Η μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία στοιχείων μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στον κόσμο, η CATL, δηλώνει ανοιχτά ότι η τεχνολογία στερεού ηλεκτρολύτη δεν είναι ώριμη για ευρεία χρήση, παρά τις μεγάλες υποσχέσεις της.
Οι μπαταρίες στερεού ηλεκτρολύτη θεωρούνται εδώ και χρόνια το επόμενο μεγάλο βήμα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Υπόσχονται αυτονομία άνω των 1.000 χιλιομέτρων, υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, χαμηλότερο βάρος και καλύτερη ασφάλεια σε σχέση με τις σημερινές μπαταρίες ιόντων λιθίου. Ωστόσο, σύμφωνα με τον CEO της CATL, Robin Zeng, η πραγματικότητα είναι διαφορετική.
Σε συνέντευξή του στους Financial Times, ο επικεφαλής της κινεζικής εταιρείας -η οποία κατέχει το 37% της παγκόσμιας αγοράς στοιχείων μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα- δήλωσε ότι οι μπαταρίες στερεού ηλεκτρολύτη «δεν λειτουργούν αρκετά καλά, δεν έχουν την απαιτούμενη αντοχή και συνεχίζουν να παρουσιάζουν προβλήματα ασφάλειας». Παρότι η CATL επενδύει πάνω από δέκα χρόνια σε αυτή την τεχνολογία, ο ίδιος εμφανίστηκε επιφυλακτικός για την ωριμότητά της.
Σύμφωνα με τον Zeng, το βασικό πρόβλημα είναι το καθαρό μέταλλο λιθίου που χρησιμοποιείται ως άνοδος. Αν και προσφέρει εξαιρετική αγωγιμότητα, η χρήση του απαιτεί υψηλή πίεση για την ομαλή λειτουργία των στοιχείων. Αυτό δημιουργεί προβλήματα αξιοπιστίας και κινδύνους ασφάλειας – ιδιαίτερα σε περίπτωση μηχανικής βλάβης ή ατυχήματος, όπου το μέταλλο λιθίου μπορεί να αντιδράσει με την υγρασία και να προκαλέσει ανάφλεξη.
Επιπλέον, κατά τους κύκλους φόρτισης και εκφόρτισης, το μέταλλο λιθίου διαστέλλεται και συστέλλεται, προκαλώντας σταδιακή φθορά και μείωση της διάρκειας ζωής της μπαταρίας. Αυτά τα τεχνικά εμπόδια εξηγούν γιατί η CATL δεν βλέπει πιθανή την εμπορική διάθεση αυτών των μπαταριών πριν περάσει τουλάχιστον μία δεκαετία.
Η εναλλακτική, σύμφωνα με την εταιρεία, βρίσκεται στις μπαταρίες ημι-στερεού ηλεκτρολύτη και στις μπαταρίες ιόντων νατρίου. Η CATL έχει ήδη πρωτότυπα που χρησιμοποιούν νάτριο, προσφέροντας χαμηλότερο κόστος, μειωμένο βάρος και σημαντική αύξηση της αυτονομίας σε σχέση με τις σημερινές λύσεις λιθίου.
Την ίδια στιγμή, άλλες εταιρείες όπως η SAIC, η NIO, η Changan και η Stellantis συνεργάζονται ή δοκιμάζουν διαφορετικές εκδοχές στερεού ηλεκτρολύτη.
- Η Changan έχει ανακοινώσει πιλοτικές εφαρμογές για το 2027
- Η Stellantis μαζί με την Factorial σκοπεύουν να έχουν στόλο δοκιμών εντός του 2026
- Οι Toyota και Nissan στοχεύουν στο 2028,
- Οι BMW και η Mercedes δοκιμάζουν ήδη τα πρώτα τους πρωτότυπα με χρονικό ορίζοντα το 2030.
Παρά την πρόοδο, η δήλωση του CEO της CATL λειτουργεί ως υπενθύμιση ότι η τεχνολογία στερεού ηλεκτρολύτη εξακολουθεί να βρίσκεται σε στάδιο πειραματισμού και δεν είναι ακόμη ώριμη για μαζική παραγωγή. Μέχρι τότε, η εξέλιξη θα συνεχίσει με πιο ρεαλιστικές και τεχνικά ώριμες λύσεις.