NEAΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Stellantis: Επιστροφή στα ταμπούρα για να μειωθούν οι ρύποι

Με το Euro 7 να πλησιάζει και τη ρύπανση από τα φρένα να τίθεται στο μικροσκόπιο, η Stellantis εξελίσσει μια παλιά αλλά ανανεωμένη λύση με χρήση μαγνητών για τη μείωση των εκπομπών σωματιδίων.

Καθώς πλησιάζει η εφαρμογή του Euro 7, η προσοχή των ευρωπαϊκών ρυθμιστικών αρχών δεν περιορίζεται πλέον μόνο στις εκπομπές που βγαίνουν από την εξάτμιση.

Υπάρχει και η ρύπανση που προέρχεται από τη φθορά των φρένων έχει αναγνωριστεί ως σημαντική πηγή μικρό-σωματιδίων, ακόμη και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που δεν εκπέμπουν καυσαέρια. Αυτή η εξέλιξη φέρνει σε δύσκολη θέση πολλούς κατασκευαστές, οι οποίοι καλούνται να βρουν νέες λύσεις ώστε να ανταποκριθούν στα αυστηρότερα περιβαλλοντικά κριτήρια.

Η Stellantis, ο μεγάλος όμιλος που περιλαμβάνει μάρκες όπως η Peugeot, η Citroën, η Fiat και η Opel, φαίνεται πως δεν θέλει να βασιστεί σε λύσεις τρίτων προμηθευτών. Αντίθετα, κινείται αυτόνομα και εξελίσσει δική της τεχνολογία για τον περιορισμό της σωματιδιακής ρύπανσης από τα φρένα.

Όπως προκύπτει από πρόσφατη καταχώρηση ευρεσιτεχνίας στον ευρωπαϊκό οργανισμό, η Stellantis εξετάζει την επιστροφή στα φρένα ταμπούρου για τον πίσω άξονα, όπως ήδη έχει κάνει και η Volkswagen σε ορισμένα ηλεκτρικά της μοντέλα.

Η καινοτομία στην περίπτωση της Stellantis είναι η ενσωμάτωση μαγνητών μέσα στο σύστημα πέδησης. Εφόσον τα μικρό-σωματίδια που απελευθερώνονται από τη φθορά του ταμπούρου και της σιαγόνας είναι κατά κύριο λόγο μεταλλικά -και κυρίως σιδηρούχα- ένας ισχυρός μαγνήτης θα μπορούσε θεωρητικά να τα συγκρατήσει πριν απελευθερωθούν στην ατμόσφαιρα. Η ιδέα μοιάζει λειτουργική, τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο, και δεν απαιτεί τη χρήση φίλτρων ή άλλων εξωτερικών μηχανισμών.

Ωστόσο, παραμένουν αρκετά ερωτήματα. Στα δισκόφρενα, όπου η επιφάνεια πέδησης είναι εκτεθειμένη, είναι πιο δύσκολο να παγιδευτούν τα σωματίδια. Η πατέντα της Stellantis αναφέρει τη χρήση μιας μαγνητικής επίστρωσης στον δίσκο, αλλά ακόμη κι έτσι η αποτελεσματικότητα δεν είναι δεδομένη.

Επιπλέον, στα ταμπούρα, η συγκέντρωση των σωματιδίων στον μαγνήτη δημιουργεί την ανάγκη για τακτικό καθαρισμό και συντήρηση, κάτι που ενδεχομένως αυξάνει το κόστος χρήσης για τον ιδιοκτήτη, παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φθείρουν λιγότερο τα φρένα λόγω της ανάκτησης ενέργειας.

Η Stellantis δεν έχει ανακοινώσει επίσημα πότε θα ενσωματωθεί η νέα αυτή τεχνολογία σε μοντέλα παραγωγής. Όμως, με το νέο Peugeot E-3008 Dual Motor να χρησιμοποιεί ήδη ταμπούρα στον πίσω άξονα, η εφαρμογή του μαγνητικού συστήματος ίσως δεν είναι τόσο μακριά.

Το επόμενο βήμα για τους κατασκευαστές θα είναι να ισορροπήσουν ανάμεσα στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις και το κόστος συντήρησης, κάτι που θα καθορίσει και την εμπορική επιτυχία τέτοιων λύσεων.

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!