Η Stellantis εξελίσσει ένα 3τάχυτο κιβώτιο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με στόχο τη βελτιστοποίηση των δυνατοτήτων εκτός δρόμου – και όχι μόνο.
Ενώ τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αρκούνται σε μία σχέση μετάδοσης λόγω του μεγάλου εύρους λειτουργίας του ηλεκτροκινητήρα, η Stellantis φαίνεται πως πηγαίνει κόντρα στο ρεύμα. Η εταιρεία κατοχύρωσε στις ΗΠΑ την πατέντα ενός τριτάχυτου κιβωτίου για ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης (EDM – Electric Drive Module), το οποίο ενσωματώνει τέσσερις συμπλέκτες και στοχεύει σε χρήση σε μοντέλα όπως τα Jeep και Ram.
Η λογική δεν είναι βελτίωση επιδόσεων στον αυτοκινητόδρομο, αλλά η ενίσχυση της ικανότητας κίνησης σε δύσκολες συνθήκες. Το πρώτο «κοντό» γρανάζι λειτουργεί σαν σχέση υποπολλαπλασιασμού, δηλαδή σαν μια μορφή «κοντού» για πολύ χαμηλές ταχύτητες, όπου προτεραιότητα είναι η μέγιστη ροπή. Αυτό μπορεί να φανεί χρήσιμο όχι μόνο σε αναβάσεις ή περάσματα σε βράχους, αλλά και σε οδήγηση σε άμμο, χιόνι ή κατά τη ρυμούλκηση.
Η μεσαία σχέση είναι αυτή που προορίζεται για καθημερινή χρήση, προσφέροντας ισορροπία μεταξύ ροπής και απόδοσης. Τέλος, η τρίτη σχέση -με αναλογία 1:1- λειτουργεί ως άμεση μετάδοση για πιο αποδοτική λειτουργία σε υψηλές ταχύτητες, κυρίως στον αυτοκινητόδρομο. Έτσι, το σύστημα υπόσχεται καλύτερη ενεργειακή απόδοση, διατηρώντας τον ή τους ηλεκτροκινητήρες στο βέλτιστο εύρος λειτουργίας τους.
Σε αντίθεση με τα 2τάχυτα κιβώτια που έχουν ήδη παρουσιαστεί σε μοντέλα όπως η Porsche Taycan, η Mercedes CLA και ο Audi e-tron GT, το 3τάχυτο της Stellantis φαίνεται να απευθύνεται σε πολύ πιο εξειδικευμένο κοινό. Η αρχιτεκτονική του μπορεί να υποστηρίξει κίνηση είτε στον εμπρός, είτε στον πίσω, είτε και στους τέσσερις τροχούς, ενώ προβλέπεται δυνατότητα συνδυασμού με διαφορικά είτε μπλοκέ είτε ελεύθερα, είτε μηχανικά είτε ηλεκτρονικά.
Το μειονέκτημα του συστήματος -όπως συχνά με κάθε σύνθετη λύση- είναι η πολυπλοκότητα και το ενδεχόμενο αυξημένου κόστους ή μειωμένης αξιοπιστίας σε σχέση με την πιο απλή μονοβάθμια λύση.
Ωστόσο, η Stellantis φαίνεται να στοχεύει σε μοντέλα όπου οι δυνατότητες εκτός δρόμου αποτελούν βασικό ζητούμενο, όπως το ηλεκτρικό Jeep Recon ή μελλοντικά Ram. Σε αυτά τα πλαίσια, μια λύση σαν αυτή μπορεί να δικαιολογηθεί και να διαφοροποιήσει τη Stellantis από τον ανταγωνισμό σε ένα πεδίο όπου η πλειοψηφία των ηλεκτρικών δεν έχει καν σχέση μετάδοσης.
Το αν το κιβώτιο φτάσει τελικά στην παραγωγή είναι αβέβαιο, όμως το πακέτο δείχνει ενδιαφέρον για όσους θέλουν ένα ηλεκτρικό που να κινείται με αυτοπεποίθηση και εκτός δρόμου, χωρίς τους περιορισμούς των μονοτάχυτων μεταδόσεων.