Αφού για χρόνια πάλευαν με τα όρια ρύπων και τις μπαταρίες, οι ΗΠΑ αποφάσισαν πως ο ήχος ενός V8 είναι τελικά πιο σημαντικός από την κλιματική αλλαγή. Η EPA καταργεί τους περιορισμούς εκπομπών και βάζει στο συρτάρι τα σχέδια για ηλεκτροκίνηση — γιατί όπως φαίνεται, το μέλλον μυρίζει βενζίνη.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες αλλάζουν ριζικά πορεία στην περιβαλλοντική τους πολιτική για τα αυτοκίνητα. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος (EPA) ανακοίνωσε επίσημα την πρόθεσή της να καταργήσει την επονομαζόμενη ρύθμιση «Endangerment Finding» του 2009, η οποία αποτελούσε το νομικό θεμέλιο για τον περιορισμό των εκπομπών CO₂ και άλλων αερίων του θερμοκηπίου από τα οχήματα.
Η ανακοίνωση έγινε από τον νέο επικεφαλής της EPA, Lee Zeldin, ο οποίος διορίστηκε από τον πρόεδρο Donald Trump μετά την πολιτική αλλαγή του 2025. Σύμφωνα με τον ίδιο, η μέχρι τώρα στρατηγική της υπηρεσίας είχε επιβάλει υπερβολικό κόστος σε οικογένειες και επιχειρήσεις, το οποίο υπολογίζεται σε πάνω από ένα τρισεκατομμύριο δολάρια. Ο Zeldin χαρακτήρισε τη νέα κατεύθυνση ως τη «μεγαλύτερη απορρύθμιση στην ιστορία των ΗΠΑ».
Η ουσία της αλλαγής είναι ότι καταργούνται οι προγραμματισμένοι αυστηροί κανονισμοί για τις εκπομπές CO₂ που είχαν προγραμματιστεί να τεθούν σε ισχύ από το 2027. Οι κανονισμοί αυτοί θα είχαν αναγκάσει τους κατασκευαστές να στραφούν μαζικά στην ηλεκτροκίνηση, καθιστώντας σχεδόν αδύνατη την εμπορική επιβίωση των μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Με την κατάργηση των περιορισμών, ουσιαστικά ακυρώνεται κάθε πιθανότητα απαγόρευσης των θερμικών κινητήρων στις ΗΠΑ. Αυτό μεταφράζεται ήδη σε κινήσεις από πλευράς κατασκευαστών: χαρακτηριστικό παράδειγμα η επαναφορά του Ram 1500 με τον V8 Hemi κινητήρα 5,7 λίτρων – ένα μοντέλο που θεωρείται πλέον «σύμβολο αντίδρασης» στη μέχρι πρότινος περιβαλλοντική πολιτική.
Η αντίδραση στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι μικτή. Ο οργανισμός SEMA (Specialty Equipment Market Association), που εκπροσωπεί εταιρείες aftermarket εξαρτημάτων και επιδόσεων, υποδέχθηκε θετικά την αλλαγή, μιλώντας για επιστροφή στην «ελευθερία επιλογής». Από την άλλη, ο σύνδεσμος μεγάλων κατασκευαστών -μεταξύ των οποίων οι Ford, Toyota, BMW και Volkswagen- δηλώνει επιφυλακτικός.
Αν και παραδέχονται ότι οι υφιστάμενοι κανόνες ήταν αυστηροί, εξακολουθούν να βλέπουν τη μείωση των εκπομπών CO₂ ως βασικό στόχο, απλώς προσαρμοσμένο στις συνθήκες της αγοράς. Σε αυτό το πλαίσιο, αρκετοί εξετάζουν ενίσχυση της παρουσίας τους στα υβριδικά συστήματα, τα οποία συνδυάζουν εμπορική βιωσιμότητα με μειωμένες εκπομπές.
Σφοδρές είναι οι αντιδράσεις από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, που προειδοποιούν πως η κατάργηση των ρυθμίσεων απειλεί να ακυρώσει την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στο μέτωπο της κλιματικής αλλαγής. Παράλληλα, νομικοί κύκλοι εκφράζουν αμφιβολίες για το κατά πόσον η EPA έχει την εξουσία να αναιρέσει το «Endangerment Finding» χωρίς κοινοβουλευτική διαδικασία. Ήδη έχουν προαναγγελθεί προσφυγές στα δικαστήρια, ενώ υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ είχε αναγνωρίσει τα αέρια του θερμοκηπίου ως νομικά ρυθμιζόμενους ρύπους.
Με αυτή την κίνηση, η κυβέρνηση Trump στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα αλλαγής πορείας στην αμερικανική περιβαλλοντική πολιτική. Οι επιπτώσεις δεν θα περιοριστούν μόνο στις ΗΠΑ, αλλά αναμένεται να επηρεάσουν και τις διεθνείς στρατηγικές των αυτοκινητοβιομηχανιών, ειδικά σε ό,τι αφορά τις προτεραιότητες εξέλιξης ανά περιοχή. Το μέλλον της αυτοκίνησης στις ΗΠΑ επιστρέφει -τουλάχιστον προσωρινά- στη θερμική εποχή, με τον ήχο ενός V8 να αντικαθιστά (ξανά) το βουητό του ηλεκτροκινητήρα.

