Παρά τους αυξημένους δασμούς στις ηλεκτρικές εισαγωγές από την Κίνα, χάρη στα κενά στους κανονισμούς, οι «εκεί» εταιρείες στρέφονται στα υβριδικά και τα plug-in υβριδικά για να αποφεύγουν το επιπλέον κόστος.
Παρά τα αυστηρά μέτρα που εφαρμόζει η Ευρωπαϊκή Ένωση από τον Οκτώβριο του 2024 για να περιορίσει την επιρροή των επιδοτούμενων κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κάποιοι κατασκευαστές από την Κίνα έχουν βρει τρόπους να παρακάμψουν τους δασμούς. Μετατοπίζοντας την έμφαση τους στα plug-in υβριδικά (PHEV), καταφέρνουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί, καθώς τα συγκεκριμένα μοντέλα τους δεν υπόκεινται στους ίδιους υψηλούς δασμούς με τα αμιγώς ηλεκτρικά.
Η BYD, για παράδειγμα, έχει ήδη καταγράψει πάνω από 20.000 ταξινομήσεις υβριδικών στην Ευρώπη για το πρώτο εξάμηνο του 2025, δηλαδή υπερτριπλάσιες από ολόκληρο το 2024. Παρόμοια στρατηγική ακολουθεί και η MG, η οποία αύξησε τις πωλήσεις των MG HS, MG ZS και MG 3 σε υβριδικές εκδόσεις, την ώρα που οι πωλήσεις των ηλεκτρικών της έχουν μειωθεί κατά 60%.
Ο λόγος είναι απλός: οι δασμοί για τα ηλεκτρικά είναι σημαντικά υψηλότεροι. Στη Γερμανία, η BYD πληρώνει συνδυαστικό δασμό 27% για το ηλεκτρικό Atto 3, ανεβάζοντας την τελική τιμή του κατά περίπου 10.000 ευρώ. Αντίθετα, το υβριδικό Seal U επιβαρύνεται μόνο με 10% δασμό – γύρω στα 4.000 ευρώ, με βάση τιμή εκκίνησης 39.999 ευρώ.
Η SAIC, που βρίσκεται πίσω από τη μάρκα MG, αντιμετωπίζει ακόμα μεγαλύτερες επιβαρύνσεις. Για τα ηλεκτρικά της ισχύει δασμός 45,3%, γεγονός που την ώθησε να περιορίσει τις σχετικές ταξινομήσεις και να ενισχύσει τις υβριδικές επιλογές.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ενήμερη για την τακτική αυτή, αλλά δεν φαίνεται πρόθυμη να την περιορίσει άμεσα. Προς το παρόν, προτιμά τον διάλογο με τις ταχύτατα επεκτεινόμενες κινεζικές εταιρείες. Όπως δήλωσε στο Handelsblatt η Beatrix Keim από το γερμανικό Center Automotive Research, «ήταν θέμα χρόνου οι κινεζικές εταιρίες να αλλάξουν στρατηγική ώστε να διατηρήσουν την κερδοφορία τους στην Ευρώπη».
Η στροφή στα υβριδικά αποδεικνύεται μια αποτελεσματική και ρεαλιστική απάντηση στους νέους ευρωπαϊκούς περιορισμούς, δείχνοντας πως οι εμπορικοί πόλεμοι στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν λύνονται πάντα με δασμούς. Τουλάχιστον, μέχρι οι Κινέζοι να φτιάξουν εργοστάσια στην Ευρώπη και να αποφεύγουν νόμιμα και ωραία κάθε δασμό.
