Η αμερικανική εταιρεία θα εξελίξει μια οικογένεια ηλεκτρικών αυτοκινήτων πάνω σε νέα αρχιτεκτονική, με πρώτο ένα μεσαίο pick-up πολύ κάτω από τις 30.000 ευρώ.
Η Ford ανακοίνωσε ότι θα εξελίξει μια σειρά προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων βασισμένων στη νέα Universal EV Platform, η οποία προέκυψε μέσα από ένα μυστικό πρόγραμμα διάρκειας τριών ετών. Πρώτο θα είναι ένα μεσαίο, διπλοκάμπινο pick-up που αναμένεται το 2027, με τιμή εκκίνησης περί τα €27.000 (από $30.000).
Ο CEO της Ford, Jim Farley, ανέφερε ότι θα ακολουθήσουν κι άλλα μοντέλα. Η εταιρεία υπαινίσσεται hatchback, crossover, van και τριθέσιο κατά μήκος SUV, με στόχευση σε ανάλογα επίπεδα τιμής. Τα αυτοκίνητα θα κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Ford στο Louisville (Κεντάκι) με προοπτική παγκόσμιας διάθεσης, όπως είπε ο Farley, «from Kentucky to the world».
Η επιλογή παραγωγής στις ΗΠΑ και εξαγωγών διεθνώς εκλαμβάνεται ως θετική για τη χώρα και ειδικά για την κυβέρνηση, με τον πρόεδρο Donald Trump να πιστώνεται πολιτικά το όφελος, στον απόηχο πρόσφατων εμπορικών συμφωνιών με Ηνωμένο Βασίλειο και ΕΕ που μείωσαν δασμούς εισαγωγής για αμερικανικά αυτοκίνητα.
Σήμερα, το φθηνότερο ηλεκτρικό της Ford στην Ευρώπη είναι η Puma Gen-E, με τιμή που ξεκινά γύρω στα €35.000 (από £29.995 στο Ηνωμένο Βασίλειο). Η νέα, κλιμακούμενη πλατφόρμα, όπως έχει ήδη συζητηθεί, μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για μικρότερα αυτοκίνητα, ως πνευματικούς συνεχιστές των Fiesta και Focus.
Το πρώτο νέο ηλεκτρικό στο πλάνο έχει σχεδιαστεί με το βλέμμα στην αμερικανική αγορά, απέναντι και στο Amazon-backed Slate Truck, ενισχύοντας πωλήσεις σε ένα κοινό που παραμένει επιφυλακτικό με τα EV.
Στην ίδια αγορά η Ford διαθέτει ήδη τα Mustang Mach-E, F-150 Lightning και E-Transit. Για την ονομασία του νέου pick-up, αμερικανικά μέσα αναφέρουν το «Ranchero», στο πνεύμα της επαναχρησιμοποίησης ιστορικών ονομάτων όπως «Capri» και «Explorer».
Τεχνικές λεπτομέρειες της πλατφόρμας δεν δίνονται ακόμη. Ο Farley είπε ότι το pick-up θα χρησιμοποιεί πρισματικά στοιχεία μπαταριών LFP (λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού) από το νέο Blue Oval Battery Park στο Michigan. Κατά τον ίδιο, αυτό θα εξασφαλίζει «εντυπωσιακή» αυτονομία και ικανότητα αποθήκευσης ενέργειας ώστε να «τροφοδοτεί ένα σπίτι για έξι ημέρες».
Πρόσθεσε ότι θα είναι «γρηγορότερο από ένα Mustang twin-turbo», θα φορτίζει «πολύ γρήγορα» και θα διαθέτει λειτουργικό σύστημα με over-the-air αναβαθμίσεις. Η πλατφόρμα δίνει έμφαση και στους χώρους: «πιο ευρύχωρο εσωτερικό από ένα Toyota RAV4», ενώ θα υπάρχει και εμπρός χώρος αποσκευών (frunk).
Κλειδί για το κόστος θα είναι και η διαδικασία παραγωγής στο Louisville. Η Ford μιλά για τρεις γραμμές («branches») που θα συναρμολογούν ξεχωριστά το εμπρός, το πίσω και τον «πυρήνα» (πλατφόρμα, μπαταρία, καθίσματα, εσωτερικό), τα οποία θα ενώνονται στο τέλος. Όπως αναφέρει η εταιρεία, αυτό «επαναπροσδιορίζει το εργοστάσιο και απλοποιεί τη δουλειά για τους εργαζόμενους».
Παρά τη θετική διάθεση, ο Farley κράτησε χαμηλούς τόνους: «Χρειαζόμασταν μια ριζική προσέγγιση για να δημιουργήσουμε προσιτά αυτοκίνητα. Έπρεπε να το κάνουμε, αλλά πρέπει και να είναι βιώσιμο και κερδοφόρο. Δεν υπάρχουν εγγυήσεις. Είναι ένα στοίχημα, με ρίσκο. Δεν μπορώ να πω 100% ότι θα πετύχει. Υπάρχει ένα νεκροταφείο της αυτοκινητοβιομηχανίας γεμάτο με έργα που δεν λειτούργησαν».
Τόνισε επίσης ότι «οι ανταγωνιστές μας κατασκευάζουν τα αυτοκίνητά τους στην Ασία και τα εισάγουν. Εμείς όχι. Αναλάβαμε μια πρόκληση που άλλοι εγκατέλειψαν. Αυτό το έργο είναι μεγαλύτερο από τα αυτοκίνητα της Ford. Έχει να κάνει με τη χώρα μας».






