NEAPINEDΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ηλεκτρικά vs θερμικά: Τέσσερις φορές λιγότερες εκπομπές για τα BEV

Νέα στοιχεία δείχνουν ότι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα παράγουν σχεδόν τέσσερις φορές λιγότερες εκπομπές από τα βενζινοκίνητα, κυρίως λόγω της στροφής της Ευρώπης στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Σύμφωνα με νέα μελέτη του International Council on Clean Transportation (ICCT), τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) εκπέμπουν κατά 73% λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα μοντέλα, όταν εξεταστεί ο πλήρης κύκλος ζωής τους – από την παραγωγή και χρήση, μέχρι την ανακύκλωση. Το ποσοστό αυτό είναι 24% βελτιωμένο σε σχέση με την αντίστοιχη μελέτη του ICCT το 2021, με βασικό παράγοντα τη σταδιακή «πράσινη μετάβαση» στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη.

Η μελέτη αναφέρει πως ένα μέσο BEV εκπέμπει 63 γραμμάρια CO₂ ανά χιλιόμετρο, τιμή που μπορεί να περιοριστεί στα 52 g/km όταν φορτίζεται αποκλειστικά με ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Στον αντίποδα, ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο εκπέμπει 235 g/km, ενώ τα πετρελαιοκίνητα βρίσκονται κοντά, με 234 g/km. Τα στοιχεία αφορούν μεσαίου μεγέθους επιβατικά αυτοκίνητα που πωλούνται εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην Ευρώπη αντιστοιχεί πλέον στο 56% του συνολικού μείγματος, ενώ έως το 2045 το ποσοστό αυτό προβλέπεται να φτάσει στο 86%. Όπως σημειώνει το ICCT, αν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραχθεί και λειτουργήσει εξ ολοκλήρου με «πράσινη» ενέργεια, τότε το πλεονέκτημα σε εκπομπές CO₂ μπορεί να φτάσει έως και το 78%.

Ιδιαίτερη σημασία έχει και η φάση της παραγωγής, αφού εκεί εντοπίζεται το μεγαλύτερο μέρος των εκπομπών για τα ηλεκτρικά. Συγκεκριμένα, η κατασκευή του ίδιου του αυτοκινήτου, η παραγωγή των στοιχείων μπαταριών και η προέλευση του ηλεκτρικού ρεύματος συνθέτουν το αποτύπωμα άνθρακα. Το ICCT επισημαίνει ότι το «οικολογικό κόστος» της μπαταρίας αντισταθμίζεται μετά από περίπου 17.000 χιλιόμετρα χρήσης.

Στον αντίποδα, τα υβριδικά μοντέλα παρουσιάζουν περιορισμένα οφέλη. Τα HEV εκπέμπουν κατά μέσο όρο 188 g/km, μειώνοντας τις εκπομπές μόνο κατά 20% έναντι των συμβατικών. Τα plug-in υβριδικά (PHEV) βρίσκονται λίγο καλύτερα, στα 163 g/km (περίπου 30% μείωση), καθώς σύμφωνα με το ICCT δεν χρησιμοποιούνται τόσο συχνά σε ηλεκτρική λειτουργία όσο αναμενόταν.

Ακόμη και τα αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου (FCEV) εμφανίζουν μέσο όρο εκπομπών 175 g/km, σχεδόν αντίστοιχο των υβριδικών, αφού το μεγαλύτερο μέρος του υδρογόνου σήμερα παράγεται από φυσικό αέριο. Αν όμως το υδρογόνο παραγόταν αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές, το θεωρητικό πλεονέκτημα στις εκπομπές θα μπορούσε να φτάσει στο 79%.

Σύμφωνα με τη δρα Marta Negri του ICCT, «τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται πιο καθαρά στην Ευρώπη ταχύτερα από όσο περιμέναμε και ξεπερνούν σε απόδοση κάθε άλλη τεχνολογία – ακόμα και τα plug-in υβριδικά». Επιπλέον, η βελτίωση των ηλεκτρικών κινητήρων σε όρους ενεργειακής απόδοσης ενισχύει ακόμη περισσότερο αυτή τη δυναμική.

Το ICCT καταλήγει πως τα BEV είναι η μοναδική τεχνολογία που σήμερα μπορεί να επιφέρει σημαντική μείωση εκπομπών σε ευρεία κλίμακα, καθώς όσα αυτοκίνητα πωλούνται σήμερα θα παραμείνουν κατά μέσο όρο 20 χρόνια σε κυκλοφορία. Με έναν ενεργειακό ορίζοντα όλο και πιο «πράσινο», το πλεονέκτημα των ηλεκτρικών προβλέπεται να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο στο μέλλον.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!