NEA

Αναθεώρηση της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035

Βασικοί φορείς του κλάδου υποστηρίζουν πως οι σημερινοί στόχοι για εκπομπές CO₂ είναι ανέφικτοι και ζητούν επανεξέταση της πολιτικής της ΕΕ.

Οι αυστηροί στόχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πλήρη μείωση των εκπομπών CO₂ από καινούργια αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά μέχρι το 2035 δεν είναι πλέον ρεαλιστικοί, σύμφωνα με την κοινή δήλωση δύο εκ των ισχυρότερων φορέων της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) και διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Ola Källenius, μαζί με τον επικεφαλής της CLEPA (Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινήτου), Matthias Zink, δήλωσαν ότι η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση συναντά σοβαρά εμπόδια που δεν μπορούν να αγνοηθούν.

Η επιστολή τους απευθύνεται στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, η οποία στις 12 Σεπτεμβρίου θα συναντηθεί με εκπροσώπους του κλάδου για να συζητήσουν τη μελλοντική στρατηγική της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η συνάντηση πραγματοποιείται σε ένα δύσκολο οικονομικό και γεωπολιτικό πλαίσιο, με την αυξημένη παρουσία των κινεζικών κατασκευαστών ηλεκτρικών και τους εμπορικούς φραγμούς των ΗΠΑ να ασκούν επιπλέον πίεση στον κλάδο.

Οι επικεφαλής των δύο οργανισμών επιβεβαίωσαν ότι στηρίζουν τον στόχο για ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα μέχρι το 2050, αλλά επεσήμαναν σειρά από πρακτικά προβλήματα που εμποδίζουν την επίτευξη των ενδιάμεσων στόχων για το 2030 και 2035. Μεταξύ αυτών: η υπερβολική εξάρτηση από την Ασία για μπαταρίες, η ανεπαρκής υποδομή φόρτισης στην ΕΕ, το υψηλό κόστος παραγωγής, αλλά και οι δασμοί των ΗΠΑ.

Οι στόχοι προβλέπουν μείωση των εκπομπών CO₂ κατά 55% για τα επιβατικά αυτοκίνητα και 50% για τα ελαφρά επαγγελματικά από τα επίπεδα του 2021 μέχρι το 2030, και πλήρη εξάλειψη των εκπομπών (100%) μέχρι το 2035. Σύμφωνα με την επιστολή, οι συνθήκες έχουν αλλάξει τόσο πολύ που αυτοί οι στόχοι «δεν είναι πλέον εφαρμόσιμοι».

Οι δύο φορείς προτείνουν μια πιο ευέλικτη στρατηγική, στην οποία τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα θα ηγούνται της μετάβασης, αλλά θα πρέπει να υπάρχει χώρος και για άλλες τεχνολογίες, όπως τα plug-in υβριδικά, τα επεκτάσιμης αυτονομίας οχήματα, οι ιδιαίτερα αποδοτικοί θερμικοί κινητήρες, η χρήση υδρογόνου και τα απανθρακωμένα καύσιμα. Παράλληλα, ζητούν και επανεξέταση των κανονισμών που αφορούν τα βαρέα οχήματα, όπως φορτηγά και λεωφορεία.

Ήδη από τον Μάρτιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε στους κατασκευαστές περισσότερο χρόνο για να συμμορφωθούν με τους στόχους του 2025. Επιπλέον, αρκετοί πολιτικοί κύκλοι που πρόσκεινται στο κεντροδεξιό Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα έχουν εκφράσει ανοιχτά την ανάγκη να επανεξεταστεί η πλήρης απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Η διαμάχη μεταξύ περιβαλλοντικών στόχων και βιομηχανικής βιωσιμότητας είναι πλέον έντονη. Παρότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν παρουσιάσει δεκάδες νέα ηλεκτρικά μοντέλα, το μερίδιο αγοράς των BEV (Battery Electric Vehicles) δεν ξεπερνά το 15%, ενώ η αποδοχή διαφέρει έντονα από χώρα σε χώρα. Παράλληλα, οι κατασκευαστές συνεχίζουν να εξαρτώνται οικονομικά από τα θερμικά μοντέλα – κυρίως SUV και πολυτελή αυτοκίνητα που αποφέρουν υψηλά περιθώρια κέρδους.

Η πίεση είναι εμφανής και στην εφοδιαστική αλυσίδα: εταιρείες όπως η Continental προχωρούν σε περικοπές θέσεων εργασίας, ενώ η Valeo προειδοποιεί για μειωμένη κερδοφορία λόγω της υποτονικής ζήτησης για EV και του αυξημένου κόστους δανεισμού. Πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι η κατάσταση αυτή θα οδηγήσει σε αναδιάρθρωση του κλάδου στο άμεσο μέλλον.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!