NEAPINED

Μελέτη της T&E ζητά περιορισμό στο ύψος του εμπρός μέρους των SUV

Η ευρωπαϊκή περιβαλλοντική οργάνωση T&E προειδοποιεί για αυξημένο κίνδυνο ατυχημάτων με παιδιά και προτείνει αυστηρά όρια στο σχεδιασμό των SUV και pick-up.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Transport & Environment (T&E), ο αυξανόμενος αριθμός SUV και pick-up με υπερυψωμένο εμπρός μέρος δημιουργεί σοβαρά προβλήματα ορατότητας για τους οδηγούς, ιδίως όσον αφορά την ανίχνευση παιδιών μπροστά από το αυτοκίνητο.

Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Loughborough και περιλάμβανε δοκιμές σε μοντέλα όπως ο RAM TRX και η Land Rover Defender.

Τα αποτελέσματα δείχνουν πως παιδιά ηλικίας έως και 9 ετών δεν γίνονται ορατά από τη θέση του οδηγού όταν στέκονται ακριβώς μπροστά σε τέτοιου είδους αυτοκίνητα.

Στην περίπτωση του RAM TRX, το εμπρός μέρος έχει ύψος περίπου 130 εκατοστά και της Defender 115 εκατοστά, τη στιγμή που αυτοκίνητα όπως το VW Golf (75 εκ.) προσφέρουν σαφώς καλύτερη ορατότητα. Βελτίωση στην ορατότητα αρχίζει να παρατηρείται κάτω από το όριο των 85 εκατοστών.

Η T&E υπογραμμίζει πως το πρόβλημα δεν είναι θεωρητικό. Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται αύξηση σε περιστατικά σύγκρουσης ή παρά λίγο ατυχημάτων με πεζούς, ειδικά κατά την κίνηση σε χαμηλές ταχύτητες, στο παρκάρισμα ή σε εισόδους ιδιωτικών χώρων.

Τα παιδιά είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένα: από τα περίπου 430 παιδιά που σκοτώνονται ετησίως στην κυκλοφορία στην Ευρώπη, το 1/3 χάνει τη ζωή του ως πεζός.

Η οργάνωση επισημαίνει ότι η μέση αύξηση στο ύψος του εμπρός μέρους των αυτοκινήτων στην ΕΕ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Νορβηγία είναι σταθερή. Από το 2010 έως το 2023, το μέσο ύψος ανέβηκε από τα 76,9 στα 83,8 εκατοστά – αύξηση περίπου 0,5 εκατοστά τον χρόνο.

Αν συνεχιστεί αυτή η τάση, ως το 2040 αναμένεται να φτάσει τα 92 εκατοστά, με ολοένα και περισσότερα μοντέλα να ξεπερνούν το 1 μέτρο.

Η T&E εντοπίζει την αύξηση αυτή στην άνοδο των SUV, τα οποία το 2024 αποτέλεσαν πάνω από το 50% των νέων ταξινομήσεων στην Ευρώπη. Εταιρείες όπως η Jeep και η Jaguar Land Rover έχουν ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά πωλήσεων μοντέλων με ύψος εμπρός μέρους άνω του ενός μέτρου, με το Ηνωμένο Βασίλειο να ξεχωρίζει, παρά το μικρότερο μερίδιο συνολικών πωλήσεων.

Οι κατασκευαστές υποστηρίζουν πως το αυξημένο ύψος εξυπηρετεί τη δημιουργία μεγαλύτερων ζωνών παραμόρφωσης για την προστασία των επιβατών. Ωστόσο, οι υφιστάμενες αξιολογήσεις ασφάλειας (όπως τα Euro NCAP crash tests) εστιάζουν κυρίως στην παθητική ασφάλεια και όχι στην εξωτερική ορατότητα ή στην πρόληψη σύγκρουσης με πεζούς σε χαμηλές ταχύτητες.

Ακόμα και τα σύγχρονα αυτόματα φρένα έκτακτης ανάγκης (AEB), τα οποία είναι υποχρεωτικά για νέα μοντέλα από τον Ιούλιο του 2024, δεν αρκούν για να καλύψουν τις «τυφλές ζώνες» που δημιουργούνται από τα υπερυψωμένα εμπρός τμήματα – ειδικά σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού ή βροχής.

Οι δοκιμές της T&E κατέδειξαν πως ακόμα και με την υποστήριξη κάμερας και AEB, ένα παιδί που στέκεται ακίνητο ακριβώς μπροστά από ένα SUV παραμένει αόρατο για το σύστημα. Ως απάντηση, η T&E καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις νομοθετικής ρύθμισης σε ευρωπαϊκό επίπεδο:

  • Θέσπιση μέγιστου ύψους εμπρός μέρους στα 85 εκατοστά για όλα τα νέα αυτοκίνητα από το 2035
  • Καταγραφή του ύψους της μάσκας στα επίσημα έγγραφα των αυτοκινήτων από το 2030
  • Υποχρεωτικός έλεγχος ορατότητας παιδιών για όλα τα νέα μοντέλα
  • Ενσωμάτωση πραγματικών δοκιμών ορατότητας σε πεζούς στα crash tests

Η προτεινόμενη τιμή των 85 εκατοστών βασίζεται σε μετρήσεις του κέντρου μάζας για το 95% των ενήλικων γυναικών και για παιδιά άνω των 11 ετών, με στόχο όχι μόνο την καλύτερη ορατότητα αλλά και τη μείωση της επικινδυνότητας σε περίπτωση πρόσκρουσης.

Για τις ευρωπαϊκές πόλεις και κοινότητες, η αύξηση του μεγέθους και της μάζας των αυτοκινήτων δημιουργεί επιπλέον προκλήσεις στον σχεδιασμό του δημόσιου χώρου, την ασφάλεια σχολικών διαδρομών και τη ροή της κυκλοφορίας. Η T&E εκτιμά ότι η ψήφιση σχετικής νομοθεσίας έως το 2027 θα επιτρέψει στην αυτοκινητοβιομηχανία να προσαρμοστεί εγκαίρως και χωρίς αιφνιδιασμούς.

Πηγή: auto-motor-und-sport.de

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!