Παρά την αρχική πρόθεση για πλήρη στροφή στην ηλεκτροκίνηση, η Volkswagen επιστρέφει στους θερμικούς κινητήρες με ένα νέο σχέδιο πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, βλέποντας πως η αγορά δεν είναι ακόμη έτοιμη για ριζική αλλαγή.
Η αρχική πρόβλεψη της Volkswagen για μετάβαση σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2026 φαίνεται πλέον ανέφικτη. Ενώ η εταιρεία είχε υποσχεθεί ότι δεν θα επενδύσει άλλο στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, μόλις λίγους μήνες πριν την αυτοεπιβαλλόμενη προθεσμία ενεργοποίησε το «Project Nova», ένα νέο πρόγραμμα ανάπτυξης θερμικών και υβριδικών κινητήρων, εστιάζοντας κυρίως στα πολυτελή και υψηλών επιδόσεων μοντέλα.
Η απόφαση αυτή δεν είναι αποκομμένη από τη συγκυρία. Τα ηλεκτρικά μοντέλα, ειδικά στις πολυτελείς κατηγορίες, δεν έχουν σημειώσει την αναμενόμενη εμπορική επιτυχία.
Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Porsche: η Taycan, που πριν λίγα χρόνια θεωρήθηκε η νέα ναυαρχίδα της ηλεκτροκίνησης, σήμερα καταγράφει χαμηλές πωλήσεις, παρά την αναβάθμισή του. Έτσι, η Porsche επιστρέφει σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ η Bentley και η Lamborghini έχουν ήδη παγώσει την εξέλιξη των πρώτων τους ηλεκτρικών μοντέλων, περιμένοντας να διαμορφωθεί πιο ώριμα η αγορά.
Το «Project Nova» στοχεύει στη δημιουργία μιας νέας τεχνολογικής βάσης για θερμικά και plug-in υβριδικά μοντέλα, η οποία θα αφορά μεγάλες μπερλίνες, SUV και σπορ αυτοκίνητα. Βασικό στοιχείο του σχεδίου είναι η λεγόμενη «αρχιτεκτονική ζωνών», που αντικαθιστά δεκάδες επί μέρους μονάδες ελέγχου με ισχυρότερους κεντρικούς υπολογιστές. Η λύση αυτή υπόσχεται μείωση του βάρους, χαμηλότερο κόστος και πιο αποδοτική λειτουργία των βοηθητικών συστημάτων.
Παράλληλα, η Volkswagen εξετάζει νέες συνεργασίες. Για τα ηλεκτρικά της μοντέλα προσβλέπει στη Rivian, ενώ για τη νέα πλατφόρμα ανάπτυξης λογισμικού συζητά με την Applied Intuition. Ωστόσο, η απαίτηση των 4 δισ. ευρώ από την αμερικανική εταιρεία για την ανάπτυξη μιας πλήρους τεχνικής ομάδας θεωρήθηκε υπερβολική. Έτσι, εναλλακτικά εξετάζεται η τεχνική αναβάθμιση των υφιστάμενων συστημάτων που χρησιμοποιούνται σήμερα σε Porsche και Audi.
Όλα αυτά δείχνουν ότι ο όμιλος Volkswagen δεν είναι έτοιμος -και ίσως ούτε πρόθυμος- να εγκαταλείψει τους θερμικούς κινητήρες. Αντίθετα, επιχειρεί να τους εξελίξει, αναγνωρίζοντας ότι η αγορά απέχει ακόμα από την πλήρη υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, ειδικά στα πολυτελή μοντέλα υψηλής απόδοσης.