκατομμύρια ευρώ.
Η ACEA προτείνει δύο λύσεις:
- Σταδιακή προσαρμογή, με το 90% των ταξινομήσεων το 2025 να συμμορφώνονται με τον στόχο και το 95% το 2026, παρόμοια με την εφαρμογή των μειώσεων το 2020-21.
- Μηχανισμό «πίστωσης», όπου οι κατασκευαστές θα μπορούν να εξισορροπούν τις εκπομπές τους σε βάθος τετραετίας (2025-2029).
Η συζήτηση αυτή λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο του «στρατηγικού διαλόγου» της ΕΕ με την αυτοκινητοβιομηχανία για το μέλλον του κλάδου, με σχετικό σχέδιο δράσης να αναμένεται στις 5 Μαρτίου.
Το Παρίσι στηρίζει την πρόταση της ACEA
Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην ΕΕ, φέρεται να υποστηρίζει τη λύση της ACEA για τον μηχανισμό «πίστωσης», σύμφωνα με έγγραφο που επικαλείται το Bloomberg. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν ελαφρώς τον Ιανουάριο, φτάνοντας το 15% του μεριδίου αγοράς, όμως παραμένουν χαμηλότερες από το απαιτούμενο επίπεδο για την επίτευξη των στόχων του 2025.
Σύμφωνα με την ACEA, η S&P Automotive προβλέπει αύξηση των πωλήσεων EVs κατά 40% φέτος, ανεβάζοντας το μερίδιό τους στο 19,7%. Η ACEA επισημαίνει ότι το επόμενο κύμα μείωσης εκπομπών (2030-2034) απαιτεί τα EVs να φτάσουν το 60-75% των πωλήσεων, ενόψει της απαγόρευσης πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035.
Δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα ή επιθετικές μειώσεις εκπομπών
Υπάρχει διαφωνία σχετικά με το ύψος των πιθανών προστίμων. Η ACEA εκτιμά ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης ενδέχεται να πληρώσουν σχεδόν 17 δισ. ευρώ φέτος, αν το μείγμα κινητήρων παραμείνει στα επίπεδα του 2024.
Ωστόσο, η περιβαλλοντική οργάνωση Transport & Environment υποστηρίζει ότι το πραγματικό ποσό μπορεί να είναι χαμηλότερο από 1 δισ. ευρώ. Ο Όμιλος Volkswagen, που ελέγχει το 25% της ευρωπαϊκής αγοράς, εκτιμά ότι θα μπορούσε να πληρώσει έως και 1,5 δισ. ευρώ σε πρόστιμα.
Η ACEA αναφέρει ότι οι κατασκευαστές έχουν τρεις επιλογές για να αποφύγουν τα πρόστιμα:
- Μείωση της παραγωγής θερμικών αυτοκινήτων
- Επιθετικές εκπτώσεις στα EVs για να αυξηθούν οι πωλήσεις
- Συμμετοχή σε «δεξαμενές εκπομπών» με τρίτες εταιρείες, πληρώνοντας ανταγωνιστές για να συμμορφωθούν με τους στόχους
Tesla και Volvo επωφελούνται από τις «δεξαμενές» εκπομπών
Αρκετοί κατασκευαστές επιλέγουν να συμμορφωθούν με τους στόχους αγοράζοντας δικαιώματα εκπομπών από άλλες εταιρείες. Οι Stellantis, Toyota, Ford, Mazda και Subaru έχουν ενταχθεί σε ένα σχήμα συμμόρφωσης με την Tesla, το οποίο εκτιμάται ότι θα αποφέρει περίπου 1 δισ. ευρώ στην αμερικανική εταιρεία.
Η Mercedes-Benz συνεργάζεται με τις Volvo, Polestar και Smart, σε μια συμφωνία που ενδέχεται να της κοστίσει έως 300 εκατ. ευρώ. Εν τω μεταξύ, η κινεζική BYD βρίσκεται σε προχωρημένες συνομιλίες για παρόμοια συμφωνία.
Renault: Χρηματοδότηση εκπτώσεων αντί για πληρωμή ανταγωνιστών
Ο CEO της Renault, Luca de Meo, δήλωσε ότι οι αυστηρότεροι στόχοι εκπομπών θα μειώσουν το περιθώριο κέρδους της εταιρείας κατά μία ποσοστιαία μονάδα, δηλαδή κατά περίπου 500 εκατ. ευρώ σε λειτουργικά κέρδη.
Αντί να πληρώσει ανταγωνιστές, η Renault προτιμά να επιδοτήσει τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με εκπτώσεις, ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσει τις τιμές των θερμικών μοντέλων της.
«Είναι κάπως σουρεαλιστικό το γεγονός ότι πρέπει να πληρώνουμε χρήματα σε μη ευρωπαϊκούς ανταγωνιστές για να συμμορφωθούμε με τους κανόνες της ΕΕ», δήλωσε ο de Meo, χαρακτηρίζοντας τη στρατηγική της Renault ως «πιο έξυπνη».
Ο Josep Maria Recasens, επικεφαλής στρατηγικής της Renault, εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι η ΕΕ θα προσαρμόσει τους κανόνες, δηλώνοντας πως «δεν πρόκειται για εγκατάλειψη ή καθυστέρηση των στόχων, αλλά για ευελιξία στον τρόπο επίτευξής τους».
BMW: Συμμόρφωση χωρίς εξωτερικές συμφωνίες
Ο τεχνικός διευθυντής του BMW Group, Frank Weber, ανέφερε ότι η εταιρεία του δεν θα χρειαστεί να προσφύγει σε συνεργασίες για να πετύχει τους στόχους του 2025.
Το 2024, το 22% των ταξινομήσεων της BMW στην Ευρώπη αφορούσε ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ στη Mini το ποσοστό ήταν 27%, σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce.
«Η BMW βρίσκεται σε ξεκάθαρη πορεία συμμόρφωσης με τους στόχους CO2 της ΕΕ για το 2025», δήλωσε ο Weber.