Οι διαφορές στην οδηγική κουλτούρα μεταξύ Ευρώπης και Κίνας φέρνουν στο προσκήνιο μια νέα συζήτηση για το τι θεωρείται πρακτικό στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου.
Στον παγκόσμιο χάρτη της αυτοκίνησης, μια νέα τεχνολογική κόντρα βρίσκεται σε εξέλιξη: φυσικά κουμπιά ή οθόνες αφής; Η συζήτηση δεν είναι πια θεωρητική, αλλά επηρεάζει άμεσα τον τρόπο που διαμορφώνονται τα εσωτερικά των σύγχρονων μοντέλων.
Οι Ευρωπαίοι οδηγοί φαίνεται να προτιμούν την απλότητα και τη λειτουργικότητα των φυσικών διακοπτών, ενώ στην Κίνα η τάση πηγαίνει στην ενσωμάτωση όσο το δυνατόν περισσότερων λειτουργιών μέσω μεγάλων οθονών και φωνητικών εντολών.
Αρκετοί ευρωπαϊκοί κατασκευαστές έχουν ήδη αρχίσει να αναπροσαρμόζουν την προσέγγισή τους. Η Volkswagen ήταν από τις πρώτες που αναγνώρισε πως η πλήρης εξάρτηση από τις οθόνες αφής δυσκόλευε την καθημερινή χρήση. Δεν είναι η μόνη: και άλλες μάρκες του Ομίλου VW, όπως η Skoda, η SEAT και η Cupra, επανεξετάζουν τον σχεδιασμό των εσωτερικών τους, ενώ και άλλοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές φαίνεται να ακολουθούν το ίδιο μονοπάτι.
Το βασικό επιχείρημα όσων επιλέγουν τα φυσικά κουμπιά είναι η άμεση πρόσβαση σε κρίσιμες λειτουργίες χωρίς να απαιτείται οπτική επαφή με την οθόνη. Παράλληλα, αυξάνεται η αίσθηση ελέγχου και μειώνεται η απόσπαση προσοχής κατά την οδήγηση. Αντίθετα, στην Κίνα η οδηγική εμπειρία προσεγγίζεται περισσότερο ως τεχνολογική επίδειξη, με έμφαση στην ψηφιακή διεπαφή, την τεχνητή νοημοσύνη και την ολιστική συνδεσιμότητα.
Η διαφορά αυτή σχετίζεται και με το ηλικιακό προφίλ των αγοραστών: στην Ευρώπη, ο μέσος ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι 56 ετών, ενώ στην Κίνα κάτω από τα 35. Αυτό επηρεάζει και τις προσδοκίες από τη χρήση: οι μεγαλύτεροι οδηγοί επιθυμούν εργονομία και σταθερότητα, ενώ οι νεότεροι συχνά επιλέγουν τεχνολογία, καινοτομία και συνδεδεμένες λειτουργίες.
Η τάση πάντως δείχνει πως στο μέλλον θα υπάρξει διαφοροποίηση όχι μόνο στον σχεδιασμό, αλλά και στις ίδιες τις εκδόσεις των μοντέλων, ανάλογα με την αγορά. Οι ευρωπαϊκές εκδόσεις πιθανόν να διατηρήσουν περισσότερους φυσικούς διακόπτες, ενώ τα μοντέλα που προορίζονται για την Ασία να συνεχίσουν στον δρόμο της οθόνης και των φωνητικών βοηθών.
Σε κάθε περίπτωση, το αυτοκίνητο του αύριο δεν θα είναι ίδιο για όλους – και αυτό είναι ίσως το πιο ρεαλιστικό σενάριο σε έναν κόσμο με τόσο διαφορετικές συνήθειες και απαιτήσεις.