NEAPINEDΧΡΗΣΤΙΚΑ

Τι θα συμβεί αν τραβήξεις το ηλεκτρονικό χειρόφρενο εν κινήσει

To τράβηγμα του ηλεκτρονικού χειρόφρενου εν κινήσει δεν έχει καμία σχέση με τα παλιά μηχανικά συστήματα. Αντί για απότομο μπλοκάρισμα των τροχών, τα σύγχρονα αυτοκίνητα εφαρμόζουν ελεγχόμενη πέδηση μέσω ABS, μετατρέποντας μια επικίνδυνη ενέργεια σε ασφαλή επιβράδυνση έκτακτης ανάγκης.

Στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα, το ηλεκτρονικό χειρόφρενο έχει σχεδιαστεί ώστε να μην «κλειδώνει» απότομα τους πίσω τροχούς (σπανιότερα τους εμπρός, όπως σε κάποια Citroen) όπως τα παλιά μηχανικά συστήματα, αλλά να ενεργοποιεί τα υδραυλικά φρένα με ελεγχόμενο τρόπο. Αυτό γίνεται για να αποφευχθεί η απώλεια ελέγχου και να διατηρηθεί η ευστάθεια, ακόμη και σε περίπτωση ανάγκης.

Δοκιμές που πραγματοποίησαν τα γερμανικά AutoBild και Auto Motor und Sport σε διαφορετικά μοντέλα δείχνουν ότι η αντίδραση του συστήματος εξαρτάται από τη μάρκα και το λογισμικό που χρησιμοποιεί.

Στα περισσότερα ευρωπαϊκά μοντέλα, όπως Audi, BMW, VW και Mercedes, η επιβράδυνση είναι γραμμική, με τη μονάδα ABS να κατανέμει τη δύναμη φρεναρίσματος και στους τέσσερις τροχούς. Ο οδηγός διατηρεί τον έλεγχο στο τιμόνι, ενώ η διαδικασία ολοκληρώνεται σε περίπου 7,5-8 δευτερόλεπτα από τα 100 km/h, με απόσταση γύρω στα 105-110 μέτρα.

Η BMW ή η Cupra έχει ρυθμίσει το σύστημα ώστε, αν ο οδηγός κρατήσει τον διακόπτη πατημένο, να εφαρμόζεται η μέγιστη δυνατή πέδηση μέχρι την πλήρη ακινητοποίηση. Αντίστοιχα, η Mercedes και η Audi δίνουν προτεραιότητα στην ευστάθεια, με πολύ ομαλή απόκριση. Στα Volkswagen η αρχική απόκριση είναι λίγο πιο απότομη, χωρίς ωστόσο να επηρεάζει την κατευθυντικότητα.

Στα Volvo, η λειτουργία είναι πιο «ήπια», με αποτέλεσμα μεγαλύτερους χρόνους και αποστάσεις ακινητοποίησης (περίπου 9 δευτερόλεπτα και 126 μέτρα από τα 100 km/h), ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε απότομη μεταφορά βάρους.

Αντίθετα, σε αρκετά ιαπωνικά και κορεατικά μοντέλα όπως Toyota και Hyundai, το λογισμικό περιορίζει τη λειτουργία σε υψηλές ταχύτητες. Αν κινείστε με πάνω από 50 km/h, ενεργοποιείται μόνο μια ηχητική και οπτική προειδοποίηση, χωρίς πραγματική επιβράδυνση, εκτός αν το αυτοκίνητο κινείται πολύ αργά.

Στα σπορ αυτοκίνητα, όπως η Porsche 911 και η McLaren GT, το ηλεκτρονικό χειρόφρενο μπορεί να αποδώσει σχεδόν πλήρη δύναμη φρεναρίσματος, με την υποστήριξη του ABS, επιτυγχάνοντας χρόνους κοντά στα 7 δευτερόλεπτα και αποστάσεις κάτω από 100 μέτρα, προσφέροντας υψηλή απόδοση ακόμη και σε χρήση πίστας.

Πρόσφατο πείραμα δύο Γερμανών αστυνομικών έδωσε σαφείς απαντήσεις. Σε δοκιμή με περιπολικό εν κινήσει, η ενεργοποίηση του ηλεκτρονικού χειρόφρενου οδήγησε σε γρήγορη και ομαλή ακινητοποίηση, χάρη στη χρήση και των τεσσάρων φρένων σε συνδυασμό με το ABS. Ουσιαστικά, το σύστημα λειτουργεί σαν «έξυπνο φρενάρισμα πανικού», αποτρέποντας το μπλοκάρισμα τροχών και την απώλεια ελέγχου.

Παρόμοιες δοκιμές έχουν πραγματοποιηθεί και από γνωστούς YouTubers. Το ρωσικό κανάλι Garage 54, για παράδειγμα, έλεγξε διάφορα κινεζικά μοντέλα και μία BMW 5 Series.

Τα πρώτα σταμάτησαν άμεσα και ελεγχόμενα, ενώ η BMW χρειάστηκε μεγαλύτερη απόσταση, πιθανότατα επειδή δεν ενεργοποιήθηκε το ABS. Στις ΗΠΑ, ο Cleetus McFarland δοκίμασε το 2019 την ίδια διαδικασία σε μια Corvette C7, με ανάλογα ασφαλές αποτέλεσμα.

Η σημασία αυτής της δυνατότητας είναι ξεκάθαρη: σε πραγματικές συνθήκες, αν ο οδηγός χάσει τις αισθήσεις του ή αποκοιμηθεί, ένας συνεπιβάτης μπορεί να τραβήξει τον διακόπτη και να φρενάρει το αυτοκίνητο με ασφάλεια.

Η εικόνα αλλάζει με τα παραδοσιακά μηχανικά χειρόφρενα, όπου η άμεση μηχανική εμπλοκή προκαλεί απότομο μπλοκάρισμα των πίσω τροχών, χωρίς καμία υποβοήθηση ABS, αυξάνοντας σημαντικά τον κίνδυνο απώλειας ελέγχου.

Με λίγα λόγια, η τεχνολογία έχει μετατρέψει μια δυνητικά επικίνδυνη ενέργεια σε ελεγχόμενη διαδικασία, που όμως παραμένει αποκλειστικά για περιπτώσεις ανάγκης και όχι για δοκιμές στον δρόμο.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!