Νέα έρευνα του πανεπιστημίου RWTH Aachen δείχνει ότι η έξυπνη και αμφίδρομη φόρτιση όχι μόνο δεν βλάπτει σημαντικά τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά μπορεί να προσφέρει και οικονομικά οφέλη.
Η διάρκεια ζωής της μπαταρίας παραμένει βασικό ζήτημα για τους χρήστες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς αποτελεί το ακριβότερο εξάρτημα ενός EV. Σε νέα μελέτη που πραγματοποίησαν η γερμανική RWTH Aachen σε συνεργασία με την εταιρεία «The Mobility House», εξετάστηκε πώς επηρεάζουν τη φθορά των μπαταριών διαφορετικές στρατηγικές φόρτισης, τόσο σε μονής κατεύθυνσης όσο και σε αμφίδρομα σενάρια.
Συγκεκριμένα, η μελέτη εστίασε στη σύγκριση τριών σεναρίων: άμεση φόρτιση μετά από κάθε διαδρομή, έξυπνη «μονοκατευθυνόμενη» φόρτιση (V1G) και αμφίδρομη φόρτιση μέσω συστήματος Vehicle-to-Grid (V2G), όπου το αυτοκίνητο λειτουργεί και ως πηγή ενέργειας για το δίκτυο ή για οικιακές καταναλώσεις.
Το σενάριο της άμεσης φόρτισης αποδείχθηκε το πιο επιβαρυντικό για τη χημεία των στοιχείων της μπαταρίας. Η συνεχής διατήρηση υψηλού ποσοστού φόρτισης σε συνδυασμό με τη μη βέλτιστη κατανομή των κύκλων φόρτισης οδηγεί σε ταχύτερη γήρανση, χωρίς ταυτόχρονα να προκύπτουν ενεργειακά ή οικονομικά οφέλη.
Αντίθετα, η έξυπνη φόρτιση με διασύνδεση στο δίκτυο (V1G) οδήγησε σε σημαντικά μικρότερη φθορά. Ανάλογα με τον τύπο στοιχείων μπαταρίας, η διαφορά στη διατήρηση της χωρητικότητας μετά από δέκα χρόνια έφτανε το 6,8%, κάτι που μεταφράζεται σε έως 3,6 kWh επιπλέον ωφέλιμης ενέργειας ή περίπου 22 χιλιόμετρα επιπλέον αυτονομίας.
Παράλληλα, το συντονισμένο ωράριο φόρτισης μπορεί να προσφέρει εξοικονόμηση 200 έως 400 ευρώ ετησίως. Ακόμα μεγαλύτερα είναι τα πιθανά οφέλη από την αμφίδρομη φόρτιση (V2G), κατά την οποία το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να επιστρέφει ενέργεια στο δίκτυο, λειτουργώντας ως προσωρινή αποθήκη.
Η πρόσθετη απώλεια χωρητικότητας της μπαταρίας μετά από δέκα χρόνια σε αυτό το σενάριο κυμαίνεται μεταξύ 0,9 και 3,1 kWh, κάτι που ισοδυναμεί με 6 έως 19 χιλιόμετρα αυτονομίας. Αντίστοιχα όμως, τα ετήσια έσοδα για τη χρήστρια ή τον χρήστη μπορούν να ξεπεράσουν τα 600 ευρώ. Η προσομοίωση βασίστηκε σε μπαταρία 52 kWh και ετήσιο πρόσθετο ενεργειακό κύκλο 4,70 MWh.
Παρά τα θετικά αποτελέσματα, η μελέτη αναγνωρίζει και τα εμπόδια. Η τεχνική υποστήριξη για το V2G είναι σήμερα περιορισμένη σε ελάχιστα μοντέλα παραγωγής, ενώ απαιτούνται και σημαντικές επενδύσεις για την αναβάθμιση της οικιακής ή επαγγελματικής υποδομής φόρτισης. Το κόστος μπορεί να φτάσει αρκετές χιλιάδες ευρώ, κάτι που καθιστά δύσκολη την απόσβεση σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Παρόλα αυτά, ο καθηγητής Dirk Uwe Sauer από την RWTH Aachen χαρακτηρίζει το V2G ως «game changer» για την ηλεκτροκίνηση, εφόσον υπάρξει η κατάλληλη πολιτική και ρυθμιστική υποστήριξη. Ο Thomas Raffeiner, επικεφαλής της The Mobility House, τονίζει επίσης ότι η έξυπνη διαχείριση φόρτισης σε συνδυασμό με την αμφίδρομη λειτουργία είναι κομβικής σημασίας για τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο και οικονομικά αποδοτικό ενεργειακό σύστημα.



