NEAPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Σε λίγα χρόνια, η αλλαγή μπαταρίας σε ηλεκτρικό θα κοστίζει λιγότερο από επισκευή κινητήρα βενζίνης

Παρατηρώντας τη ραγδαία πτώση στις τιμές των μπαταριών, όλα δείχνουν ότι σύντομα η επισκευή της μπαταρίας θα κοστίζει λιγότερο από μια σοβαρή επισκευή ενός θερμικού κινητήρα βενζίνης – Μια εξέλιξη που αλλάζει τα δεδομένα και για την αγορά των μεταχειρισμένων.

Μία από τις πιο συχνές ανησυχίες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ειδικά στην αγορά των μεταχειρισμένων, είναι το κόστος αντικατάστασης της μπαταρίας. Αν και οι κατασκευαστές προσφέρουν ήδη πολυετείς εγγυήσεις (συνήθως 8 έτη), η σκέψη ενός μελλοντικού κόστους αρκετών χιλιάδων ευρώ έχει λειτουργήσει αποτρεπτικά για πολλούς υποψήφιους αγοραστές. Όμως, η εικόνα αυτή αλλάζει με γοργούς ρυθμούς.

Σύμφωνα με προβλέψεις από τον επενδυτικό οίκο Goldman Sachs, μέσα στο 2026 η τιμή των στοιχείων μπαταριών αναμένεται να πέσει στα 80 δολάρια ανά kWh, από περίπου 150 δολάρια το 2023. Μέχρι το 2030, η τιμή εκτιμάται ότι θα υποχωρήσει ακόμη περισσότερο, στα 64 δολάρια ανά kWh. Ακόμη πιο αισιόδοξες είναι οι προβλέψεις του οργανισμού RMI, που εκτιμά ότι ως το τέλος της δεκαετίας οι μπαταρίες θα φτάσουν ακόμη και στα 50 δολάρια ανά kWh για τα πακέτα και 35 δολάρια για τα μεμονωμένα στοιχεία.

Αυτό σημαίνει στην πράξη ότι ένα πακέτο 75 kWh -μια τυπική χωρητικότητα για μεσαία και άνω ηλεκτρικά αυτοκίνητα- ενδέχεται να κοστίζει λιγότερο από 3.000 ευρώ για αντικατάσταση. Σημερινές τιμές για πλήρη αντικατάσταση μπαταρίας, όπως στο Tesla Model 3, ξεπερνούν τα 16.000 ευρώ. Αν όμως η τάση συνεχιστεί, σύντομα η αλλαγή μπαταρίας θα κοστίζει λιγότερο από την αντικατάσταση ενός θερμικού κινητήρα σε αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης.

Σε αυτό προστίθενται δύο ακόμη τάσεις: η δυνατότητα πώλησης ή επαναχρησιμοποίησης της παλιάς μπαταρίας, και η εξέλιξη της τεχνολογίας ανακατασκευής. Οι παλιές μπαταρίες, εφόσον διατηρούν σημαντικό ποσοστό από την αρχική τους χωρητικότητα, μπορούν να αξιοποιηθούν σε στατικές εφαρμογές, μειώνοντας περαιτέρω το καθαρό κόστος της αντικατάστασης. Ορισμένοι αναλυτές προβλέπουν ότι στο μέλλον το τελικό κόστος για τον ιδιοκτήτη μπορεί να πέσει κάτω και από τα 1.500 ευρώ για ένα πλήρες πακέτο.

Η πτώση του κόστους προκύπτει κυρίως από την τεχνολογική πρόοδο — με πιο σημαντική την εξάπλωση των μπαταριών LFP (λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος), που έχουν μικρότερη ανάγκη σε ακριβά μέταλλα όπως το κοβάλτιο ή το νικέλιο. Επιπλέον, οι γραμμές παραγωγής εξελίσσονται, αυξάνεται η ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών και ενισχύεται η δυνατότητα ανακύκλωσης υλικών, που μειώνουν το συνολικό κόστος κατασκευής.

Όλα τα παραπάνω δείχνουν μια καθοδική πορεία στις τιμές των μπαταριών που δεν ευνοεί μόνο την αγορά των καινούριων ηλεκτρικών, αλλά καθησυχάζει και όσους σκέφτονται την αγορά μεταχειρισμένου. Με πιο οικονομική την αντικατάσταση μπαταρίας και με αυξανόμενη διαθεσιμότητα αξιόπιστων δεδομένων για τη φθορά, η μεταχειρισμένη αγορά των ηλεκτρικών αναμένεται να αποκτήσει πολύ μεγαλύτερη δυναμική μέσα στα επόμενα χρόνια.

Η συζήτηση, λοιπόν, γύρω από το «τι θα γίνει όταν χαλάσει η μπαταρία;» αλλάζει. Αντί για μια δαπανηρή και προβληματική διαδικασία, φαίνεται πως σε λίγα χρόνια θα αποτελεί μια προβλέψιμη και οικονομικά βιώσιμη συντήρηση – πιθανόν και πιο φθηνή από τη συντήρηση που απαιτεί ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!